Reklam

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4

Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

Standard

Usch vilken hetta. Nu får det snart räcka med sommarvärme. Tur att man har ett par ostädade hobbyrum att fly till.

Jag lovade ju i inlägget ovan att jag skulle sätta in någon bild på Sopwith Pup nr 2 och så här långt har jag kommit i dag. Lite pinnar i ett hörn, ja hobbyrummet behövde städas så spjälstaketet hamnade i skamvrån så länge. Vidare, en skitig noskåpa och två timmar senare, samma kåpa men nu lite blankare. Samtidigt fick den en förstärkningsring och lite nitar.
    Fortsättning följer.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4216.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	75,5 KB 
Id:	66260   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4218.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	75,7 KB 
Id:	66261   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4228.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	66262  

Reg.datum
    May 2015
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Limhamns Modellflygklubb, Malmö Radioflygsällskap

Standard

Undrar hur du/ni gör när ni limmar laserskurna delar.
    Ibland kan det ju vara lite sot på ytorna och min undring är
    om ni putsar/torkar bort det värsta innan ni stryker på lim?

Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Jag slipar lite lätt på limytorna om dom är alldeles för sotiga. Annars har jag inte gjort några större ansträngningar att förbehandla. Jag kör med Titebond -grön som är lite lösare i konsistensen och det fungerar alldeles utmärkt. Motorspant, vingsadlar osv kan kanske pocka på lite större uppmärksamhet men annars är det bara att åka. Jag har ännu inte fått några detaljer som har lossnat.

Kay krut

Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

I dag har jag sysslat lite med hemsömnad men eftersom jag inte har någon vidare utbildning i "söm o tråd" så blev det lite fusk. Klädseln på en dukklädd vinge ska ju sys fast men detta tar så okristligt med tid och är dessutom pillejobb så jag gjorde som följer: Jag fäster tråd mellan spryglarna med knappnålar och en lös list i rot-och tippsprygel. Sedan fäster jag trådar med lite vikt i änden, mellan spryglarna, för att hålla nere sömtråden. Sedan penslar jag på sprygeln och tråden med lite uttunnat vitlim. När limmet torkat är det bara att skära av överflödig tråd och vips så är min sömnad klar. Hoppas att bilderna förklarar hur jag gör. Nästa steg är att klä vingen men det återkommer jag till så småningom.
    Kay krut

Namn:	IMG_4231.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	92,2 KB 
Id:	66276   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4234.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	66278  

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

Standard

Smart!!

MVH
    Kjell

Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Jag har fått fråga på hur jag fixat vajerspännarna så här kommer en bild på detta. Hoppas att fotot är "självförklarande"

Kay krut

Namn:	IMG_4250.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	66285  

Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Nej, jag har inte avsomnat. Jag har bara tagit lite ledigt i sommarvärmen men nu är bygget på gång igen. Noskåpan är inpassad, alla styrlinor är färdiga och några plåtar är förfärdigade. Jag skulle fixa en lucka i höger sidoplåt och upptäckte då att jag inte hade några små pianogångjärn. Så det blev till att tillverka själv. Lite trixigt men resultatet blev ganska bra så jag tror att jag behåller dem. I övrigt är kärran så pass färdig nu att klädselarbetet nog kan påbörjas till helgen. Ja se vad lite sommarvärme kan ställa till med. Tur att man har ett par svala hobbyrum att fly till.
    Kay krut

Namn:	IMG_4252.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	79,1 KB 
Id:	66337   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4270.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	66336  

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •