Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Matcha planvikt med motor, esc, prop, acc mm?

  1. #1

    Standard Matcha planvikt med motor, esc, prop, acc mm?

    Jag undrar lite hur man matchar drivlina till planet.

    Det jag undrar är lite generella "regler" för detta.
    Jag förstår att det kan skilja lite beroende på om man har stor/liten vingyta.
    Hög/låg/dubbel vingplacering.
    Startvikt etc.

    Om man har en större motor/prop än vad som behövs; innebär det att modellen blir tystare när man kör den?
    Mer thrust, lägre varv?

    Jag föredrar personligen precision över fart, och är imponerad över de lite överdimensionerade Tundra-typ modellerna som nästan kan starta/lyfta från stillastående och landa kort.

    Det har gett mig lite blodad tand att testa bygga eget, ply, cellplast, smältlim och elrör.
    Enkelt, robust billigt. Utseende betyder inte så mycket för mig.

    Tar gärna emot tips och ideer.

    /Rikard

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns några tumregler, alla går förstås att bryta
    Motorn väger cirka 10% av planets fulla vikt
    Batteriet väger cirka 20% av planets fulla vikt

    Övrig elektronik ska väga så lite som möjligt men ändå tillräckligt. T.ex. inga 50 grams servo i ett segelplan på 1 kg, där räcker 9 grams servo.

    Kubisk vinglast säger mer om planet än "vanlig" vinglast, och ska ligga mellan 5-10 gram/dm3. Svårare att flyga ju högre vinglast.

    Bra vingprofil är bättre än dålig, men t.o.m. helt platt vingprofil fungerar på t.ex. inomhusplan.

    Det som hörs är ofta luftkompression i propellerspetsarna, långsamt varv med stor propeller låter mindre, men propellern ska
    anpassas efter planet, ska det vara akrobatikplan så ska det flyga långsamt och då är stor propeller med lite stigning bra (t.ex. diameter är dubbelt så stor som stigning), ska det flyga snabbt, så är liten propeller med stor stigning lämpligt (t.ex. samma diameter som stigning).

    Större motor än vad som behövs har jag bara om jag ska balansera bakvikt. Bättre att ha lagom.

    Ska du lyfta lodrät räcker 450W (eleffekt)/kg flygplan.

    Ska du bara flyga runt räcker kring 125W/kg flygplan.

    Smältlim är onödigt tungt, jag använder det bara till att fästa servon. Jag limmar hellre cellplast med UHU-Por.
    fredrik

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du skriver elrör. De är inte optimala både på grund av tyngd och mjukhet.
    "Biltemas" glasfibermetspön är exempel på betydligt bättre material att bygga med. De kan dessutom användas till mycket annat. Har du kompisar som fiskar brukar det finnas begagnat/trasigt som funkar lika bra. Jag sågar gärna bitar på ca 15 cm i ändarna på rören och klär med maskeringstejp i ena ändan för att inte skära mig. De är riktigt bra verktyg att "borra" hål i både balsa och skumplast med. Ett spö ger många dimensioner och det blir ändå kvar långa stycken till kroppar eller vingbalkar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rikardn Visa inlägg
    Jag undrar lite hur man matchar drivlina till planet.

    Det jag undrar är lite generella "regler" för detta.
    Jag förstår att det kan skilja lite beroende på om man har stor/liten vingyta.
    Hög/låg/dubbel vingplacering.
    Startvikt etc.

    /Rikard
    Alltså det finns inga generella regler. Dels skiljer det sig extremt mycket mellan olika drivlinor och dels mellan olika personers uppfattning. Någon kan tycka teknikmagasinets hårdplastseglare med IR kontroll flyger gudomligt fint medan jag kanske inte riktigt håller med. Inget rätt eller fel bara ett extremt stort spann.

    Finns det tumregler på hur många hästkrafter man skall ha i en bil? låter fler hästkrafter mer? osv...

    Youtube är oerhört kraftfullt om man använder det rätt. Man kan få en person bakom allt tjabb, man ser prylarna in action, man kan dra bra slutsatser utefter vad man själv söker. Jag brukar hitta ett flygplan som ser kul ut, det står vilken motor som sitter i det. Sen youtubar jag vidare på den motorn och ser den i olika flygplan, hittar ett nytt flygplan, youtubar det och finner nya drivlinor osv osv... Det är nördigt men kul

    Jag har skrivit lite om typ detta här, sida 21-> http://modellflygnytt.se/gamla/2016/...ytt_2016-1.pdf
    Superhero

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg

    Ska du lyfta lodrät räcker 450W (eleffekt)/kg flygplan.
    Min maskin på typ 5kg(tror jag skrev exakt vikt i artikeln) hovrade på 700Watt. Det gör att tumregeln missar med faktor tre! Å andra sidan kan man ju tolka det som att ja 450W räcker för att flyga rakt upp. (Men det gör 150W också)
    Superhero

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Min maskin på typ 5kg(tror jag skrev exakt vikt i artikeln) hovrade på 700Watt. Det gör att tumregeln missar med faktor tre! Å andra sidan kan man ju tolka det som att ja 450W räcker för att flyga rakt upp. (Men det gör 150W också)
    Det var en grov tumregel, och sen tillkommer att fakta att ju större propeller du har desto effektivare propeller. I 5 kg flygplan är det en rätt stor och förhoppningsvis effektiv propeller. Sen tror jag att du henke köper rätt effektiva drivlinor som kanske har en verkningsgrad på 80% eller mer och då går ju behovet av el in ner.
    fredrik

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det var en grov tumregel, och sen tillkommer att fakta att ju större propeller du har desto effektivare propeller. I 5 kg flygplan är det en rätt stor och förhoppningsvis effektiv propeller. Sen tror jag att du henke köper rätt effektiva drivlinor som kanske har en verkningsgrad på 80% eller mer och då går ju behovet av el in ner.
    Men det finns ju ingen anledning att köpa oeffektiva drivlinor eller? Läs min artikel ovan
    Superhero

  8. #8

    Standard

    Till dessa tanker är min inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=f7u1jzjFL8s

    Jag har idag en T-34 Mentor (~1.55m vingspann), men den är tyvärr lite stor för där jag bor justnu.
    Den kräver landningsbana annant än fotbollsplanen och grusvägen jag har precis runt hörnet hemma.

    Den storlek jag siktar på är mellan 60-80cm eller max 1m spann och högvinge. Något som flyger långsamt och med gigantiska däck.


    Jag har dock fungeringar iatt istället skaffa en tri/quad att flyga runt här hemma och kanske en parkflyer om jag köper bnf/rtf.

    Jag har en Spektrum DX6i som kom med i T34 RTF-paketet.
    Den är sedan 2011 och har DSMX/DSM2 enl klisterlappen på radion.

    Jag kanske är lite ute å cyklar, men tänker mig att "ful" egenkonstruktion som man kan laga med vad som finns liggandes runt huset duger gott å väg till att flyga runt lite hemmavid.
    Bor på landet och har grusväg rakt in på uppfarten + 5 grannar inom 4-500m. 50m till närmsta granne. Åkrar på båda sidor av grusvägen.

    3mm plywood med limmad cellplast runt 30mm tjock nerslipad i lämplig vingform på toppen av en fyrkantig ply-låda som håller all elektronik och motor i fronten.
    Packtejp att skydda cellplasten hjälpligt.

    /Rikard

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du ska bygga lätt!
    Kolla lite på de olika modellerna från FliteTest. Där bygger de en låda i tunt skum (ca 6 mm) till kropp och viker ihop till vinge. De har många kul modeller i den storleken du tänker dig. ritningar till modellerna finns på nätet.
    https://www.flitetest.com/ Vissa modeller finns att köpa som byggsats även i Sverige - har för mig att det är Graupner som tar dem till Europa.
    Papper är betydligt enklare än ply att förstärka lätta modeller med.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    3mm ply är alldeles för tjockt och tungt för en kärra på 80cm spännvidd. Gå och skaffa 0,4mm plywood i stället om du måste ha plywood.
    Till kroppen rekommenderar jag cellplast i en låda förstärkt med 0.4mm plywood mellan vinge, motor och landställ, i övrigt räcker cellplasten för kroppen.

    Lätt bygge flyger långsamt. Min Multiplex Acromaster på 1m spännvidd väger 1.2kg, min Multiplex Parkmaster på 95cm spännvidd vägde 700gram.

    Acromastern tål vind för den kan flyga snabbt också på grund av en vingprofil med brett spann för hastighet.

    http://www.autopartner.se/flygplan/m...-pro-kit-combo
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •