Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Timing på elmotorer

  1. #1

    Standard Timing på elmotorer

    Hej
    hur vet man vilken timing man skall ha på motorn eller hur får man reda på det ?
    Martin

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Masv Visa inlägg
    Hej
    hur vet man vilken timing man skall ha på motorn eller hur får man reda på det ?
    Martin
    Man mäter hur mycket effekt man stoppar in och sedan hur mycket man får ut, justerar och gör om tills man hittat rätt kurva. Man vill hela tiden få ut så mycket som möjligt eftersom förlusten blir värme i motorn. Kurvan kommer antagligen se olika ut på olika varvtal och last, så det är mycket trixande för att hitta rätt.

    Alt 2 googla och sno någon annans resultat

    Alt 3 läs manualen och välj ett höftskott från tillverkaren av motor/fartreglage.
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Kan man använda autotiming på fartreglaget?

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Kan man använda autotiming på fartreglaget?
    Gör den fel så blir det inget bra. Sen får man själv avgöra vad risken man tar är. Flygfotograf som gillar att flyga över folk eller "bara" pengar?

    Superhero

  5. #5
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Gör den fel så blir det inget bra. Sen får man själv avgöra vad risken man tar är. Flygfotograf som gillar att flyga över folk eller "bara" pengar?

    Står timing fel så brukar väl inte motorn gå så rent alls, hackar eller kvittrar, men däremot står PWM rate fel så riskerar man väl att överhetta esc eller motor?

    Eller har jag fått det om bakfoten?

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    timingen funkar så att motorn går bättre eller sämre. Ju bättre desto kallare går allt. Ju sämre desto varmare bli saker och till slut så orkar inte motorn snurra.

    Med automatisk timing så ändras timing hela tiden mot vad reglaget tycker är bäst. I mitt fall så flev det fel och motorn stannade.
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Sänkte timingen på min tri och fick tystare och svalare motorer.
    Tack för svar.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Man mäter hur mycket effekt man stoppar in och sedan hur mycket man får ut, justerar och gör om tills man hittat rätt kurva. Man vill hela tiden få ut så mycket som möjligt eftersom förlusten blir värme i motorn. Kurvan kommer antagligen se olika ut på olika varvtal och last, så det är mycket trixande för att hitta rätt.

    Alt 2 googla och sno någon annans resultat

    Alt 3 läs manualen och välj ett höftskott från tillverkaren av motor/fartreglage.
    Och effekt ut får man ur P=ͳ*ω där ͳ är vridmomentet och ω är vinkelhastigheten? Bara att sätta upp motorn i en momentvåg och mäta moment och varvtal alltså. Nej, alt. 2 eller 3 verkar enklare.
    /Leif

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Och effekt ut får man ur P=ͳ*ω där ͳ är vridmomentet och ω är vinkelhastigheten? Bara att sätta upp motorn i en momentvåg och mäta moment och varvtal alltså. Nej, alt. 2 eller 3 verkar enklare.

    Mäta är ganska lätt faktiskt men jag kan inte programmera reglage så bra. Bilmotorer gör jag det med dock
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •