Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 90

Ämne: Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4

  1. #21


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Det där med vajerspännaren, är det ett fäste med mutter på ena sidan och "frihjulande" fäste på andra sidan??
    I så fall är vi två som stjäl idén!

    Hur låses muttern så att den inte gängar upp sig??
    Ja, det är en fast mutter på ena sidans krok och så en gängad stång med det räfflade hjulet fast på stången och så frihjulande fäste på andra sidans krok. Om jag fattade rätt är det räfflade hjulet satt i position så att det låser mot den fasta muttern när vajrarna är lagom sträckta. Hela arrangemanget är flytande i sidled så att båda vajrarna får samma spännkraft. Krokarnas utformning gör att öppningen där vajern förs in i slackat läge stängs när man börjat sträcka vajrarna. Mycket klurigt!

    Hoppas Kay bistår med ytterligare detaljer om jag fattat fel.

    Mvh
    Kjell

  2. #22


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    (tyvärr lyckas jag inte rotera bilder på högkant - detta har fungerat förut men inte nu...nå´n som kan förklara hur man gör? Bilderna är rätt roterade i andra program men inte i forumet...så ni får tillsvidare luta lite på huvudet vid ett par av bilderna)
    Hittat förklaringen: http://www.fishin.com/forums2/showth...osted-sideways

    Bilder tagna med iPhone märks beroende på läget av telefonen men forumets programvara kan inte läsa denna information utan bilden publiceras som om telefonen alltid är i "landskapsläge". Om man först öppnar bilden i ett annat bildredigeringsprogram och sparar om den verkar det fungera.

    /Kjell

  3. #23

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Ja, det är en fast mutter på ena sidans krok och så en gängad stång med det räfflade hjulet fast på stången och så frihjulande fäste på andra sidans krok. Om jag fattade rätt är det räfflade hjulet satt i position så att det låser mot den fasta muttern när vajrarna är lagom sträckta. Hela arrangemanget är flytande i sidled så att båda vajrarna får samma spännkraft. Krokarnas utformning gör att öppningen där vajern förs in i slackat läge stängs när man börjat sträcka vajrarna. Mycket klurigt!

    Hoppas Kay bistår med ytterligare detaljer om jag fattat fel.

    Mvh
    Kjell
    Jo, det är helt rätt Kjell, när hjulet är i ändposition och låst så justerar jag vajrarna till rätt spänning och låser dem fast för gott. Sedan är all framtida justering gjord. Nu är det bara att haka fast vajrarna och spänna hjulet till ändläge och riggningen är färdig. Mycket enklare när man står på fältet och vill flyga, inte bara montera och justera. Fördelen är att det alltid blir samma spänning på vajrarna varje gång.

    Tack Kjell för den något förskönande bilden av mina lagerlokaler (hobbyrum) som ju för tillfället rymmer lite väl mycket alster.
    Det var skoj att du och Ulla fick lite tid över för ett besök hos oss. Det är alltid trevligt med lite ombyte och här hos oss är alla välkomna, oavsett intresse.
    Thomas, du är välkommen ner till Svedala och studera spännaren i närbild. Bara slå en pling innan så ordnar det sig.

  4. #24

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej igen!


    Lite småplock i verksta´n i går kväll.
    Gav spryglar och andra fästpunkter en sista dos med klarlack, sedan är det dags för beklädnad.

    Jag har provat med saxsprintar som gångjärn på ett par modeller och det utföll till belåtenhet så det blir samma på den här modellen, se bild. De är enkla att montera och kräver egentligen bara en enkel borrjigg för ett lyckat resultat. Borra, sätt in, vinkla benen och prova. Blir det inte helt bra så gör ett nytt försök vid sidan om. När alla sprintarna är på plats så klipp av benen och säkra med en droppe ca-lim. Dra sedan ut pianotråden och jobba vidare med ditt projekt. Svårare än så är det inte, om man nu ska citera en ökänd reklamsnutt!

    Så i kväll blir det nog lite beklädnadsarbete. Jag återkommer med rapport vad det lider.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4139.jpg 
Visningar:	262 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	63808  

  5. #25

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ännu en bit på vägen.
    Vingarna klädda och kroppen har fått några stygn här o där. Kåpan har fått en del nitar och "motorrenoveringen" är påbörjad.

    Vi hörs
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	b2.jpg 
Visningar:	328 
Storlek:	90,3 KB 
Id:	63899   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	b1.jpg 
Visningar:	281 
Storlek:	42,9 KB 
Id:	63898   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	b3.jpg 
Visningar:	273 
Storlek:	51,8 KB 
Id:	63900   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	b4.jpg 
Visningar:	306 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	63901  

  6. #26

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Mycket snyggt Kaj.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  7. #27

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Sanslöst bra
    //Anders

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag kan bara hålla med de övriga. Snyggt jobbat!


    Göran

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Så "sött" med de små stygnen för klädseln. Såna små detaljer höjer verkligen wow-faktorn på en sån här skalamodell.
    Lite syslöjd är nog rätt kul ändå?

    /Bo

  10. #30
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Wow va läckert det blir! Hur är Reevs ritningar/ byggsatser att bygga? Har kollat på det ett par gånger men har aldrig träffat någon som har byggt något från han.
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  11. #31

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Mick Reeves ritningar är väldigt fina, så även hans materialsatser. Dock vänder dom sig till den något erfarne byggaren då en del detaljer inte är helt utförligt beskrivna på ritningarna. Detta är inga som helst problem och har man bara lite slutledningsförmåga så blir resultatet verkligen bra.
    Detaljerna som följer med, t ex kåpor, vantskruvar, metalldelar osv är av hög kvalitet. Trädetaljerna är fint laserskurna och passar som hand i hanske. Den ypperligt fint lasertskurna plattan av rostfritt, med alla fästen och andra smådetaljer, förenklar bygget avsevärt. Allt trämaterial är av mycket hög kvalitet och är rakt och fint, utan knastar och sprickor.
    Jag kan rekommendera hans alster utan tvekan eftersom jag har byggt ett par av dem. Priset för hans byggsatser/materialsatser är förhållandevis lågt med tanke på den fina kvaliteten.

    Kay krut

  12. #32

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej igen!

    Sakta men säkert tillkommer det lite av varje på "Pupen" Alla delar är nu klädda och kärran är provmonterad. Till och med en motor har hittat till sitt nya hem, en OS 160 Gemini. Jag har även provat och mixtrat för att få tyngdpunkten rätt. Mick Reeves skriver på ritningen "Keep tail light" och det är ingen överdrift att alla WW1-kärror blir baktunga om man inte ser upp. Så redan i inledningsskedet lättade jag och bytte ut några detaljer här o där för att spara vikt i bakkroppen. Vidare så har accarna, tre stycken, fått ta plats omedelbart bakom F1 i ett eget utrymme, väl isolerat från motorvärmen. Servona har jag placerat vid framkant på undervingen och allt styrs av plastade tafsvajrar för att spara på vikt. En tung Master Classic Airscrew kommer att avsluta hela härligheten.
    Nu ska jag ta lite fritt från byggrummet och syssla med piltillverkning, en annan hobby som tyvärr tar en hel del tid i anspråk. Bågskytte har alltid legat mig varmt om hjärtat så det får gärna ta lite av tiden. Dessutom kan jag ju inte bygga kärran helt färdig än för den ska ju inte provflygas förrän till Östersundsträffen 2018, tillsammans med Kjells SK50:a. Kanske kan det bli en annan kärra där emellan, vem vet.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4162.jpg 
Visningar:	342 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	64142   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4160.jpg 
Visningar:	364 
Storlek:	88,3 KB 
Id:	64143  

  13. #33


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Snyggt Kay! Du hinner säkert med ett gäng pilar också med det tempo du håller. Det är ju långt till sommaren och Ope.

    MVH
    /Kjell

  14. #34

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, så har det tillkommit lite detaljer sen senast jag var inne här på dagboken. En batterilåda ovanför motorn för att få tyngdpunkten någorlunda rätt. Jag vill inte använda för mycket onödig last i form av bly mm. Bygger man den som de föreskriver så blir det till att barlasta med runt 500-1000 gram i nosen!! Nej, det gillar vi inte, får se när modellen är klar hur mycket last den ska ha i kåpan.
    Några plåtar här o där , lite luckor, en kåpa till kulsprutan och en del annat krims-krams och snart så kan man kalla den någorlunda färdig.
    Nästa projekt är redan utsett och byggbrädan behöver rustas upp inför detta, så snart åker Puppen in i andra hobbyrummet för slutmontering.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4173.jpg 
Visningar:	273 
Storlek:	46,4 KB 
Id:	64372   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4170.jpg 
Visningar:	295 
Storlek:	69,3 KB 
Id:	64371   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4167.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	64370   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4175.jpg 
Visningar:	288 
Storlek:	63,5 KB 
Id:	64374   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4171.jpg 
Visningar:	295 
Storlek:	59,1 KB 
Id:	64373  


  15. #35

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Mycket snyggt Kay. :-)

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  16. #36


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Betyg A+

    /Kjell

  17. #37

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Fasen, jag har ju inte så fina maskiner som KJNI-Produkter så det får bli som det blir. Lite fusk här o där.

    Kay krut

  18. #38


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Har du tvååå st hobbyrum??!!
    Tjusigt bygge.
    Skall bli kul att se i luften.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  19. #39

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Äntligen är vi båda, tanten o jag, pensionärer på heltid. Nu gäller det att planera fritiden och försöka få ihop det så smidigt som möjligt. Naturligtvis kommer modellbygget i första hand, eller?

    Så i går kväll beställde jag en ny materialsats från Mick Reeves, en Sopwith Pup 1:4. Jo, jag har ju redan en sådan maskin men det finns ju flera förebilder att ta efter så den ska nog inte bli enahanda. Leveranstid ca en månad så jag lär nog hinna städa ett av hobbyrummen och göra klart för byggstart. Tids nog återkommer jag med kort byggbeskrivning.

    Kay krut

    Bild från Avesta och Rembo-meetinget. Sopwith Pup, klar för start.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0028.jpg 
Visningar:	305 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	65944  

  20. #40

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Och så kom då äntligen den efterlängtade lådan från Micke Reeves och den var, till min stora förvåning hel och fin. Så länge som inte Post Mord får lägga sig i leveranserna så löser det sig. Nu var det Best som stod för transporten och det har dom gjort med bravur. Nu ska vi först avhandla Hedeturen, sedan får vi se om det kan bli lite bygge av. Då återkommer jag med bilder på bygget.

    Tills dess, ha en skön sommar.
    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •