Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Futaba t10j

  1. #1

    Standard Futaba t10j

    Hur är Futaba t10j radion jämfört med konkurrenter ? Funderar på att köpa och ha till drönare,hexacopter,heli. Hade en 7C förr och var nöjd med den.

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    7C radion är det en FASST 2,4 radio?
    Om det är det så är FASST mottagare inte kompatibel med T10J
    Tobbe

  3. #3

    Standard

    Har inte kvar 7c radion och den mottagaren och det var en FASST 2.4.
    Köper nytt istället.

  4. #4

    Standard

    T10J är väl lite av en snikvariant för FHSS och inget FASST?
    https://www.futabarc.com/receivers/f...ss-compat.html
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Snik - tja, så billiga är ju inte heller S-FHSS/T-FHSS-mottagarna att dom borde kallas "snik". Men dom är väl konstruerade runt standardkomponenter för ändamålet och inte specialbyggda komponenter bara för Futaba och då blir det ju lite billigare - samt lite mera marknadsanpassade priser.
    Roger

  6. #6
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Mycket nöjd med min 10J. Haft som huvudradio i många år och väldigt nöjd. Inte en glitch eller problem med den. Tror att de som kallar den för snik mest är avundsjuka för att de köpt en radio (föregångarna) för mer pengar, färre kanaler och dyrare mottagare. Har nu skaffat flera sändare för olika ändamål segel, större 3d kärror som kräver fler kanaler, men alla "Standardplan" kör jag fortfarande på Futaban
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  7. #7

    Standard

    T10J är väl en billigare radio som använder de billigare mottagarna (icke FASST eller FASSTest). En radio för att nå ett till segment av användare som inte vill lägga multum på en sändare. Futaba är bra grejer oavsett modell på radio. De har inte byggt den sämre. Jag har en ännu äldre T10CP jag köpte beg som klarar FASST. Vet inte vad motsvarigheten heter idag, ca 10 år senare. Men T10J känns inte som en efterföljare utan en nyare men annan radio. Snik kanske borde användas på något som är enklare och billigare, men T10J har väl inte färre funktioner än T10CP? Så jag kan ta tillbaks snik och kalla den en billigare variant av Futaba istället. FASST-mottagarna kostar mer, jag valde att köpa en FASST-sändare och sedan skaffa beg FASST-mottagare fast jag köpt några nya (dyraste mottagaren jag köpte beg kostar 200€ ny, det gav inte jag).

    Att ha fler sändare är ju smart iofs... slutar min funka så är jag körd, har ca 40 programmerade flyg, helikoptrar och multicoptar i den. Jag skulle inte ha nåt emot att ha en T10J för inomhusflygen, parkflygen och alla enkla el- och metanol-kärror. Men för de dyrare så känns FASSTest eller FASST som något säkrare, eller så är det bara inbillning. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog mest ett psykologiskt val att använda Fasst framför S-FHSS, Ålänning. Man vill gärna tro att en dyrare lösning är bättre och tillförlitligare. Själv har jag lämnat Futaba-världen och kör FrSky - en vanlig Taranis för inomhusflyget och en Horus 12S för utomhusflyget. Att jag har 2 sändare beror mest på att Horusen med sändarbord är relativt otymplig så jag ville ha nåt lite smidigare när man bär in prylarna till inomhushallen...
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har haft en T10J. Mycket bra radio, var 100% pålitlig. Det är dessutom minst sagt ”stökigt” i en FPV-drönare men den skötte det utmärkt. Av alla märken jag kört är det bara Futaba som lyckats med perfekt funktion. Till drönare var det bra med SBUS support, däremot föredrar jag sliders för (segel)flyg hellre än en ratt mitt på och digitala. Det är väl möjligen det som kan uppfattas som lite snikigt. Jag velade lite men valde att fortsätta med Multiplex.

    Taranisen kan oändligt mycket mer. Många är nöjda med den men jag hade massa kvalitetsproblem med mina så den köper jag aldrig igen.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  10. #10

    Standard

    Att Futaba började med FHSS är väl delvis deras sätt att haka på BNF-hysterin också, som är en fördel.

    När jag köpte min sändare (beg för att få mer än 7 kanaler) så fanns det inte så mycket att välja mellan (7C som bara hade 7 kanaler och 12an som hade fler) + att den hade modul för 35MHz som det fanns mycket av förr och jag hade 15 mottagare för det då. Då var det FASST som hade fullrange-mottagare (upp till 2km LOS, även längre om man skippar CE-modellerna), dubbla antenner, SBus, mm. Så någon skillnad måste det vara mellan FHSS och FASST än ett psykiskt tycke och priset? =)

    Idag kan det säkert vara annorlunda, kanske FHSS har tagit över Futabas FASST med åren, vad vet jag?! Och varför folk väljer FASSTest framför någon av dessa FHSS. FASST må va dyrare än FHSS, men det är ju samma tillverkare. Jag köper hellre beg FASST än FHSS, men om dessa FHSS är bättre än FASST idag så kanske jag borde se över det... ;-)

    Men sen har jag nåt minne av att FASST (Futabas egen förkortning) är ett FHSS-system (teknologi).

    Googlade lite för att påminna mig själv...
    FHSS = Frequency Hopping Spread Spectrum
    FASST = Futaba Advanced Spread Spectrum Technology
    FASST är väl same same som FHSS, men har en massa annat också som Futaba fnorrat in i det hela som nåt system för att effektivare lägre antal fel i överföringen, bättre feldetektering, snabbare, mer sofistikerade tekniker för kanalval, osv. Det har också byggts upp för att ha rum för en massa framtida funktioner som SBus (då i alla fall). Allt detta extra behöver mer avancerade mottagare och det är FASST det. Sen vet väl alla att enklast = mindre risk för problem... som du säger, men jag valde FASST då det var bäst då och det bara funkar och funkar. =) Men FHSS-grejerna görs på löpande band nu föritden för några dollar per st och FASST kostar mycket mer, kanske för att de även har bättre QC, det vet jag dock inte, men skulle tro att Futaba har rätt höga krav på sina grejer, dom krånglar ju defacto väldigt sällan (min har inte krånglat alls förutom en trimknapp som inte har kontakt ibland).

    FrSky var sopor för några år sedan. Nytt märke med nya initiala problem förstås. Men är säkert bra nu, vad vet jag, inte använt. Horus 12S ser frän ut, kostar en hel del jämfört med T8J.

    Alla gillar den sändare de har. Jag gillar min för att den aldrig krånglat. Därför känns Futaba och FASST (enligt mig) som ett säkert kort. FASST är dock gammalt idag. Har man för mycket pengar kan man köpa tex FASSTest-sändare och mottagare. Har man lust testa nåt annat så finns det att välja mellan. Men jag rekommenderar att köpa något som har bra historik att fungera bra utan problem, det är rätt störande om det inte funkar bra mellan sändare och mottagare när man byggt ett fint flyg.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •