Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ny ack som verkar Kass

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Ny ack som verkar Kass

    Har en Gens acc på 1200 mAh, 6S. Har bara kört den ett fåtal gånger i min T-rex 450. Tycker att det tappar drag under flygningen lite väl tidigt. Gjorde en Storage-urladdning på cellen och fick bara ur ca 450 mAh med en cellspänning på 3,85 V efter Sto-urladdningen.

    Om Acken är märk med 1200 mAh, hur mycket borde min laddare tycka att den laddat ur det vid urladdning 4,2 V -> 3,85/cell?

    /Lars

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej
    har du mätt hur många amp din heli drar?
    acken är det förmodligen inget fel på
    vad har du för c-tal på acken då du säger att acken tappar drag
    av dessa 1200mah så ska man inte plocka ut mer än ca 70% vilket blir 840mah
    själv går jag sällan under 3,8v per cell, därför att acken håller mycket mycket längre då under förutsättning att acken tål det strömuttag som du plockar ut dvs acken ska vara specad till dubbla strömuttaget mot det verkliga.
    vill helin ha 20a så ska acken hålla för 40a
    då får du mååånga cykler på dina ackar
    lycka till :-)

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Om Acken är märk med 1200 mAh, hur mycket borde min laddare tycka att den laddat ur det vid urladdning 4,2 V -> 3,85/cell?

    /Lars
    Ca 420 mAh. Då förutsätter jag dels att accen är är fulladdad (4,2 V/cell) från början och att den är helt urladdad vid 3,2 V/cell samt dels att urladdningsströmmen är måttlig. Vidare gör jag (det osanna) antagandet att cellspänningen sjunker linjärt vid urladdning.
    /Leif

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    OK
    Men då är den väl ganska OK, då.
    Ja, jag kör inte hårdare än att det normalt finns ca 3,8 V kvar per cell men det är ju inte så värst lång flygtid då

  5. #5

    Standard

    Cellspänningen man mäter blir olika stor beroende på när man mäter den, under belastning, direkt efter flygning eller efter flera timmar? Jag har ställt in en varning som triggas vid 3,5 V per cell under flygning men den stiger till ca 3,7 V en stund efter avslutat flyg och då har jag ca 20% kvar i accen.
    /Leif

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Nu har jag mätt ca 5 minuter efter flygningen och fick ca 3,8 - 3,85 per cell, men då har jag bara dragit ur ca 550 mAh och paketet är märkt med 1200 mAh

    Ja, övervakning och besked om läget med cellspänningen under flygningen är att föredra, det inser jag

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    en annan viktig sak
    ackarna ska aaaldrig ligga fulladdade
    ladda när du ska flyga
    sedan ska dom ligga lagrade med en cellspänning på 3,8-3,85v/cell :-)

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har dom aldrig i fulladdat läge, inte ens i ett dygn, helst. Men jag kan ibland ha dom vid 3,9 - 4,0 volt, beroende på hur den sista flygningen gått. Funkar det? att ha dom vid 4 volt en längre tid?

    Sen har jag hört att man ska mjukstarta en ny ack, inte flyga för fullt de första gångerna

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Att lämna batterierna fulladdade ett par dagar har ingen större inverkan på livslängden. Tumregeln är att ett fulladdat LiPo-batteri som lagras ett år vid rumstemperatur tappar cirka 20% av sin kapacitet. Det betyder att ett fulladdat batteri förlorar 0,06% (0,6 promille) lagringskapacitet per dygn. Alternativet att ladda ur batterierna till lagringskapacitet och därefter ladda upp dem till full nivå kan mycket väl tänkas "slita" väl så mycket på livslängd och kapacitet om man ändå har för avsikt att använda sina batterier inom ett eller ett par dygn.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hur mycket bättre än fulladdat är det om cellen ligger vid 4 V i ett år. Har aldrig tyckt att det har varit helt nödvändigt att komma till just 3,8V

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •