Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Frsky S8R

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - en kompis beställde en X10S ifrån Horus RC direkt när den fanns beställningsbar så vi får väl se när den dyker upp...
    Roger

  2. #22

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej igen!
    Spelar det någon roll vilket configprogram jag använder för mottagare med olika firmware?
    Jag har hittat V1.6 och V1.8.1. Båda har AUX1, AUX2, men V1.6 har också ett Convenient Mode alternativ medans V1.8.1 har Quick Mode alternativ.
    Vad är det för skillnad på Convenient Mode och Quick Mode och när använder jag det?
    Ojoj vad jag känner mig besvärlig och det här känns nästan för spännande
    /Ville

    ps.
    Leif, ser att du installerat S6R_LBT_20170217, vilken jag inte hittar. Däremot hittar jag en firmware S8R_LBT_20170217.frk
    Senast redigerat av Ville den 2017-10-07 klockan 10:48.

  3. #23

    Standard

    Kollade mina noteringar om S6R/S8R och kan bekräfta att jag har olika FW i respektive Rx.

    Edit: https://www.frsky-rc.com/s6r
    /Leif

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den nya, enklare "moden" kallas tyvärr lite olika så jag gissar att det syftar på samma.
    Jag rekommenderar installation av den senaste versionen vilken rimligen innehåller denna "enklare" mode.
    Roger

  5. #25

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack för hjälpen och snabba svar igen.

    /Ville

  6. #26

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Såg att man tagit bort betastämplen på S6R och S8R fimware frän den 5/9, så de är nu officiella releasar

  7. #27

    Standard

    Nu har FrSky inkluderat "Quick Mode" även för S8R i den senaste FW:n
    Den heter S8R_LBT_20171018.frk och Quick mode kan aktiveras med SXR Config Tool v1.8.1 samt enligt uppgift även m.h.a. Lua om man har OTX 2.2.1
    Quick mode är detsamma som Convinient mode och Simple mode. Kanske får det någon ny benämning inom kort
    /Leif

  8. #28

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Nu har FrSky inkluderat "Quick Mode" även för S8R i den senaste FW:n
    Den heter S8R_LBT_20171018.frk och Quick mode kan aktiveras med SXR Config Tool v1.8.1 samt enligt uppgift även m.h.a. Lua om man har OTX 2.2.1
    Quick mode är detsamma som Convinient mode och Simple mode. Kanske får det någon ny benämning inom kort
    Hej!
    Perfekt bra info! Jag har en annan fråga som kan gälla inte bara för S8R, utan för de flesta, (små i storlek) moderna mottagarna.
    Jag undrar hur mycket ström kan strömskenorna tåla i en S8R och liknande små mottagare? Jag har öppnat min S6R och allt ser väldigt litet ut, så man undrar såklart? Jag tror själv att mottagaren pallar för de belastningar som en F5J-setup, (6 servon) utgör, men det kanske kan vara värt att försöka besvara frågan igen för det var länge sen man brydde sig om att fundera på det. Sen undrar jag om man kan använda S.port eller SBUS portarna för strömförsörjning? Hittar ingen info i manualerna men har läst någonstans att man ska undvika det?

    Frågade på FrSky´s sida på RCGroups, men ingen har svarat ännu.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-10-30 klockan 23:54. Anledning: mera info!

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - jag har t ex en kärra som har inbyggt gyro som standard (QQ Extra 300) och gyrot kopplas till mottagaren via S.bus och sen sitter då servona anslutna via gyrot så dessa servon drivs helt klart via S.bus-anslutningen.
    Roger

  10. #30

    Standard

    Det går alldeles utmärkt att strömförsörja mottagaren genom SBus eller SPort. Hur stor belastning man kan hänga på har jag däremot inte koll på, det är nog klena ledningsbanor framför allt mellan SPort och servoströmskenan.
    /Leif

  11. #31

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack för svaren. Har fått ett svar på RCGroups och här det goggleöversatta svaret i tråden,

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2980101-How-much-current-can-the-power-rails-withstand-in-e-g-S6R


    Huvudströmskenorna kommer att stödja kraven på minst 8 digitala servos (den mest jag har använt) utan problem. Alla portar i mottagarens andra ände (ofta SPORT) är inte avsedda att användas för strömförsörjning och om du använder porten kommer du sannolikt att bränna ut spåret som löper längden på PCB. Det har hänt mig, så jag brukar varna människor mot att använda den.

    Ganska typiskt för FrSky är att de har lite bristfälliga manualer. Det borde framgå tydligt hur man ska koppla in batterier.
    Självklart vet jag en del i ämnet, men vissa grejer känns lite osäkert när man ska prova ett nytt fabrikat, som t.ex. strömförsörjning genom S.Port och SBUS portarna.
    Jag ser det som mer logiskt att man kan använda SBUS, mera tveksamt med S.Porten?
    Nåväl, jag kommer inte använda någon av dem för strömförsörjning. Brukar i regel direktmata vingservona, och därifrån till mottagaren. Och så använder jag alltid backuppbatteri, oavsett om jag använder bec-kretsen från fartreglaget eller inte...

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-10-31 klockan 17:13. Anledning: mer info!

  12. #32

    Standard

    Hoppsan
    Då får man akta sig för att strömförsörja den vägen trots att det fungerar "på skrivbordet"
    Tack för info!
    I min F3J-seglare med sex digitalservon strömförsörjer jag en X6R genom SBus-anslutningen men på den mottagaren sitter SBus på huvudströmskenan.
    /Leif

  13. #33

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Ja, då har jag kämpat på och klarat av programmeringen, (nästan klar), av min första modell, Easy Glider Pro. Har även lyckats med konfigurationen av S6R mottagaren som ska testas i modellen. Följde Rogers anvisningar och egna studier och nu tror jag att jag greppat alla steg. Uppdateringen av firmware gick som smort, ja, man kan säga att allt har gått som smort.

    Egentligen bara en detalj som är lurig. Jag använder Quick mode. Kanal 11 används ej. Har tilldelat gyro gain, (kanal 9) på S2 (0-+100), Flight mode (kanal 10) på SA och self check, (kanal 12) på SD, och det är ok, men, om jag vippar self-checkswitchen SD till ena ändläget +100, då går gyrot in i Auto-level mode, Flight modeswitchen fungerar ej. Vippar jag tillbaka self-checkswitchen SD till 0 eller -100 så fungerar allt igen. Så jag har avaktiverat kanal 12, endast att aktiveras vid behov.

    /Ville

  14. #34

    Standard

    Ch12 ska inte påverka mode (Off-Stab- Autolevel)!
    /Leif

  15. #35

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Ja, det är lite märkligt, kanske en bugg!? Mig spelar det ingen roll för allt funkar ju bra i övrigt. Vet inte om jag orkar ta upp det med FrSky eller på RCG, det är så jäkla jobbigt att skriva utrikiska.

    /Ville

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du kollat servomonitorn om vad som händer med Kanal 10 när du slår om SD-switchen ? Kan ligga nån funktion/tilldelning och skrota nånstans som påverkar även Kanal 10.
    Har personligen inte råkat ut för detta med FrOS.
    Roger

  17. #37

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Ska kolla så gått det går!
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  18. #38

    Jonos avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Processoperatör
    Klubb
    Örnsköldsviks Modellflygklubb

    Standard

    Om jag har fattat rätt så har Quick mode ett panic mode läge(self level) med kanal 12 på +100.


    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej!
    Ja, då har jag kämpat på och klarat av programmeringen, (nästan klar), av min första modell, Easy Glider Pro. Har även lyckats med konfigurationen av S6R mottagaren som ska testas i modellen. Följde Rogers anvisningar och egna studier och nu tror jag att jag greppat alla steg. Uppdateringen av firmware gick som smort, ja, man kan säga att allt har gått som smort.

    Egentligen bara en detalj som är lurig. Jag använder Quick mode. Kanal 11 används ej. Har tilldelat gyro gain, (kanal 9) på S2 (0-+100), Flight mode (kanal 10) på SA och self check, (kanal 12) på SD, och det är ok, men, om jag vippar self-checkswitchen SD till ena ändläget +100, då går gyrot in i Auto-level mode, Flight modeswitchen fungerar ej. Vippar jag tillbaka self-checkswitchen SD till 0 eller -100 så fungerar allt igen. Så jag har avaktiverat kanal 12, endast att aktiveras vid behov.

    /Ville
    Mvh Jörgen

  19. #39

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har du kollat servomonitorn om vad som händer med Kanal 10 när du slår om SD-switchen ? Kan ligga nån funktion/tilldelning och skrota nånstans som påverkar även Kanal 10.
    Har personligen inte råkat ut för detta med FrOS.
    Roger
    Citat Ursprungligen postat av Jono Visa inlägg
    Om jag har fattat rätt så har Quick mode ett panic mode läge(self level) med kanal 12 på +100.
    Har kollat alla inställningar, vilka jag knappt gjort några, utöver de som behövs för modellen, och det finns inga inställningar som ska störa, ändrade till SG och samma sak. Så jag tror det är som Jörgen säger, det verkar faktiskt logiskt på "sitt sätt".
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  20. #40

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Jajamen, hittade lösningen på problemet och det är som Jörgen säger.
    Kolla in; https://www.rcgroups.com/forums/show...postcount=4879
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •