Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Tidig morgonflyg med min Tundra

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast Tundran har väl en spännvidd på ca: 130 cm om man nu skall vara petig och har i mina ögon väldigt effektiva klaffar - det är nåt som särskiljer den ifrån många av Horizons modeller i motsvarande storleksklass - t ex Valiant. Men i övriga egenskaper föredrar jag t ex Valianten i den jämförelsen. Men allt beror ju på ens egna preferenser. Hursomhelst så är det väldigt många som uppskattar Tundran och den har i alla fall här i trakterna blivit betydligt populärare än Horizons motsvarande modeller.
    Roger

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Tundran verkar riktigt charmig, och känns som ett flygplan man alltid kan ha med sig ut till fältet.
    Är rätt sugen på att införskaffa en.

    Har hört att landningsstället är en svag punkt. Har någon av er haft problem eller sett en bra lösning för detta?
    Inget som hindrar ett köp, men det skadar inte att vara bra förberedd.

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg

    Har hört att landningsstället är en svag punkt. Har någon av er haft problem eller sett en bra lösning för detta?
    Har flugit mycket med min Tundra och visst har jag fått böja till landningsstället efter några riktigt dåliga landningar. Men jag upplever inte att det är en svag punkt, tvärtom stället fjädrar riktigt bra. Däremot kan de mjuka hjulen bli rätt så slitna och det fastnar smått krafs från gräset i ytan på hjulen.

    Extra kul är att det ingår flottörer och roder, man byter snabbt på någon minut från hjul till flottörer.

    Som någon skrev, en klar favorit som alltid får följa med.

    //Rickard

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Har flugit mycket med min Tundra och visst har jag fått böja till landningsstället efter några riktigt dåliga landningar. Men jag upplever inte att det är en svag punkt, tvärtom stället fjädrar riktigt bra. Däremot kan de mjuka hjulen bli rätt så slitna och det fastnar smått krafs från gräset i ytan på hjulen.

    Extra kul är att det ingår flottörer och roder, man byter snabbt på någon minut från hjul till flottörer.

    Som någon skrev, en klar favorit som alltid får följa med.

    //Rickard
    Låter bra!

  5. #25
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Tundran verkar riktigt charmig, och känns som ett flygplan man alltid kan ha med sig ut till fältet.
    Är rätt sugen på att införskaffa en.

    Har hört att landningsstället är en svag punkt. Har någon av er haft problem eller sett en bra lösning för detta?
    Inget som hindrar ett köp, men det skadar inte att vara bra förberedd.

    Tundraen är nog det planet som får allra mest flygtid pga storleken och för hur bra den flyger. Det är bara att slänga den i bilen ta med ett gäng batterier och ut för att flyga. Jag använder skidor nu på vintern och sen hjul och pontoner på sommaren, full flaps och full gas så lyfter den på under 1m och med lite träning så kan man landa den på samma yta med full flaps.

    Lägger med en länk till en spellista som jag har på min Youtube kanal med alla mina Tundra videos, finns lite gott och blandat där.

    https://www.youtube.com/playlist?lis...8AY5GnJUzRPDnd
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •