Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vilka goggles till mobius docking?

  1. #1
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard Vilka goggles till mobius docking?

    Jag har köpt en Mobius-kamera, och såg att det fanns dockningsstation med videosändare till den, men är det någon som har erfarenhet av den kombon?

    https://hobbyking.com/en_us/quanum-m...___store=en_us

    Sen som relativt ny på FPV är jag ju suger på ett par goggles där jag kan ha mina glasögon under, o då är frågan ifall de här funkar direkt med mobiusdockningen? Vore ju skönt eftersom man då skulle slippa alla sladdar o annat. Klöverantenn finns som tillbehör.

    https://hobbyking.com/en_us/quanum-genesis.html

    Någon som vet?
    Våga vägra Powerbox!

  2. #2
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej Per,
    Jag har ingen erfarenhet av Mobiusdockan men den är säkert helt ok. Lite stark effekt bara och du kanske stör ut andra som flyger fpv samtidigt samt att starkare effekt kan störa mottagningen på din radio har jag märkt. Lätt att flyga för långt bort så att du tappar radiomottagningen.
    Googles som du tittar på funkar direkt med dockan, det viktiga är att båda använder 5,8GHz bandet.

    Vad har du för synfel? På sk boxgoggles (som du har länkat till) behöver man bara kompensera för eventuell långsynthet. Alltså om du använder läsglasögon. På de mindre typen av goggles som tex Fatshark Dominator mm korrigerar man bara för närsynthet.

    Lycka till!

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det är en märkbar fördröjning Mobius+docka, vet inte vilken av delarna som orsakar det. Minns inte hur mycket det var men känns som en halv sekund vilket gör det läskigt att flyga med. I övrigt är det en utmärkt produkt enligt det lilla jag har testat.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill du börja på ett enkelt sätt så finns ju s k AIO-enheter (All-in-one) - alltså kamera och videosändare ihopbyggda i en kompakt enhet. Dessa kan du ofta bara ansluta till en ledig kanal på mottagaren för att få strömmatning. Alla har väl inte jämt så bra kamera men vill minnas att en kompis testade denna och var mycket positivt överraskad - https://www.banggood.com/Eachine-DVR...mds=mywishlist
    Just detta med glasögonbehov och goggles är inte jämt så lätt att lösa så det bästa är om du kan få testa lite olika hos dina FPV-flygande klubbkompisar.
    Fatshark har ju ett väldigt begränsat urval av korrektionslinser till sina i övrigt utmärkta "brillor" men jag såg tidigare att nån rekommenderat denna leverantör om man behöver mera personligt anpassade linser - http://rho-lens.com/product/rho-lens-fpl/
    Sen finns det ju dom som tillverkar dessa linser själva utgående ifrån t ex billiga läsglasögon...
    Roger

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Synfel, inget allvarligt alls, mest att ifall bilden försvinner vill jag snabbt kunna få koll på modellen utan att först ta på glasögonen.

    Fördröjningen vill jag ju definitivt inte ha där, då får det bli en vanlig liten kamera för fpvflygningen och mobius får spara. Tack för info om det! Återstår o se vad dete blir istället då =)
    Våga vägra Powerbox!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skulle tro att det går fortare att ta av ett par Fatshark-brillor och ta på sig sina vanliga som då kan hänga i ett "senil-snöre" runt halsen än att försöka lirka av sig en "dumstrut" som sitter över de vanliga glasögonen.
    Sen kan det knappast bli fel om du testar den AIO-kamera jag länkade till - kostar ju inte många kronor...
    Roger

  7. #7
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Roger, jag skrev samtidigt som du =)
    Jag har ett par FatShark redan, men efter att ha provat Tomas Berggrens boxgoggles i helgen är det såna jag vill ha för det kändes så mycket bättre att ha dem på sig. Kamera o sändare i ett verkar inte fel, ska kolla vidare lite vad som blir smidigast =)

    Jag har ju inte tänkt ha kameran på en drönare utan på flygplan av lite olika sorter. Vore ju superkul att köra FPV med en ESM ME-109 exempelvis! Tänkte dock börja med min lilla VQ Spacewalker som har lite med behaglig hastighet
    Våga vägra Powerbox!

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har testat både "dumstrutar" och Fatsharks och måste säga att jag klart föredrar Fatsharks av senare modell (var troligen Dominator V3) som en kompis köpte för ett tag sen. Han har gjort egna korrigeringslinser och de passar inte mig helt men de ger f ö en vilsammare bild. Med "dumstrut" så måste jag ha specialglasögon på mig för att se skarpt - visserligen billiga på Specsavers men lite struligt att hantera. Man är väl helt enkelt för gammal och har får dålig syn för att det skall fungera enkelt och bra... Skall dock tillägga att jag ännu inte är nån FPV-flygare men däremot har jag "flugit med" mycket via olika typer av "bildskärmar".
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •