Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fan/motor till Viper

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Fan/motor till Viper

    Har plockat ur min T25 ur min Viper för att sitta i en Excalibur Mini. Satte i en fläkt/motor som skulle sitta i en Hawker Hunter (Fly Fly) med 6S. Blev inget bra tar sej upp men för lite drag. Funderar på en fläkt med 8 celler. Borde ge bättre drag och längre flygtid om jag förstår rätt. Har tittat på Hobbykings Mad max-fläktar 90 mm. Någon som har erfarenheter eller bättre förslag?

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En T25 motsvarar en 10S EDF drivlina. Det är ofta inte rimligt att mata in så mycket batterier så man får gå ner lite i effekt.

    8S med en hyfsat modern drivlina ska funka bra. Jag har märkt att FMS gjort nya i mina ögon fina fläktar som verkar vara omtyckta. Brukar finnas som både 6S och 8S

    Superhero

  3. #3

    Standard

    Jag har en 90mm Dr Mad thrust. Den levererar inte alls vad den lovar.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Jag har en 90mm Dr Mad thrust. Den levererar inte alls vad den lovar.
    En googling ger att den väger 615gram dessutom. Det är rätt mycket. Nu vet jag inte vad FMS väger, men om man inte ser sig för blir det ju fläkt/motor/ESC-vikt som motsvarar 3st Kolibri i vikt hehe....
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för tips Henke men det verkar som att FMs inte har motorer för 8 celler. Har du något annat tips för 8 celler till vettig vikt och pris?

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tafts viper kom jag att tänka på, där finns ju en 8s version. Kanske fläkten från en sådan kan vara något?
    Min var inga större bekymmer med alls.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Tafts viper kom jag att tänka på, där finns ju en 8s version. Kanske fläkten från en sådan kan vara något?
    Min var inga större bekymmer med alls.
    Jag tycker Vipern går utmärkt redan på 6S i original. Jag skulle kunna tänka mig att gå upp till 8S för att få ned strömmen men behålla samma effekt. Alla har olika referens till vad som är lagom med kraft, det är ingen raket men den flyger ju himla fint och ganska länge redan på original drivlinan

    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •