Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: CG på Tomahawk Viper jet 2m

  1. #1
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard CG på Tomahawk Viper jet 2m

    Hej

    Köpte mig en Tomahawk Viper jet 2m som nu är klar för premiär.

    Den är lätt begagnad och ingen manual medföljde.

    Nu är allt monterat och bara invägning kvar. Har googlat flera kvällar och hittar en del info om CG på skymasters 2meters viper men hittat inget på Tomahawks Viper.

    Någon vänlig skäl som har en manual och kan berätta CG punkt på denna?

    Mvh/Fredric

  2. #2
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Återkoppling

    CG ska vara på vingbalken

    Mvh/F

  3. #3
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Uppdatering om någon annan behöver info.
    Nu har jag en 20 tal flygningar med denna maskin och den flyger väldigt fint och stabilt. CG på vingbalken är "safe" och kan flyttas något bakåt. Men får väll ses som en bra utgångspunkt.
    Skev utslagen är +-13mm för att inte kännas för "het" för min smak (första flygningen hade jag +-22mm)
    Höjd +-20mm

    /F

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fredric1.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	132,5 KB 
Id:	63457
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fredricstart.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	141,9 KB 
Id:	63455
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fredric2.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	53,4 KB 
Id:	63456

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    712
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, kul at det gick bra.Den sen ser fin ut.
    Är själv otroligt sugen på Jet.
    Vad använder du för motor i den?
    Vad väger planet?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  5. #5
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Hej Flygsmurfen

    Kan verkligen rekommendera jet! Flyger både små och stora bensinare även lite helikopter, och det är super kul, men jet får verkligen adrenalinet att pumpa, iaf på mig

    Det sitter en P80 Booster turbin i den och min Vipern väger ca: 9,6kg torr. Den har en "lagom sportig" känsla i motorkraft. inga oändliga vertikaler dok! Vipern är en snäll maskin som klarar det mesta. Med full klaff ute (45grader) så är landningshastigheten låg. Har även 5 grader Crow vid landningen (skulle nog kunna vara lite mer) upplever som att jag får lite mer alfa med det, eller så inbillar jag mig det. Med ställen ute så bromsar den hårt i luften.
    Skulle nog kalla detta en perfekt första "större" jet.

    /F

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    712
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Låter kanon!
    Siktar på något i 2.5-kilos (drag) klassen till att börja med.
    Får se vad det blir?

    // M
    Flygsmurfen

  7. #7
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    spännande

    Jag började jet flyget med en Taft Viper konverterad till turbin

    /F

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •