Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Phoenix eller real flight simulator eller annat?

  1. #1

    Standard Phoenix eller real flight simulator eller annat?

    Tjena är ny på det här vill köpa eller ladda ner någon bra simulator men min dator är en macbook air med osx el capiten och jag hittar inget som passar?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej!
    Här hittar du en översikt över RC-flygsimulatorer

    Simulatorerna du refererar till i trådens titel är inte så lämpade med tanke på att du kör Mac såvida inte det möjligtvis fungerar att köra dem under Windows i en "virtual machine":

    Real flight: System requirements: "Windows 7, Windows 8 or Windows 10. 64bit"
    Phoenix "Phoenix does not run on older non-Intel Macintosh computers, or the Apple OSX operating system."

  3. #3
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    du får köra "Boot Camp" på Mac'n så ska Realflight funka, jag äger både RF och Phoenix och har flugit med båda två i flera år, och måste säga att Realflight är snäppet vassare. men det är min personliga åsikt.

    //Nicke

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Jag skulle köpa real flight så mycket bättre sändare till gjord av futaba
    Phoenix där i mot har i mina ögon en soppig Specktrum radio där potarna i styrspakarna kroknar har en sådan på rep sen 3 veckor och inga reservdelar ännu!!!
    Tobbe

  5. #5

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Kör min egen Spektrum till Phoenix och det funkar kanon..

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  6. #6

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Möjligt att det funkar i bootcamp, har inte provat. Dock är inte Phoenix en angenäm upplevelse emulerat (med Fushon) laggar betänkligt på min maxade macbookpro från 2016. Går betydligt snabbare på en gammal PC från urtiden...

  7. #7

    Standard

    Phoenix tillverkas inte längre vad jag fick veta i dag🙄Så det är inget alternativ längre!

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johnny heli Visa inlägg
    Phoenix tillverkas inte längre vad jag fick veta i dagSå det är inget alternativ längre!
    Jag ser inget som tyder på att de slutat sälja Phoenix så du får gärna berätta mer om vad du hört.

    Att sedan Phoenix nog inte är en höjdare på en Air är en annan sak. Det verkar kräva en hel del av grafikkortet då det är enorm skillnad på hur det flyter på min halvsnabba PC laptop och min mycket äldre stationära dator med riktigt grafikkort.

    Du skall kanske ta en titt på Aerofly RC som är för mac.

    Jörgen

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Jo men den radion som följer med simulatorn verkar vara av enkla sorten,och som säljaren skrev till mig på epost om man inte använder radion ofta så verkar pottarna krokna.Skulle se ut det om man inte använder sin flygradio över vinter så pajar den, så är det verkligen inte med Futaba radion som jag använder till RC flyget

  10. #10

    Standard

    Det följer inte med någon radio till Phoenix, man använder sin vanliga kvalitetsradio.

  11. #11

    Standard

    Det svar fick jag från fullkontroll när jag frågade om dom hade phoenix.Hej! Den simulatorn har dessvärre utgått och tillverkningen har upphört. Den kommer alltså inte igen i sin tidigare form. Vi söker ersättare, men just nu har vi inga alternativ att erbjuda. QUOTE=Jorgen;426248]Jag ser inget som tyder på att de slutat sälja Phoenix så du får gärna berätta mer om vad du hört.

    Att sedan Phoenix nog inte är en höjdare på en Air är en annan sak. Det verkar kräva en hel del av grafikkortet då det är enorm skillnad på hur det flyter på min halvsnabba PC laptop och min mycket äldre stationära dator med riktigt grafikkort.

    Du skall kanske ta en titt på Aerofly RC som är för mac.

    Jörgen[/QUOTE]

  12. #12

    Standard

    Tack för informationen. Man kan kanske gissa att Horizon hobby köpt upp dem och skall släppa under eget namn. Det får tiden utvisa.

    Jörgen

  13. #13

    Standard

    Nu spekulerar jag bara lite... men nog verkar det som om Horizon faktiskt har köpt Phoenix och lagt ner till förmån för RealFlight.

    Jag har sedan några veckor lånat hem en version av RealFlight Basic med tillhörande kontroller som säkert har tio år på nacken... det funkar men det är ju lite begränsat vad gäller plan i den versionen.

    Nu har jag ju även en Spektrum DX6 gen 3 liggandes här hemma och till den kan man ju köpa sig en USB-dongel för trådlös simulatoranslutning vilket jag tänkt göra. Även om det går att köra med tio år gamla RealFlight Basic så känns det även som om det kunde vara värt att lägga pengar på en lite nyare version där det kanske även kommer uppdateringar.

    RealFlight verkar ju nu ha två versioner... RF8 och RF-X.

    Båda dessa kostar ju lika mycket så vilken är att föredra?

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    ..
    Båda dessa kostar ju lika mycket så vilken är att föredra?
    Du kan ju jämföra på https://www.realflight.com/products/comparison.php
    Vill du kunna justera vädret så är det ju X
    Vill du flyga FPV eller med andra eller ha utmaningar så gäller 8 - som också har flera flygplan att välja på.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    Standard

    Ja, det kanske är en bökig fråga att få svar på... det är väl ganska få som har båda versionerna

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns mycket skrivet på nätet.
    Det verkar som att X kräver väldigt mycket av både dator och grafikkort men att 8 går att köra på mera normala burkar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Hej.

    Jag har X och den kräver som sagt väldigt mycket av datorn. Annars helt ok. Idag skulle jag nog valt något annat tex: Aerofly RC 8. Tror RF-8 också är bra för den delen.

    //Fredrik
    Flyger helst segel

  18. #18

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    En annan möjlighet är Picasim. Har kört den i två år och är nöjd med dess realism. Tar lite tid för att förstå hur man gör expo mm, då funktionerna heter helt andra saker. Pga interfacet för kontrolern och att han som skriver programmet inte har en Mac, finns bara platt-/telefon-IOS-versioner. Men såg så på Picasims forum följande kommentar:

    "I'm running PicaSim on my iMac using PlayOnMac (based on Wine so no need for BootCamp) with my DX6i and it works beautifully."

    Dvs, man kör windowsvarianten och iof var kommentaren från 2013, men Wine är så mycket bättre idag.

  19. #19

    Standard

    Jag använder sedan 3 år ClearView RC Simulator

    http://rcflightsim.com/index.html

    Funkar direkt via usb med OpenTX och Taranis, funkade också direkt med min Turnigy i10

    För Mac finns den dock endast till iPhone och iPad.

    //Rickard

    Features:

    • 50 helicopter models including TRex and Blade CP
    • 50 plane models including 3d planes, scale planes and trainers
    • 17 photo real sceneries with collision support
    • Works with your keyboard, gamepad, USB cable or PIC serial cable
    • Takeoff or land on water
    • Weather support
    • Record and replay your flights
    • Fly together with previously recorded flight patterns - great for learning
    • Magic time wizard to learn when time is slowed down
    • Compatible with hundreds third party photo-sceneries from people all around the world
    • Works with free audio cables supported by SmartPropoPLus and PPJoy
    • Detailed 3d models with moving control surfaces, props and rotors
    • Hight quality sound with Doppler sound effect
    • Create your own models with ac3d or blender and fly them in ClearView.
    • Create your flying site in ClearView or use hundreds third party sites
    • Make full collision map to your site for even added reality
    • Import any FMS model and use it directly or after touches with ac3d or blender
    • Free flight time for with 6 models - 4 helis and 2 planes included
    • Instant online purchase

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •