Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Tidig morgonflyg med min Tundra

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard Tidig morgonflyg med min Tundra

    Jag måste erkänna att jag bor på en perfekt plats med en underbar natur, att bara gå ut och flyga på morgon 05:15 medan naturen vaknar med all underbar fågelsång är ett privilegium. Flyga i soluppgången med musik av naturen laddar verkligen dom interna batterier i kroppen och ger riktig ro i själen.

    Hoppas ni tycker om videon.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Härligt!
    Ingen vind eller mosquitos??
    Retroholic!

  3. #3
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Härligt!
    Ingen vind eller mosquitos??
    Helt vindstilla...........men en helvetes mängd med dom där mosquitos......

    Så angående denna myggen så har jag en seriös fråga till er icke rökare. Jag har varit rökar i gott över 30 år och slutade nu 30 oktober 2016, så detta är min första sommar utan mitt trovärdiga myggmedel under flygning.

    När jag flög nu på morgonen så kände jag mig som en 5 stjärnig frukostbuffe och är nog rätt så blodfattig nu i efterhand. Hur gör ni för att kunde stå i fred för myggen när ni flyger, jag var tvunget att avbryta ett par landningar då jag hade mygg i båda öron och på insidan av glasögon. Kanske montera några myggspiraler på kepsen och kanske ett fäste på sändaren med en myggspiral där också.....

    Men helt seriöst, har någon av er någon vettig lösning? eller är det bara att bita ihop och låssas som man kan ignorera dom?
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  4. #4


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Prova med Mygga spray (finns även som roll-on och stick):

    http://www.apotea.se/mygga-original-...coQaAkIs8P8HAQ

    https://www.apoteket.se/produkt/mygga-75-ml-241651/

    Jag använder Mygga spray och tycker det funkar hyfsat.
    Kan kanske bero på hur aggressiva myggorna är hur effektivt olika medel är.

    /Bo

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den här
    http://www.apotea.se/djungelolja-40-...SKUaAvOb8P8HAQ
    var ju en klassiker för en Herrans massa år sen.
    Dock har väl innehållet ändrats till det sämre, nåt miljövänligt sk*t....
    Retroholic!

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Någon av dessa modeller kanske?
    https://www.myggjavlar.se/thermacell/

  8. #8

    Standard

    Blir lite sugen på en Tundra, ser ut som man kan flyga "nära" och i måttlig fart.

    //Rickard

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    I går när det började mörkna på Kvarnlanda så provade jag att hålla Tundran riktigt nära mig, det känns nästan som att man skulle kunna flyga den inomhus...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Jeg kan ikje forstå all den der klagen på myg. Man er først angasert og pasjonert flyger når man ikke lægger mærke til myggen

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Blir lite sugen på en Tundra, ser ut som man kan flyga "nära" och i måttlig fart.
    //Rickard
    Tundran är utmärkt men vill du flyga långsamt och nära dig så fungerar Parkzones Sport Cub minst lika bra - http://www.mft.nu/?ProdID=356113
    Tundran har lite kraftigare motorisering och lite effektivare klaffar men jag tror nästan att att som långsam glidare på små utrymmen så är nog Sport Cuben lite bättre. Det är i alla fall en av mina absoluta favoritkärror även om man kanske skulle önska lite mera kraft i drivlinan ibland. Men på det stora hela en mycket trevlig kärra med mycket harmoniska flygegenskaper och helt utan egna hyss - oavsett hur hårt man bryter runt den med alla roder aktiva. Fungerar utmärkt väl med 3S1300 men lika bra med 3S2200 om man bara råkar ha sådana ackar. Jag har klaffar på min men den fungerar i stort sett lika bra utan klaffar om man så vill.
    Roger



  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fungerar utmärkt väl med 3S1300 men lika bra med 3S2200 om man bara råkar ha sådana ackar.

    Är det tundran du pratar om här eller den andra kärran? Jag har just skaffat mig en Tundra och funderar nu på vad jag behöver för batterier. Rekomendationen är 1300-2200 men jag vet att många använder större accar, 2700 och 3000. Vad säger Tundra-flygarna på detta forum?

  13. #13
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av robsan Visa inlägg
    Är det tundran du pratar om här eller den andra kärran? Jag har just skaffat mig en Tundra och funderar nu på vad jag behöver för batterier. Rekomendationen är 1300-2200 men jag vet att många använder större accar, 2700 och 3000. Vad säger Tundra-flygarna på detta forum?
    Du kan utan problem köra med acc upp mot 3500mAh då Tundran fint klarar av den extra vikten. Jag brukar släppa fallskärms gubbar när vi har träffar och det finns barn som åskådare så att dom får springa och hämta dom. Varierar mellan 3-5 gubbar och kör då med 2750mAh utan större problem och då har jag dom på undersidan av kroppen så blir en del extra "drag" också.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - det går även utmärkt med 3S1500 om du bara anpassar flygtiden till ackstorleken. Som vanligt så brukar lättare flygmaskiner flyga bättre - det gäller nog även Tundran. Varför lasta ner med stora batterier ? Räcker inte flygtiden så är det ju bara att landa och byta batteri.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bj Visa inlägg
    Helt vindstilla...........men en helvetes mängd med dom där mosquitos......

    Så angående denna myggen så har jag en seriös fråga till er icke rökare. Jag har varit rökar i gott över 30 år och slutade nu 30 oktober 2016, så detta är min första sommar utan mitt trovärdiga myggmedel under flygning.

    När jag flög nu på morgonen så kände jag mig som en 5 stjärnig frukostbuffe och är nog rätt så blodfattig nu i efterhand. Hur gör ni för att kunde stå i fred för myggen när ni flyger, jag var tvunget att avbryta ett par landningar då jag hade mygg i båda öron och på insidan av glasögon. Kanske montera några myggspiraler på kepsen och kanske ett fäste på sändaren med en myggspiral där också.....

    Men helt seriöst, har någon av er någon vettig lösning? eller är det bara att bita ihop och låssas som man kan ignorera dom?
    Jag går ut i ett träsk när dom första myggorna kläckts och klär av mig nära nog naken och låter dom suga av mig ordentligt... resten av sommaren märker jag sen inte ens av dom. Knotten vänjer jag mig dock aldrig vid.

  16. #16
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nåja - det går även utmärkt med 3S1500 om du bara anpassar flygtiden till ackstorleken. Som vanligt så brukar lättare flygmaskiner flyga bättre - det gäller nog även Tundran. Varför lasta ner med stora batterier ? Räcker inte flygtiden så är det ju bara att landa och byta batteri.
    Roger
    Vet inte om du har en Tundra, jag har flugit min i några år nu och den tycker om lite extra vikt. 2200 och 2750 mAh som jag normalt sätt flyger med är dom som passar bäst ut från mitt sätt att flyga. När jag flyger så är det sällan jag flyger mer än 5 min. Jag använder dom mest för bra vikt, flygtiden ligger mellan 8-15 min beroende på hur man flyger. Har man en ren busflygning så max 8 min, lite kombination mellan bus och lugn så 8-10 min och men rent av lugnt mysflyg så kan man lätt flyga 12-15 min. Så normalt flyger jag två gånger per acc före dom måste laddas. Har testat mindre acc men Tundra beter sig inte lika bra då, men det är ut från mitt sätt att flyga på. Detta kan självklart vara annorlunda för en med en annan flygstil än det jag har.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har ingen Tundra nu men har haft. Flyger också för det mesta ca: 5 min motortid. Kompisen flyger sin Tundra till och från med 3S1500 och han klagar inte. Han har också 3S2200 och det räcker definitivt.
    Skall jag vara helt ärlig så föredrar jag E-Flite Valiant 1.3 framför Tundran - den kärran flyger lite "lättare".
    Roger

  18. #18

    Standard

    Tack för era synpunkter, uppskattas verkligen. Jag har funderat på Tattu 2300mAh, 45C. Har varit rädd att dom är för stora. Efter att ha läst era inlägg känner jag mig ganska säker på att det blir ett par såna. Känns ganska "lagom" utifrån erat och andras resonemang och dessutom till vettigt pris.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det blir säkert bra, robsan. Jag flög min Tundra med 3S2200 och det gick ju bra det också. Men min Valiant flyger jag med 3S1400 - samma som i min Parkzone Sport Cub, Durafly Hyperbipe och Multiplex Parkmaster Pro.
    Roger

  20. #20
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tundran är utmärkt men vill du flyga långsamt och nära dig så fungerar Parkzones Sport Cub minst lika bra
    Ska man jämföra Tundran mot något annat flygplan så ska man jämföra den mot E-flite´s Timber (150cm), och där vinner Timbern alla ronder - utom priset. Timbern är långsammare, större roder, effektivare klaffar och har dessutom 3DFX-stabiliseringen. Jag har haft Tundran och äger Timbern, så jag har flugit båda.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •