Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Frsky S8R

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det var intressant, Ville. Har inte råkat ut för detta men det måste väl då bero på att jag aldrig använder "Auto level" utan låst värdet på Kanal 10 till att bara klara av "Off" eller "Stabilisering". Antagligen tänkt för att använda en återfjädrande switch för "Self Check" och samma återfjädrande som "Panic button" (Autolevel) men eftersom jag personligen aldrig använder "Autolevel" så har jag klarat mig ifrån fenomenet. Har givetvis testat funktionen men avaktiverat den - känns mera som en utpräglad nybörjarfunktion eller möjligen nåt för de som flyger FPV.
    Roger

  2. #42

    Standard

    Jag har inte heller noterat något sådant. Använder bara Autolevel för Failsafe så att motorn stängs av och modellen läggs i flack sjunkande sväng. Men när jag provar ut detta så aktiverar jag Autolevel med en omkopplare (istället för att stänga av sändaren under flygning ).
    /Leif

  3. #43

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ... Antagligen tänkt för att använda en återfjädrande switch för "Self Check" och samma återfjädrande som "Panic button" (Autolevel) ...känns mera som en utpräglad nybörjarfunktion eller möjligen nåt för de som flyger FPV.
    Roger
    Provad använda den återfjädrande SH men det fungerade inte för "Self Check" och självklart måste man prova panikläget

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag har inte heller noterat något sådant. Använder bara Autolevel för Failsafe så att motorn stängs av och modellen läggs i flack sjunkande sväng. Men när jag provar ut detta så aktiverar jag Autolevel med en omkopplare (istället för att stänga av sändaren under flygning ).
    Visst är det så att man bara kan aktivera failsafe på en kanal åt gången från sändaren men alla samtidigt om man aktiverar failsafe på mottagaren?
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Visst är det så att man bara kan aktivera failsafe på en kanal åt gången från sändaren men alla samtidigt om man aktiverar failsafe på mottagaren?
    Förstår nog inte frågan. Jag ställer alltid in failsafe manuellt i sändaren. Då väljer jag Custom och sedan ställer jag in vilka värden jag vill ha på varje kanal till exempel -100 på Ch3 (trottel) och -100 på Ch10 (autolevel).

    Edit: bild:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Extra330 Failsafe setting.JPG 
Visningar:	63 
Storlek:	22,1 KB 
Id:	64740
    Senast redigerat av pernstig den 2017-12-11 klockan 16:11.
    /Leif

  5. #45

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Har nu fått den återfjädrande SH att fungera för "Self Check" och Autolevel, (panikknapp). Det som krävdes vara att ställa ner farten på kanal 12. Ställde in 0.5 sek upp och ner, kanske funkar med kortare tid (mindre fördröjning) men jag kollade inte, dumt nog. Nu gäller det bara att undvika pilla på switchen... Nja, tror nog att jag gör som jag tänkte från början, att bara aktivera kanal12 vid behov.

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Förstår nog inte frågan. Jag ställer alltid in failsafe manuellt i sändaren. Då väljer jag Custom och sedan ställer jag in vilka värden jag vill ha på varje kanal till exempel -100 på Ch3 (trottel) och -100 på Ch10 (autolevel).

    Edit: bild:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Extra330 Failsafe setting.JPG 
Visningar:	63 
Storlek:	22,1 KB 
Id:	64740
    Hej Leif!
    Jag var ute och "cyklade" med min fråga. Man har för många radioapparater att pilla på, det är hela saken.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  6. #46


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kul Ville - då har vi alla lärt oss nåt nytt. Kul att du ringde idag - det gav ju även lite annan, ny input...
    Roger

  7. #47

    Standard

    Det har väl sagts tidigare men om man har mottagaren åtkomlig i modellen så är det säkrare att inte använda kanal 12 för Self Check utan att istället trycka på mottagarens F/S knapp.
    /Leif

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast det är tyvärr sällan man har mottagaren lätt åtkomlig för Self Check och fördelen med just FrSky-konceptet är ju att man kan justera det mesta i dessa gyro-mottagare ifrån sändaren. Tycker jag i alla fall.
    Roger

  9. #49

    Standard

    Du har nog rätt Roger, man vill ju till exempel inte demontera vingen för att komma åt mottagaren eftersom vingen behöver vara ansluten vid kalibreringen som måste göras direkt efter Self Check. Det viktiga är att man försäkrar sig mot oavsiktlig Self Check under flygning!
    /Leif

  10. #50

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Jag en fix till ch10 så att autolevel från sh switchen går in som panic i alla tre modes utan att störa self check på ch12!
    Self check är förreglad med throttle cut så att den ej kan aktiveras efter armering av motorn!
    Allt är byggt med logiska switchar.
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •