Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 90

Ämne: Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4

  1. #1

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4

    Så kom det ett paket med posten, en vecka efter beställning. Snabba ryck från Mick Reeves. Nu är höstens byggkvällar räddade och ett nytt "Östersundsprojekt" snart uppe på byggbrädan. Det lär komma lite bilder då o då under byggets gång.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0112.jpg 
Visningar:	547 
Storlek:	86,2 KB 
Id:	63077  

  2. #2


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Fint! Ser fram mot byggtråd under hösten/vintern och så förstås premiären nästa sommar!

    MVH
    Kjell

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Så kom det ett paket med posten, en vecka efter beställning. Snabba ryck från Mick Reeves. Nu är höstens byggkvällar räddade och ett nytt "Östersundsprojekt" snart uppe på byggbrädan. Det lär komma lite bilder då o då under byggets gång.

    Kay krut
    Ser ut att vara en såndäringa ARB byggsats.

  4. #4

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Så har jag kommit lite på vägen.

    Eftersom det är en Mick reeves-materialsats så finns det ingen byggbeskrivning utan man får använda ritningen tillsammans med lite funderingar här o där. I övrigt finns det inte mycket att invända mot, alla bitar till vingarna är t ex buntade ihop och övriga delar mycket bra numrerade. Inget för en nybörjare men borde ge en något erfaren byggare en trevlig utmaning. Förra modellen, Sopwith Camel, skapade inga som helst problem och så här långt så ser det lovande ut med denna också. Lite hårdlödning i dag under tiden som limmet torkar på kroppen. Stålrör av fin kvalitet, inga tunga pianotrådar här inte.

    Vi hörs!
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4098.jpg 
Visningar:	465 
Storlek:	52,0 KB 
Id:	63202   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4097.jpg 
Visningar:	442 
Storlek:	89,5 KB 
Id:	63201   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4096.jpg 
Visningar:	433 
Storlek:	67,5 KB 
Id:	63200  

  5. #5


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Snyggt Kay!

    /Kjell

  6. #6

    Standard

    Va? Höstens byggkvällar räddade? Då får hr Olson nog dra ner på tempot lite, hehe.....
    Snyggt som vanligt annars, Kay!

    /Lars

  7. #7

    Standard

    Trevlig kärra. =) Ska följas. Fort går det också. Vad hårdlöder du med för grejer?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag använder grejorna på bilden.
    En gammal trotjänare Gasol/propan, ren silverlod samt flussmedel i pulverform för att slippa allt kladd med fluss på ställen där jag inte vill ha det!
    Delarna som ska sammanfogas, värmer jag upp till mörkröd färg, värmer lodet lite i spetsen så att flussmedlet fastnar och sätter lodet mot lödstället. Flussmedlet och lodet smälter genast och jobbet är nästan färdigt. Återstår bara rengöringen som för många tycks vara en pina men nej, lägg bara delarna i vatten och låt vattnet göra grovjobbet. Sedan putsar man lite med t ex fin stålull och jobbet är klart.
    Flussmedlet, för silverlödning, kan man köpa (beställa) hos en välsorterad järnhandel och silverlod finns hos www.airmedia.se eller hos www.mickreevesmodels.co.uk Beställ inte silverlod hos järnhandeln för då lär du bli utfattig, ca 7-8000 per förpackning. Kolla i stället på nämnda adresser där du kan köpa stängerna styckevis, en bra service för övrigt.
    Det finns silverlod som är belagt med flussmedel, färdigt att använda, hos bland annat Jula men jag vill själv dosera mängden fluss. Annars kan det ibland bli lite för mycket av den varan, så grejerna var för sig funkar bäst för mig.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4099.jpg 
Visningar:	334 
Storlek:	67,5 KB 
Id:	63212  

  9. #9

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej i stugorna!

    Tyvärr är jag ingen hovfotograf och har heller inga ambitioner på det yrket. Därför blir det snålt med bilder på mitt projekt.
    Jag har för vana att hänga upp delarna efter hand som jag bygger dem på en av hyllorna i bygglokalen och till dags dato har jag kommit så här långt i bygget. Klädseln är införskaffad (Solartex) och motor samt elektronik ligger prydligt och väntar på installation. Förebilden blir som bilden nedan.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4115.jpg 
Visningar:	405 
Storlek:	113,8 KB 
Id:	63598   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pup4.jpg 
Visningar:	396 
Storlek:	335,7 KB 
Id:	63599  

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Trycker genast på "Gilla-knappen"!
    Retroholic!

  11. #11

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Kul att följa Kaj. Din Camel vart riktigt fin. Tror denna Pup blir lika fin.. :-)

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  12. #12

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, det är min förhoppning att den ska matcha Camelen som för övrigt flyger bättre nu när tyngdpunkten har fått ny hemvist. Den var ju lite bakis vid premiären.
    Jag har klurat lite på vajersträckare till Pupen, det är ju i vanliga fall ett he...te att montera ett biplan med alla vajrar och stag. Nu blir det inga justeringar, bara två diskar att spänna. Jag har samma system på Tiger Mothen och den är en dröm att jobba med. Den tar ungefär fem minuter att montera. Jag lägger nog ut ett par bilder på systemet vad det lider.
    Tills dess, sköt om er.
    Kay krut

  13. #13


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Alla tummar upp! Och i kväll kanske jag kan få se den IRL. Ska bli trevligt.

    Hälsningar
    Kjell

  14. #14

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    kjell, ni är hjärtligt välkomna och naturligtvis ska vi ta en tur ner i skräpkammaren, ostädad som den är.

    Kay krut

  15. #15

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja så kom han äntligen.
    Kjell Nilsson eller " KJNI " som alla känner honom som, var på besök på Malmö Radioflygsällskaps fält Kvarnlanda i går eftermiddag. Hans första kommentar när han såg vårt fält var " Jesses, en golfgreen" Så vi kan nog vara lite stolta över våra "greenkeepers" som håller fältet i så fint skick.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0001.jpg 
Visningar:	386 
Storlek:	145,3 KB 
Id:	63670  

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Synda att vi missade varandra.....
    Retroholic!

  17. #17

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej go´ vänner!

    Det blir inte uppdaterat så ofta här ifrån "Bröderna Olsons källare" men lite blir det emellanåt. Så här kommer lite bilder.
    Vingarna "sydda" och i stort sett klara för klädsel. Jag lackar först alla kontaktytor som ska kläs, med vattenburen klarlack. Sedan "syr" jag mellan knappnålarna och lackar sedan fast tråden. Därefter skär jag försiktigt av resttråden och vingen är klar för kläder. Denna klarlack fungerar utmärkt som ersättare för andra häftprodukter som t ex Balsalock m fl. Jag har använt det de senaste åren med gott resultat. Trots detta så ska du alltid prova först innan du kletar ner en hel modell och sedan misslyckas för att du använt fel lack eller beklädnadsmaterial.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4118.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	63742   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4119.jpg 
Visningar:	281 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	63743   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4120.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	63744   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4123.jpg 
Visningar:	255 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	63747   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4122.jpg 
Visningar:	275 
Storlek:	85,3 KB 
Id:	63746  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4121.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	55,4 KB 
Id:	63745  

  18. #18


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Som framgår tidigare i tråden hade jag möjligheten att besöka vännerna Kay och Annakarin för ett tag sedan. Den egentliga orsaken att ta sig från Östersund ner till Skåne var ett "arbetsläger" för att hjälpa dotter och måg med köksrenovering. Lyckades dock får lite ledigt och kunde tillbringa en trevlig kväll med Kay och Annakarin och också göra ett kort besök på MRFSs fält som imponerade med "greenkvalitet" på depåområde och bana. En helt annan växtzon än vi är vana med.

    Det ingick också ett studiebesök i Herr Olssons källare där 2 hobbyrum inspekterades. Mycket fint att skåda och inte bara Cubbar som man kanske skulle kunna vänta sig...det fanns både båtar, mopeder och en varierande flora av flygplan. Allt mycket välordnat vilket nog var tvingande nödvändigt med tanke på antalet modeller och rummens totala volym.

    Följ med på en liten rundvandring i en rutinerad och skicklig byggares arbetsmiljö:

    (tyvärr lyckas jag inte rotera bilder på högkant - detta har fungerat förut men inte nu...nå´n som kan förklara hur man gör? Bilderna är rätt roterade i andra program men inte i forumet...så ni får tillsvidare luta lite på huvudet vid ett par av bilderna)



    "Il maestro" himself framför det nu pågående byggprojektet. Mycket fint detaljarbete!



    Några bilder på den vajerspänningsanordning som figurerat tidigare i denna tråd. Gör riggningsarbetet av en äldre dubbeldäckare när det blir flygdags till en fröjd. Kommer att stjäla den här idén! Vajrarna läggs i hakarna och så sträcks och låses vajrarna genom att skruva ihop på det räfflade hjulet. På bilderna en pianotråd istf vajer bara för att visa principen.











    Principen kan ju användas även utanför dubbeldäckarsfären, t ex för att spänna ihop vingarna på en seglare eller annan kärra. Vinsten kanske dock störst där vajrar håller ihop hela härligheten.



    Ett smakprov på ordning och reda ....



    ...som är nödvändigt om allt skall få plats.



    Det fanns också båtar av olika slag och även en del "friggo"....



    Vackrast av allt är i alla fall flygplan från tiden då det var dubbla vingar och rund motorkåpa...



    ...och mycket vajrar!



    Snart kommer det att finnas ännu en skön modell - när trådens Sopwith Pup blir klar...men innan dess vill vi se mer poster från arbetes gång!



    Stort tack för en trevlig kväll!

    Mvh
    Kjell Nilsson

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu är det ett bra tag sen jag var på besök hos Herr K. Olson, och många modeller har tillkommit sen dess, men kan bara instämma i Kjells superlativer!
    En ren och skär fröjd att komma ner i Mästers lekrum.

    "Green-flygfältet", alltså MRFS' Kvarnlanda, är ett MYYYCKET trevligt premiärfält!
    Här vill vi se skapelserna puttra runt....
    Retroholic!

  20. #20

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det där med vajerspännaren, är det ett fäste med mutter på ena sidan och "frihjulande" fäste på andra sidan??
    I så fall är vi två som stjäl idén!

    Hur låses muttern så att den inte gängar upp sig??
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •