Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motor/ESC bryter vid fullgas

  1. #1

    Standard Motor/ESC bryter vid fullgas

    Har ett TechnoHobby EPP plan (800mm spv) som jag leker runt lite med i parken när jag inte har tid att åka ut til flygklubben. Planet flyger kanonfint men jag har ett problem med att motors stannar vid fullgas och sedan måste jag dra ner gasen till 0 igen innan den startar om. Funkar kanon att flyga runt med men så fort man ska hovra eller liknande (som kräver mer gas) så bryter den direkt.

    Tänkte prova att ta bort LVC men vet inte hur man programmerar ESC. Nån som vet?

    Vad kan det annars bero på?

    Min setup:

    - AS2204 1700kv motor
    - T-Motor 10A ESC
    - 3S, 370mAh 25-40C lipo


  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    7 049
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kanske överbelastar reglaget ? Testa med en lite mindre propp eller ännu hellre - mät strömförbrukningen.
    Men du har nog en lite för "klen" ack - 370 mAh och 25C (som säkert inte är mera än kanske 15C i verkligheten) och kör du med en inomhuspropp (8*4,3") så drar den säkert lite för mycket för att acken skall orka med.
    Roger

  3. #3
    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlägg
    393
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Bra kylning ? hade likande problem, se här http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...series-VARNING

  4. #4

    Standard

    Kylningen är det inte för den bryter direkt innan allt ev har hunnit bli varmt.

    Dock kan det vara så att ESC blir överbelastat. Kanske man skulle testa att koppla in en liten 3A BEC?

  5. #5

    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    9
    Jobb
    Servicetekniker
    Klubb
    EMFK

    Standard

    Här har du en manual till T-Motor.
    http://www.produktinfo.conrad.com/da...NUS_3D_ARF.pdf

  6. #6

    Standard

    Jag skulle gissa på att det är batteriet som inte orkar riktigt, din motor drar nog ca 25-30C från batteriet. Det kräver ett väldigt friskt batteri för att fungera. Så som de flesta tillverkare märker sina batterier så verkar det lämpligt att se till att ha minst dubbla C märkningen på batteriet mot vad motorn drar.

    Du kan nog kosta på dig att köra ett lite tyngre batteri, tex 3S500 på 45C eller bättre, förutsatt att det är de vanliga glädjesiffrorna som tillverkaren märkt med. Så tex 45-90C eller bättre.

    Fartreglaget är också på gränsen men jag tror inte att det är ett problem.

  7. #7

    Standard

    Tack för svaren (och länken RCBosse) Ska investera i nya ackar och se om det blir någon skillnad.

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 612
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mät strömförbrukningen så vet du. Men efter vad du säger är det mest troligt att du har för klena batterier, näst troligast är att du på något sätt stukat motorn så den drar mer ström. Men med tanke på den korta motoraxeln så verkar det svårt. Så nya batterier gärna max specade så de verkligen klarar 10A. Normalt är accar överspecade 2ggr. En ack märkt 60C brukar tåla cirka 30C innan den storknar.
    fredrik

  9. #9

    Standard

    Pratade med Daniel på RC Flight och han sa direkt att det var ESC som spökade. Köpte ett HW 12A av honom och nu fungerar allt kanon.

    Tack för svaren!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •