Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ostabilt vid nedfällning av flaps

  1. #1

    Standard Ostabilt vid nedfällning av flaps

    Tja, jag räknar mig nog fortfarande som nybörjare, återfallsförbrytare som jag är.
    Har blivit med en e-flite Timber och tycker att den flyger bra, gör vad jag förväntar mig i de flesta lägen.
    Dock, när jag fäller ner flaps så blir den instabil, liksom ormar sig i luften. Troligen jag som flyger fel, eller har jag missat någon inställning?
    Tips mottages tacksamt. Tyngdpunkten ligger där den borde, kanske några få millimeter bakom inidkerad på instruktionen men inom den tolerans som anges.

  2. #2

    Standard

    Då planet är lite av samma typ som en Multiplex Funcub så antar jag att flapsen kan ställas i stort sätt i 90 grader vinkel. Min cub blir väldigt vinglig då, du bör ha två lägen på flapsen. Ett med dem i ca 45 grader och ett med dem i max läge. Det senare blir vingligt, men kan vara användbart ibland.

    Har du mixat lite dykroder med flapsen?

    Jörgen

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag anser att flapsen är rejäla bromsar. Om jag normalt kan landa på nästan ingen gas så måste jag ha nästan halv gas när jag landar med flapsen nere - ända tills jag når marken. Det effektiva är att man kan göra väldigt branta inflygningar med flapsen nere.

    Jag har svårt att tro att man skulle kunna flyga saktare i planflykt för att man har flaps. Precis som du beskriver så blir planet svårfluget om man flyger alldeles för sakta och måste justera för småstall hela tiden (vilket planet kanske gör av sig själv med as3x). Rimligen så borde vingen vara mindre effektiv om man ändrar vingprofilen så mycket som man gör med att fälla ner flapsen mer än ett par grader.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    På alla min plan med flaps (3st) ha jag mixat in dyk roder trim, om inte detta används stiger planet som en ballong och man får trycka dyk, personligen så tycker jag att det är ett obehagligt flygsätt att stå att trycka dyka för att hålla modellen i planflykt. Jag använder inte fasta läge utan slidern på vänster sida av radion för att fälla ned flapsen och kan ställa mixningsgraden med hjälp av annan kanal med en steglös vridpott

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror att Patriks förklaring ovan är den mest realistiska i kombination med att man oftast får mixa in dyktrim. Jag använder i alla fall bara klaffarna för att liksom Patrik kunna få en brantare inflygning - inte för att kunna flyga runt långsammare.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Jag flyger min FunCub med två fasta klafflägen 20 grader och 45 grader och har mixat automatisk dyktrim. Provat med ännu större klaffvinklar men då blir landningsgenskaperna sämre, framförallt vid sättning. För övrigt tycker jag att klaff är en kul grej på såna här modeller men är onödigt om man inte måste göra branta inflygningar.
    /Leif

  7. #7

    Standard

    Härligt med så många och rappa svar! Har flapsen på slider men det är ju rejält utslag på full flaps, inte riktigt 90 grader men mycket. Kanske ska begränsa det för det blir bara en stor broms. Och kanske mixa in dyktrim. Samt flyga mer så jag får mer spakvana!

  8. #8
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag har samma erfarenheter som Patrik. Träna med att flyga med flaps på lite högre höjder så att du blir bekväm med det. Man behöver ganska mycket gaspådrag om man kör full flaps.

  9. #9

    Standard

    Leifs inställning med 20 och 45 grader är nog mer användbart än mina 45 och 90 grader. Kanske då istället mixa in ett extremt bromsläge med full flaps kombinerat med mycket spoileron på skevrodren för de där lodräta landningarna. Man kan göra ganska extrema landingar med funcubben på det sättet! Jag brukar roa mig med att flyga in över fältkanten på 30 meters höjd och meddela att "Jag landar", det går inte alltid så bra då det som sagt är ganska ostabilt. Men någon sport skall det vara.

    Nu landar och startar den här typen av plan mycket långsammare än de flesta andra plan även utan flaps. Funcubben kan flyga mycket långsammare med flaps än utan men frågan är om det går att flyga långsammare i planflykt med flapsen rakt ner än med dem i 45 grader.

    Kan det vara så att du inte ser hur mycket AS3X enheten korrigerar förrän det går så långsamt att den inte klarar av att stabilisera planet?

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •