Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vilken radio??

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard Vilken radio??

    Bygger skalabåtar och försöker få in så många funktioner som möjligt o det skapar problem i min nuvarande radio - en Graupner mc-20. Den klarar 12 kanaler men jag behöver fler.

    Till skillnad från flygplan, helikoptrar etc jag jag begränsat behov av mixningsmöjligheter, flight modes etc etc. Det absoluta flertalet av mina önskade funktioner är av typen on/off: slå på radar, tända belysning, starta ljudmodul etc. Proportioalkanaler för roder, motor(er) fram/back, winschar etc

    Graupner har en större radio mc-32 men den kostar ju skjortan liksom Jeti o några fler.

    Taranis X9E ger till ett rimligt pris möjligheten av nå upp till 32 kanaler. Låter synnerligen intressant MEN

    trådarna betr Taranis verkar till stor del handla om problem med ladda ner olika mjukvaror o hur man fixar till telemetri etc . Jag är inte intresserad av den delen av radion - jag är enbart ute efter att få tillgång till många kanaler kanske 10 proportionella o resten on/off.

    Kan jag idag köpa en Taranis X9E idag o få den att fungera med det program som finns i radion när jag får den??

    kan jag överhuvudtaget få fart på den? Om inte - finns det någon i Göteborgstrakten som kan Taranis o är beredd att ge lite råd o dåd när jag kört fast??

    Är Hourus ett bättre val - dyrare men den ska väl oxå kunna byggas ut med upp till 30 kanaler o har "färdiga" program...

    Som sagt - mitt önskemål är att få tillgång till många kanaler - inte att fixa till eleganta/komplicerade mixningar etc.

    era råd emotses tacksamt.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Efterom du är inkörd på Graupner är det kanske en MC-28 4D speciellt anpassad för funktionsmodeller såsom entreprenadmaskiner och andra markfordon samt fartyg. Grundradion är en MC-28 som utrustats med 4D-spakar och Kingpads. Genom att ta en analog kanal i anspråk av de 14 tillgängliga, så kan ytterligare 24 funktioner, exv. pumpar, beslysning, winchar mm. kontrolleras. Radion är helt ny och man räknar med att kommma igång med försäljningen under innevarande år. Till radion kommer även centralenheter att montera i modeller för att styra olika funktioner.

    Om man inte behöver 3D-spakarna så kommer även de vanliga MC-20, MC-26, MC-28 och MC-32 att kunna konverteras till Kingpads genom att switchpanelerna byts ut.

    Här finns lite grundinformation:
    https://www.graupner.de/News/Kingpadc-mc-Edition/

    Vill du inte lägga ut pengar på en ny sändare är ett alternativ att aktivera multikanalprogrammet i din befintliga sändare och köpa till en 16-kanals switchmodul,
    https://www.graupner.de/16-Kanal-Schaltmodul/3972/ eller
    http://imth.de/index.php/shop-de

    Med en sådan modul så kan du med din sändare använda 10 analoga kanaler som vanligt samt 16 st på/av-kanaler. Det borde räcka ganska långt till ett fartyg.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Web_mc28_4D.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	62893  
    Senast redigerat av Michael den 2017-06-09 klockan 00:49.

  3. #3

    Standard

    Du klarar dig med färre kanaler om du använder en microcontroller(tex. Arduino) som en multiplexer. T.ex. om du har en potentiometer och 3 st 3-läges switchar så kan du dela in varvet på potentiometern i låt oss säga 10 olika lägen(markerat på radion om potentiometern inte har "klick") och låta varje läge representera en funktions-uppsättning. Då får du 10 x 3 = 30 st 3-läges funktioner på 4 kanaler.
    Nu vet jag inte hur många funktioner som behövs men om du kanske vill ha 4 kanaler/funktioner som alltid gör samma sak(kanske styr båten) så behöver du bara 4 extra kanaler för att styra 30-60 st on/off-funktioner.
    Sen kan man tex. använda en switch att slå om från att styra båten till att styra exempelvis en kran med samma spakar, och då proportionellt(servon alltså).

    Dvs. Om du har uppåt 8-10 kanaler så kan du nog styra 100 funktioner om du skulle vilja

    Jag har gjort detta själv på div. robot-projekt och det är mycket smidigare än att ha en knapp på sändaren för varje lampa man vill tända

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Tack för era svar.

    Alternatuvet med en multikanalslösning blbir väl mycket mera prisvärt jämfört med att köpa en helt ny radio. Har du Michael erfarenhet av en sådan setup?? Innebär det att jag måste in i radion och löda etc - inte min spetskompetens så att säga+

    SniffSwe: kan du ge mig några länkar där jag kan läsa mer om ditt alternativ??

    tacsam för all information ni kan ge mig

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Bara för att man har en Taranis behöver man inte hålla på och uppdatera firmware i tid och otid. Den funkar ändå!
    Och bara en liten undring; -Vad är det för funktioner du ska fjärrstyra på båten? Förutom fram/back och styrbord/babord har du ju ändå 10 kanaler kvar på din Graupner mc-20...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lancair Visa inlägg
    Tack för era svar.

    Alternatuvet med en multikanalslösning blbir väl mycket mera prisvärt jämfört med att köpa en helt ny radio. Har du Michael erfarenhet av en sådan setup?? Innebär det att jag måste in i radion och löda etc
    Ingen ombyggnation av radiosändaren behövs om du ska använda multikanalmodulen Graupner #3972. Du behöver göra två saker:
    - I menyn 'Telemetry", "Settings & view" väljer du alternativet "CH OUT TYPE" och ändrar inställningen till "SAME"."
    - I huvudmenyn letar du reda på "Multichannel". Där kan du sedan göra all programmering av multikanalmodulens funktioner (Graupner #3972).

    Eftersom jag inte håller på med båtar har jag aldrig använt multikanalmodulen själv, men det verkar vara en finurlig pryttel.

    Edit: Jag utgår från att det är en MC-20 HoTT-sändare som du använder. Jag vet inte om #3972 fungerar till äldre sändare.

    En annan pryttel som verkar mycket praktisk är Graupner SXM (#3971). Den modulen kopplas in till en ledig kanal och kan då switcha 4 funktioner med upp till 4 A och 21,5 V. Här är en Youtube-film som visar vad modulen kan. I filmen används en analog spak men modulen kan lika gärna styras med en trelägesbrytare:

    Senast redigerat av Michael den 2017-06-11 klockan 19:20.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Gasman, i det nu aktuella projektet ska bl annat följande funktioner styras.

    Proportionell styrning: Roder, motor, bogpropeller, fyra st däckskranar
    På/av: höja/sänka varje kranbom, höja/sänka lastkrokarna, öppna/stänga fem st lastluckor, radar, ankarspel, navigationsljus, ankarljus, däcksbelysning. arbetsbelysning i kranarna, motorljud, belysning i däckshuset, belysning på bryggan, lägga ut och sänka/höja landgången, räddningdbåt etc.

    Glömde två vitala funktioner: två pumpar för att fylla/tömma ballasttankarna

    Tanken med en Taranis var att det verkar vara möjligt att till en rimlig kostnad få möjlighet att bygga ut den till det antal kanaler som behövs. Hur det skulle fungera i praktiken förstår jag dock inte riktigt.

    Alternativet att bygga ut min nuvarande radio via multikanalfunktionen ska jag titta närmare på - det verkar vara den mest logiska lösningen på problemet.
    Senast redigerat av Lancair den 2017-06-12 klockan 10:09.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Michael,
    tack för ditt svar. Mycket intressant - blir en sådan lösning!!
    Claes

  9. #9


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det där låter spännande! Glöm inte att posta en film på båten när den är klar!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #10

    Standard

    Jag insåg att du kanske helst vill ha en färdig lösning och eftersom det verkar finnas prylar som kanske gör det du vill så är nog det den enkla vägen
    MEN!...Om du vill lära dig något nytt(mest programmering) och få nästan obegränsade möjligheter till styrning av funktioner så kan du börja snegla lite på mitt alternativ som ser ut ungefär såhär.
    Detta är en Arduino Mega:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	aac6d1487157283d2b0905c91d6775c1.png 
Visningar:	95 
Storlek:	472,2 KB 
Id:	62921

    Det ser komplicerat ut men man behöver såklart inte använda allt på en gång.
    Programmet laddas in i den via en USB-kabel från datorn. Det finns program och programdelar på nätet att ladda ner så att man kan klippa och klistra ihop ett program, oftast måste man skriva några rader kod själv för att få det att göra det man vill(man hittar sällan färdiga program som funkar precis som man vill).

    Man börjar med att ladda ner ArduinoIDE på sin dator, det är programmet som man använder för att göra program och för att ladda in programmet i Arduinon https://www.arduino.cc/en/Main/Software
    Sen behöver man en program-del som kan hantera mottagar-signalerna och lagra värdena på minnes-platser i Arduinon. Skriver man det själv blir det en del jobb men oftast finns det färdig kod att ladda ner(libraries), tex. för Futaba SBUS(funkar till fler SBUS-mottagare) https://github.com/mikeshub/FUTABA_SBUS klicka på gröna knappen och "Download Zip"
    Sen följer man denna guide https://www.arduino.cc/en/Guide/Libraries#toc4 för att lägga till ".zip Libraries"
    För att exemplet nedanför ska funka behöver man även ladda ner och lägga till "streaming.zip" från denna sida http://arduiniana.org/libraries/streaming/
    Sen kopplar man in Arduinon i datorn med USB-kabeln, öppnar programmet "sbus_example.ino" som låg i den första ZIP-filen och laddar in det programmet på Arduinon enligt denna guide https://www.arduino.cc/en/Guide/ArduinoMega2560#toc3 men istället för exemplet "Blink" så laddar man in "sbus_example.ino"

    Sen drar man ur USB-kabeln och kopplar ihop hårdvaran

    Man kopplar in mottagaren såhär:
    Mottagarens plus - Arduinons 5V
    Mottagarens minus - Arduinons GND
    Mottagarens SBUS - Arduinons I/O nr. 19 (RX1)
    Observera att beroende på vilken mottagare som används så kan man behöva en signal-inverterare på SBUS-signalen. Sådana kan man lätt löda ihop själv eller köpa https://www.banggood.com/NAZE32-Flig...p-1034503.html

    Nu när det är klart kollar man om det funkar. Man slår på sin RC-sändare och kopplar in Arduinon till datorn med USB-kabeln, då bör både Arduinon och mottagaren starta. I ArduinoIDE öppnar man "Serial monitor" och väljer baudrate 115200, då bör värden från mottagaren dyka upp på skärmen. Rör man spakarna på sändaren så bör värdena ändra sig.
    Man kan nu köra "Save as" och spara programmet som något eget(typ "scale-ship-controller") och sen editera koden som man vill.

    Då står man med Arduino som har 51 lediga ingångar/utgånnagar(totalt 54 men vi använder redan en för SBUS och två för USB-kommunikationen till datorn). Av dessa 51 så kan alla användas för ON/OFF-funktioner, 14 st av dom har hårdvaru PWM(servo-kontroll, dimmring av ljus mm), 16 st har möjlighet att läsa analoga värden(sensorer som temperatur, hastighet, spänning, ström mm) och 4 st kan användas för två seriella kommunikationer(gps och annan utrustning).

    Från denna punkt är det ens programmeringskunskaper som sätter gränserna för vad man kan göra med detta och just för skala-båtar borde det vara perfekt. Man kan tex. få en LED-lampa att flimra som en fotogenlampa eller programmera långsam acceleration och hastighet på servon för att bli mer skala-enligt.

    Det kan vara mycket att lära sig men man kan få igång saker lite succesivt och lära sig bit för bit. Börja tex. med att få ut PWM-signaler till servon och liknande för att styra båten. Det bästa är att bestämma sig för en sak och sedan försöka få den att funka, då lossnar det lite undan för undan.

    Observera att när man kopplar såhär som jag skrivit så strömförsörjs mottagaren från Arduinon som inte kan leverera så mycket ström så man får man inte koppla in något i mottagaren som drar mycket ström som t.ex. servon. Man måste ta ström till servon och annat från något annat ställe som t.ex. via en BEC från batteriet. Men signal-kablarna kopplar man till Arduinon.

    Edit: Lägg märket till att om man använder en mottagare som kan skicka ut SBUS samtidigt som den skickar ut PWM-signaler samt spänningsmatar mottagaren från något annat än Arduinon så kan man fortfarande använda mottagarens utgångar att styra saker med.
    Dvs. dom 51 nya I/O är utöver de man redan har så det blir mer sändarens reglage som begränsar samt hur många kanaler som stöds av SBUS:en
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-06-12 klockan 19:44.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    SniffSwe,

    har beställt prylar som utvidgar min nuvarande radio eftresom jag tror mig förstå hur det ska fungera.

    Tycker att ditt förslag låter mycket intressant men det är nog en inkörningsperiod som kan bli lång. Ska i alla fall skaffa en Aurdino o försöka lära mig hur man får den att göra vad man vill. har sett en snutt på tuben där man visar en Aurdinobaserad ljudmodul. Det är det överlägset bästa dieselljud för bogserbåtar som jag hittat - mycket bättre än de (ofta dyra) färdiga ljudmoduler som finns på marknaden.

    kan du tipsa en fullständig novis om länkar där jag kan läsa/lära mer om hur jag ska gå till väga. All hjälp Uppskattas!!

    Ha en bra sommar!
    Claes

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •