Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fartreglagefel?

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Fartreglagefel?

    Kör en Demonstrator på 6s på ett fartreglage på 90 A. Allt fungerat bra tidigare i en säsong. Nu har den börjat "pulsera" mellan 50-70 % gas (med ca 1-2 s intervall) när jag har fullgas på sändaren. Vid start har den 100%, efter 3 min så går fartreglaget över till detta pulserande... Motorn är inte varm vid landning, skiftat batteri och det är inte det, samma symptom. Tror det är fartreglaget. Är det slut? (Är ett ztw reglage)
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Kör en Demonstrator på 6s på ett fartreglage på 90 A. Allt fungerat bra tidigare i en säsong. Nu har den börjat "pulsera" mellan 50-70 % gas (med ca 1-2 s intervall) när jag har fullgas på sändaren. Vid start har den 100%, efter 3 min så går fartreglaget över till detta pulserande... Motorn är inte varm vid landning, skiftat batteri och det är inte det, samma symptom. Tror det är fartreglaget. Är det slut? (Är ett ztw reglage)
    Är det inte batteriskyddet i reglaget som går in? T.ex för att proppellern är större batteriet gammalt eller motoraxeln krökt?

    Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
    fredrik

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu skriver du ju att du testat med flera batterier men annars hade nog min misstänksamhet också riktats emot batteriet och att det inte riktigt orkar med. Har själv haft reglage som börjar pulsera när batteriet inte riktigt orkar med utan börjar tappa spänning.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Fartreglaget hett efter landning?

    Elektrolytkondensatorn/-kondensatorerna dåliga?

    Dålig kontakt mellan fartreglage och motor på nån kontakt (man ska ha så lite kontakter som möjligt) eller lödning som börjar ge upp?

    Dålig ack-kontakt mot fartreglaget (dålig kontakt = ork ej leverera och kondingarna blir urladdade stup i kvarten)?

    Har ju fungerat förr så kabel och kontaktdimensioner är säkert de rätta för vad motor och fartreglage kräver?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Tack för tips

    Kanske dags att kolla lödningarna då. Det där med krökt motoraxel visste jag inte, hade ett islag med en APC på asfalt (bara en flisa ur spetsen) precis innan den började krångla. Bytte till ny propp såklart, men efter det började problemet. Men märker inget på motoraxeln vid visuell kontroll och som sagt reglaget funkar kanon i ett par minuter in i varje flygning, sedan börjar den pulsera. Inga missljud eller konstigheter. Så enklast är väl att korstesta med ett annat reglage så jag kan utesluta/pinpointa problemet.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Svaga batterier. Prova med nya färska nyladdade, in bara "andra". Och kolla vid vilken spänningsnivå skyddet i ESC är satt, kanske går att sänka lite.
    Har ett PA Thrust reglage som beter sej på detta vis med dåliga batterier.
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •