Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Flygningen av multikopter på Schools-out i Söderhamn 14:e juni 2017

  1. #1

    Standard Flygningen av multikopter på Schools-out i Söderhamn 14:e juni 2017

    En Inspire 2 flög under kvällen upprepade gånger över ett stort publikhav som bestod av 95% ungdomar. Jag försökte hitta piloten men lyckades inte lokalisera denne pga. att det var så trångt med folk.
    Kanske piloten är medlem på forumet och läser detta. Jag ville fråga vilka säkerhetssystem som hen förlitade sig på och även fråga om hen tyckte att det var okej att flyga på det sättet.

    Kom igen...en Inspire 2 kan göra ganska massiv skada om den faller ner i ett publikhav av barn och ungdomar. Hur mycket redundans en Inspire 2 än har så kommer det inte hjälpa om någon kastar någonting på den eller om den kör på en fiskmås eller nått annat.

    Och ja...det blir jättecoola filmer och är man hyrd av arrangören så vill man såklart leverera. Men...det rättfärdigar inte att tumma på säkerheten och det är inte schysst mot andra aktörer att leverera bättre film och sno kunder för att man inte bryr sig om säkerheten.

    Jag tycker att om man tar på sig filming av event så ska man ta säkerheten på allvar. Man kan gärna använda drönare - men flyg inte över folk utan använd en cablecam eller kran när ni filmar över publik. Händer en olycka så kommer folk att skylla på "drönare" även om det var piloten som struntade i säkerheten.

    Häftig och dyr teknik ger inte rätt till att strunta i sunt förnuft.

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •