Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Flyger min underbara oldtimer Piper J-3 Cub med en 4T

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard Flyger min underbara oldtimer Piper J-3 Cub med en 4T

    Inte min snyggaste modell detta, men det är en av dom jag tycker mest om i min hangar. Detta är en riktig oldtimer som har varit med i många år, något som syns i den slitna färgen på modellen. Denna Piper J-3 Cub flyger som en dröm med en 56 4T glödstifts motor. Har planerat att det skall bli många flygtimmar på denna under säsongen, en riktig avslappnings och mysmodell detta.

    Hoppas ni tycker om videon.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Klart läcker video med en av mina absoluta favoriter i flygväg nämligen J-3'an, nu blir man riktigt triggad att ta ut min för en
    provflygning efter några års liggande.
    Ingen metanolare dock men en Multiplex Fun Cub med hyffsad uppsättning av motor och övrig elektronik så kul blir det.
    Bra filmat förresten.
    //Kjell.

  3. #3
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tjolle62 Visa inlägg
    Klart läcker video med en av mina absoluta favoriter i flygväg nämligen J-3'an, nu blir man riktigt triggad att ta ut min för en
    provflygning efter några års liggande.
    Ingen metanolare dock men en Multiplex Fun Cub med hyffsad uppsättning av motor och övrig elektronik så kul blir det.
    Bra filmat förresten.
    //Kjell.
    Tusen tack........

    Plocka fram den du, kan jo inte ligga bortglömd............ Cub som Cub ut och ha roligt med den..........
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Nöjet helt på min sida , om sanningen ska fram så har jag aldrig flygit Fun Cub'en efter byggnationen utan den har bara blivit stående efter har gjort de inställningar som manualen föreskrivet men har hört talas om att man kan lägga in mix mellan skev
    och sida och höjdroder på flap funktionen och jag har mycket lite erfarenhet av att flyga speciellt denna typ av flygetyg.
    Är mixning som du kan rekommendera till mig ? isåfall vad eller är det att gå den "långa vägen"
    men jag har även några mindre saker som tillex HK's Reaktor och en Turbo bäver (CTB-35) visserligen mycket lättare flygvikt
    men är helt säker på att kracherna blir mindre plågsamma, iallafall för mig ....

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Härlig video och fin cockpit! Jag blev också cubsugen. Min hänger på kontoret sedan 13 år tillbaka. Kanske dags att ta ner den

  6. #6
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tjolle62 Visa inlägg
    Nöjet helt på min sida , om sanningen ska fram så har jag aldrig flygit Fun Cub'en efter byggnationen utan den har bara blivit stående efter har gjort de inställningar som manualen föreskrivet men har hört talas om att man kan lägga in mix mellan skev
    och sida och höjdroder på flap funktionen och jag har mycket lite erfarenhet av att flyga speciellt denna typ av flygetyg.
    Är mixning som du kan rekommendera till mig ? isåfall vad eller är det att gå den "långa vägen"
    men jag har även några mindre saker som tillex HK's Reaktor och en Turbo bäver (CTB-35) visserligen mycket lättare flygvikt
    men är helt säker på att kracherna blir mindre plågsamma, iallafall för mig ....
    Har aldrig flugen en Fun Cub så tror nog att om du vill ha olika inställningar för mix måste nog någon annan svara. Men ut från det jag har hört så skall du inte behöva det samt att det skall vara ett mycket lätt flygplan att flyga. Har du inte flugit förut så är nog mitt bästa tips att kolla efter närmste flygklubb så har dom helt säker någon som kan hjälpa dig samt låta dig skolflyga så slipper du å kvadda dina egna modeller på en gång.


    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Härlig video och fin cockpit! Jag blev också cubsugen. Min hänger på kontoret sedan 13 år tillbaka. Kanske dags att ta ner den
    Tusen tack Jonas, när jag köpte denna begagnat så fanns det ingen cockpit. Jag byggde cockpiten 2015 då jag tyckte rätt mycket om modellen, ni kan klicka här för att se bilder och mer info om Cockpitbygge. Sen tycker jag att efter 13 år så är det dags att plocka ner den och låta den sprida ut sina vingar och få ut och flyga..............
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •