Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Infällda skevroderservon i vingen

  1. #1

    Standard Infällda skevroderservon i vingen

    Tips på hur man monterar servon i vingen och hur man arrangerar länkaget mottages tacksamt. Tänker att jag vill lägga servot ner för att få ett rätlinjigt länkage.

  2. #2

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroderlänl.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	26,8 KB 
Id:	62851
    Funderade på om man ska dra länkaget enl blå linje eller grön linje, fördelar/nackdelar?

  3. #3

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    I alla länkar så ska man sträva efter parallellitet och vinkelräthet så i detta fall så ska den blåa väljas,
    nackdelen med ett grönt alternativ är att det går knappt att få utslag på skeven nedåt och
    med den blåa så fungerar allt så det är bara fördelar sånär på att själva "dragstången" är
    helt öppen mellan servot och rodret.
    Men om du kan vinkla omkring servot så går det att använda sig av den "gröna" vägen för
    en av så många fördelar med modellbygge är att INGET är omöjligt .
    Senast redigerat av tjolle62 den 2017-06-04 klockan 10:49.

  4. #4

    Standard

    Tack för klargörande!
    Återstår att fundera ut hur servona monteras på bästa sätt.

  5. #5

    Standard

    Detta är ett bra sätt att montera vingservon.
    Jag skulle använda den gröna linjen i din bild men vrida servooket så att det är i 90 graders vinkel med stötstången
    Med vänlig hälsning Kent
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ua70242.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	209,1 KB 
Id:	62852   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Wy50471.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	251,0 KB 
Id:	62853  

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 299
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Helt klart gröna linjen, servot blir starkare vid större utslag.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 153
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Handlar det om symmetrisk vingprofil så bör ju alla vinklar vara så räta som möjligt.
    Men har vingen plan undersida så kan man med fördel montera servooket lite "offset", så det ger mer utslag uppåt än neråt.
    Detta för att motverka skevroderbroms, alltså för att stjärtpartiet ska 'följa med' bättre i en sväng.
    Retroholic!

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 066
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Tack för klargörande!
    Återstår att fundera ut hur servona monteras på bästa sätt.
    Det är ju ganska jättedumt att dra ut linkage och roderhorn neråt. Jag är fullt medveten om att det ser mycket snyggare ut om man slipper se det på undersidan, men hur smart är det att landa på servona varje gång??

    Klura på det när du bygger, i vart fall buklandade flygplan.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #9
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 525
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag brukar montera linkaget så som den gröna linjen visar, men med servots roderhorn vridet så att vinkeln mellan ok och stötstång blir nära 90 grader.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  10. #10

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroderlänk.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	26,7 KB 
Id:	62857
    Med rät vinkel på den gröna linjen. Halvsymmetrisk profil. Får klura lite på om jag får länkaget att gå fritt från balken som sitter i bakkanten.
    Hur många graders vridning är det på ett normalt servo (kan ju iofs koppla upp ett och mäta men om någon vet)?
    Med landställ på kärran så blir det inga större problem att ha länkaget på undersidan.

  11. #11

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    11
    Jobb
    redaktör
    Klubb
    Ringsjöbygdens MFK

    Standard Servo-ramar

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroderlänk.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	26,7 KB 
Id:	62857
    Med rät vinkel på den gröna linjen. Halvsymmetrisk profil. Får klura lite på om jag får länkaget att gå fritt från balken som sitter i bakkanten.
    Hur många graders vridning är det på ett normalt servo (kan ju iofs koppla upp ett och mäta men om någon vet)?
    Med landställ på kärran så blir det inga större problem att ha länkaget på undersidan.
    Hej
    Efter att provat att limma, tejpa, montera små klossar och några andra trick för att fästa servon i vingarna så
    "hittade" jag servoramar som man limmar eller skruvar fast i vingen. Det är enkelt att montera servot och lätt
    att ta ut för att ändra slaglängd etz.
    De första köpte jag från Tyskland som var ganska dyra. Men det visade sig att vår vän "Kungen" i H.K. har precis
    likadana och flera stycken i en påse för betydligt lägre pris.
    Rekomenderas.
    flyger lågt och långsamt, sedan 1961

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Perigee Visa inlägg
    "hittade" jag servoramar som man limmar eller skruvar fast i vingen. ...
    Rekomenderas.
    Är det sådana här tänker du: https://hobbyking.com/en_us/servo-mo...-bag-50mm.html

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard



    När du ändrar geometrin från standard så ska det fortfarande vara 90graders vinklar, men tänk även på hur hornet ska vara vinkelrätt över gångjärnet till roderyten i relation till stötstången för att få symmetriska utslag.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #14

    Standard

    Tack för alla tips! Får erkänna att det var länge sedan jag höll på med detta, men det är mycket kul att klura på lösningar. Från början hade denna modellen ett skevservo i mitten av vingen med bockade stålstänger ut till stripskevroder. Nu med mindre servon monterade i vingen och skevroder som inte går hela vägen får man fundera och rita själv. Kul del av byggandet.

  15. #15

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    11
    Jobb
    redaktör
    Klubb
    Ringsjöbygdens MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Nej det där är "täckluckor"
    Jag menar de här: https://hobbyking.com/en_us/servo-mo...p-to-24mm.html
    flyger lågt och långsamt, sedan 1961

  16. #16

    Standard

    En fiffig variant som Brian Taylor använder sig av ibland är att "ställa" ett roderhorn innuti roderytan.

    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •