Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Visa mig en video på din feed

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard Visa mig en video på din feed

    Många lägger upp jättefina filmer när dom flyger runt och grejar. Dessa filmer är filmade med GoPro eller liknande.
    Har testat några gånger samt sett andra filmer på själva "feeden". Dvs den bild som piloten faktiskt ser i sina glasögon.
    Och blir tyvärr inte alls särskilt imponerad där, det brusar och färgerna kommer och går.
    Det här gör att mitt intresse svalnar ganska rejält. Dålig bild och jobbigt för ögonen.
    Nu var det lite äldre utrustning jag provade.

    Imponera på mig, visa hur bra bild du har direkt i brillorna

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Många lägger upp jättefina filmer när dom flyger runt och grejar. Dessa filmer är filmade med GoPro eller liknande.
    Har testat några gånger samt sett andra filmer på själva "feeden". Dvs den bild som piloten faktiskt ser i sina glasögon.
    Och blir tyvärr inte alls särskilt imponerad där, det brusar och färgerna kommer och går.
    Det här gör att mitt intresse svalnar ganska rejält. Dålig bild och jobbigt för ögonen.
    Nu var det lite äldre utrustning jag provade.

    Imponera på mig, visa hur bra bild du har direkt i brillorna
    Jag kan tyvärr inte splain på mina glasögon, men min erfarenhet säger att det beror väldigt mycket på val av antenn på glasögonen...
    Jag har provat att bygga helicoil med mycket bra resultat, det kan komma någon enstaka störning ibland, lite mer när man flyger längre bort än 400 - 500m.....
    /Jonas



    Skickat från min TbooK 10 S(E6N2) via Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Nått som verkar gälla de flesta Fatshark är att DVR:en spelar in sämre bildkvalitet än man ser i glasögonen. Sen beror det, precis som Jonas skrev, mycket på vilka antenner man har. Alla komponenter i systemet spelar in, jag har provat många olika VTX:er och det är helt klart olika hur mycket störningar och liknande man får.
    Dock är det så att om du vill ha kristallklar bild i glasögonen så är inte analogt system det som gäller utan då ska du ha digital videolänk.

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Och det är stor skillnad på olika kameror. De som följer med budgetquadarna är tyvärr för det mesta riktigt dåliga men undantag finns givetvis.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Är digital länk jättemegadyrt?

    Nu har jag rätt dålig koll, men efter att ha spanat runt så verkar dom flesta köra just analogt.

  6. #6


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Ska du ha bra bild och fisa runt och titta på saker så passar en phantom med tillhörande videolänk bättre. Om kör runt med en "race" qopter har du inte tid att kolla hur bra bild du har. Men som sagt beror det mycket på vilken utrustning man har.
    Jag brukar säga att man ser att det är en svart bil men inte om det är en BMW eller Audi.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Jag vill kunna åka runt i en skog eller liknande och utforska.

  8. #8

    Standard

    Digitala systemen idag är bra. Dom är bara lite dyrare och lite större än analogt system och en race-pilot föredrar fortfarande analogt pga att det är mindre och man har bild hela tiden även om mottagningen är lite sämre. Ett digitalt system fryser eller "pixlar" om mottagningen inte är tillräckligt.

    Om man bara vill flyga runt i en skog så är nog digitalt väldigt trevligt om man är okej med att en olycklig krasch kan kosta lite mer.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Problemet med bra bild är att det kräver bra signal och hög bandbredd. det är inget du får i en skog. De flesta bra system kommer inte långt bland trästammar och annat som hindrar signalen.

    Det är även sant som det skrivs att den inspelade feeden oftast är sämre kvalité än det man faktiskt ser. Den största kvalitétsbristen är dock frame rate. Den inspelade är oftast bara 25 fps medans man ser minst det dubbla med betydligt mjukare rörelser när man flyger.
    t.ex. dedär störningarna då bilden blinkar till svart å sånt ibland i inspelade DVR:en i hörnet där är inte där när man flyger. http://www.zalamander.se/FPV_View.mp4
    ________________________________________
    Mina maskiner

  10. #10

    Standard

    Beror ju lite på vad man menar med "åka runt i en skog" också 2.4Ghz radio har inte så himla lång räckvidd i skog heller så man kan ju inte åka 2km joggingslingan utan man kan dimpa ner 50 meter bort om skogen är tät.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Så sant! Jag vet inte riktigt vart jag ska köra egentligen om jag ska vara ärlig, vill ha bra bild bara

    Zallisen: Aha, det trodde jag dom var och då kändes det hela som tre steg tillbaka till VHS-tiden. Men då känns ju det hela bättre.

  12. #12


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard



    Polarn ville prova sina Eachine EV80 så jag ställde upp med lite flygning.
    Flygningen suger men filmen stämmer rätt bra med hur jag upplever videon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •