Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 90

Ämne: Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4

  1. #41

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Usch vilken hetta. Nu får det snart räcka med sommarvärme. Tur att man har ett par ostädade hobbyrum att fly till.

    Jag lovade ju i inlägget ovan att jag skulle sätta in någon bild på Sopwith Pup nr 2 och så här långt har jag kommit i dag. Lite pinnar i ett hörn, ja hobbyrummet behövde städas så spjälstaketet hamnade i skamvrån så länge. Vidare, en skitig noskåpa och två timmar senare, samma kåpa men nu lite blankare. Samtidigt fick den en förstärkningsring och lite nitar.
    Fortsättning följer.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4216.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	75,5 KB 
Id:	66260   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4218.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	75,7 KB 
Id:	66261   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4228.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	66262  

  2. #42


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Undrar hur du/ni gör när ni limmar laserskurna delar.
    Ibland kan det ju vara lite sot på ytorna och min undring är
    om ni putsar/torkar bort det värsta innan ni stryker på lim?

  3. #43

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag slipar lite lätt på limytorna om dom är alldeles för sotiga. Annars har jag inte gjort några större ansträngningar att förbehandla. Jag kör med Titebond -grön som är lite lösare i konsistensen och det fungerar alldeles utmärkt. Motorspant, vingsadlar osv kan kanske pocka på lite större uppmärksamhet men annars är det bara att åka. Jag har ännu inte fått några detaljer som har lossnat.

    Kay krut

  4. #44

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    I dag har jag sysslat lite med hemsömnad men eftersom jag inte har någon vidare utbildning i "söm o tråd" så blev det lite fusk. Klädseln på en dukklädd vinge ska ju sys fast men detta tar så okristligt med tid och är dessutom pillejobb så jag gjorde som följer: Jag fäster tråd mellan spryglarna med knappnålar och en lös list i rot-och tippsprygel. Sedan fäster jag trådar med lite vikt i änden, mellan spryglarna, för att hålla nere sömtråden. Sedan penslar jag på sprygeln och tråden med lite uttunnat vitlim. När limmet torkat är det bara att skära av överflödig tråd och vips så är min sömnad klar. Hoppas att bilderna förklarar hur jag gör. Nästa steg är att klä vingen men det återkommer jag till så småningom.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4231.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	92,2 KB 
Id:	66276   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4234.jpg 
Visningar:	225 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	66278  

  5. #45


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Smart!!

    MVH
    Kjell

  6. #46

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag har fått fråga på hur jag fixat vajerspännarna så här kommer en bild på detta. Hoppas att fotot är "självförklarande"

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4250.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	66285  

  7. #47

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nej, jag har inte avsomnat. Jag har bara tagit lite ledigt i sommarvärmen men nu är bygget på gång igen. Noskåpan är inpassad, alla styrlinor är färdiga och några plåtar är förfärdigade. Jag skulle fixa en lucka i höger sidoplåt och upptäckte då att jag inte hade några små pianogångjärn. Så det blev till att tillverka själv. Lite trixigt men resultatet blev ganska bra så jag tror att jag behåller dem. I övrigt är kärran så pass färdig nu att klädselarbetet nog kan påbörjas till helgen. Ja se vad lite sommarvärme kan ställa till med. Tur att man har ett par svala hobbyrum att fly till.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4252.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	79,1 KB 
Id:	66337   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4270.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	66336  

  8. #48

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nu är hela kärran klädd, med Oratex. Jädrans skitklädsel, trots förgrundning med Balsalock och likaså behandling av överlappningarna så släpper skarvarna lite här o där. Nu har jag dock fått hyfs på´t men det var ett rent h...ete innan alla skarvar var "extralimmade" och färdigstrukna. Får se hur det håller men det verkar lösa sig. Tacka vet jag Solartex, det har aldrig svikit mig. Synd att det gick i graven.
    Så till bygget. Jag har gjort lite plåtarbete, läderskott sittbrunnen och sytt lite på kroppen. Nu återstår bara att montera ihop skrället och förse den med en motor. Det blir nog en ASP 160:a boxer. Jag har lyckats bra med dessa billighetsmotorer så varför lägga ner tredubbelt när det finns alternativ.
    Här är några enkla bilder.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4285.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	67,8 KB 
Id:	66372   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4291.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	66375   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4288.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	71,6 KB 
Id:	66374   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4287.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	47,1 KB 
Id:	66373  

  9. #49

    Standard

    Solartex tog jag till stora RC-UL-flyget också. Gått i graven? Har dom slutat tillverka det? Jag hade tur då. Jag valde mellan Östersund, HobbyPeople, HAB, MFT, Söders, AutoPartner och MBS Models (som har det, nån på listan har väl gått graven, om vi talar webshops). ASP 160 twin låter som nåt som skulle passa min AeroSport också... =) om det är 1.60 du pratar om, metanol?

    Hur har du fått dom där mässingshålen i duken?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Solarfilm i England har lagt ner sin verksamhet och säljer ut allt dom har i lager. Det finns några handlare som har kvar Solarfilms produkter i lager än men det lär snart vara slut. Jag lyckades inte få tag på Solartex Antik så att det räckte till den nya Pupen. Visserligen fanns det tre rullar tvåmeters i England men nej, det blev för mycket spill då jag brukar använda tiometers rullar, så det fick bli Oratex. Som sagts ovan, jag gillar det definitivt inte men det är min åsikt och andra modellbyggare kanske gillar materialet bättre än mig.

    Ja, jag har några ASP 160 4-t boxermotorer för metanoldrift. Dom har fungerat klanderfritt för mig, enda modifieringen är att jag slipat om nålarna till lite spetsigare form. Dom är lite för grova i original och gör motorn lite svårare att ställa in enligt min mening.

    "Mässingshålen" i duken är små öljetter, inköpta hos Mick Reeves models i England. www.mickreevesmodels.co.uk Kolla under Accessories så hittar du tiny eyelets. Jag fick fila ner dem lite då de är aningen för långa och därmed lätt spricker när man nitar fast dem. Jag använde en M-4 spetsgängtapp för ändamålet och det fungerade alldeles utmärkt. Lite lätt tillplattning efteråt och jobbet är gjort.
    Mick Reeves har mycket bra grejor för oss pillebyggare. Små träskruvar, M2 mutter och skruv, vantskruvar, mm.mm. Kolla hans hemsida och du hittar godbitar lite här o där.
    Kay krut

    Kameran ljuger inte, eller?
    Foto: Kjell Nilsson
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	!cid_2BD6C74D-7D3A-4087-B7AE-CF53DE431B54.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	143,4 KB 
Id:	66376  

  11. #51

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nej, kameran ljuger inte, det är bara Kjell Nilsson (KJNI) och undertecknad som spelade lite apa på Östersunds Modellflygklubb. Modellen ovan är Kjells Balsa USA sopwith Pup, 1:3. Modellen i skymundan är min Mick Reeves Pup, 1:4.

    I dag har jag gjort lite småarbeten och stoppat servon i vingarna, monterat kulsprutan och lite annat gott. Sedan gick jag på upptäcktsfärd i mitt andra hobbyrum för jag visste att jag med största sannolikhet hade en extra ASP 160:a liggandes någon- stans. Jo då, i en låda som jag lagt undan bland alla båtarna, en i stort sett ny maskin som nu ska få hedersplatsen i Puppen.
    Hustrun min har vid ett tidigare tillfälle sagt att jag inte ska köpa mer grejor utan använda de jag har, ja jisses vad hon har rätt.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4296.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	64,0 KB 
Id:	66377  

  12. #52

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Hustrun min har vid ett tidigare tillfälle sagt att jag inte ska köpa mer grejor utan använda de jag har, ja jisses vad hon har rätt.
    Kay krut
    Det där har jag också hört, det måste vara en skröna....

    Men väldans grann blir kärran!
    Retroholic!

  13. #53

    Standard

    Grabbar, jag har följt er under några år på detta forum, Kaj Krut och Kjell Nilsson på edra snygga byggen. Jag är ganska imponerad över er byggteknik och byggen.
    Jag tänkte förklara vad jag brukar klä mina kärror med och det är det som kallas Ceconite eller Ceconite light.
    En typ av nylonklädsel som man använder till fullskala kärror. Hyfsat billigt men vet inte priset idag.
    Kräver spännlack för att sträcka klädseln. Sist jag använde det var till min 3 meters Trush Commander med en 45cc Super
    Tigre. Klädseln verkar hålla i många år utan att spricka eller släpa.
    Ett litet tips bara vad som går att använda som klädsel.

    /Lars

    Enligt leverantören:
    Lättviktsduk avsedd för segelflygplan och ultralätta flygplan samt beklädnad av trästruktur. Ej certifierad.
    Vikt: 1.7 oz/ft2 (55 g/m2)
    Bredd: 60" (152 cm)

  14. #54

    Standard

    Intressant! Vad väger Ceconite (Light) per kvadratmeter? Glosstex jag kikade på förut väger 115-125 g/kvm och Solartex väger 85-98 g/kvm (blev sån senast till ett 2,3m flyg). Top Flite Monokote jag använt mycket väger bara 62-81 g/kvm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #55

    Standard

    Ceconite light väger ungefär 85g/m2. Spännlack ska inte användas men strykjärn däremot! Ska limmas eller lackas fast.
    Sedan måste man ju lacka o måla hela härligheten. SIG:s Koverall är samma material (polyesterväv) lite tunnare och lättare bara. Jag har använt det till 1/4 Cubar o annat och tycker att det fungerar bra, men man måste tycka att det är kul att lacka o måla.

    Lars

  16. #56

    Standard

    Vikten på Ceconite Lite är 55 gram kvadratmeter.

  17. #57

    Standard

    Hoppsan! Var lite för snabb i fingret där! 55g ska det vara så klart. Bra grejor, släpper inte o blir inte rynkigt med tiden.

  18. #58

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Intressant läsning. Jag har använt de flesta beklädnadsmateriel under de fyrtiofem år som jag byggt mina egna modeller. Siden och Solarfilm var väl det som användes mest i begynnelsen. Under åren som följde kom det fram nya materiel och naturligtvis hängde man på trenden. Monocote, Coverite och Super Coverite, Ceconite, Solartex och Glosstex m fl, ja listan kan bli lång. Anledningen till att jag försökt undvika allt materiel som behöver lackas, målas osv är att jag bor i bostadsrätt och vill inte utsätta mina goda grannar för onödig odör som oundvikligen uppstår om jag måste använda dope och olika lacker. Solartex hade den fina egenskapen att vara förbehandlade med grundfärg i olika valörer. Ett tunt lager vattenbaserat klarlack och resultatet blev helt acceptabelt.
    Det är ju trots allt inte alla modellflygare som har tillgång till egen sprutbox i lämplig lokal och då återstår det att hitta en vettig lösning. Solartex var en, i mitt tycke, utmärkt produkt och jag kommer att sakna den. Nu ryktas det att en ny produkt är i antågande som kan vara jämförlig med Solartex men det är fortfarande skrivet i stjärnorna om och när den dyker upp och vi kan ju inte sluta att bygga våra kära flygplan i väntan på det.
    Jag ser i inläggen ovan att det nämns vikten på de olika fabrikaten av beklädnadsmaterial. Det kan nog vara intressant om vi bygger mindre modeller. Jag gjorde en jämförelse för en tid sedan och lackade (vattenbaserad klarlack) en stabilisator till Pupen, klädd med fel färg så den skulle ändå kläs om. Ett lager lack ökade vikten med sju gram, efter torktid var den nere på fyra. Så med de stora modeller som vi bygger i dag så är nog inte vikten på färgen av större betydelse. Jag kan ju nämna att min förra Sopwith Pup 1:4 behövde sjuhundra gram bly i noskåpan för att väga in på tyngdpunkten. Den flyger som en dröm och jag tror inte att den märkte viktökningen nämnvärt.

    Kay krut

  19. #59

    Standard

    Jag räknade tidigare på skoj ut viktskillnaden när jag velade mellan två olika klädselsorter (de jag nämnde ovan).
    Ytan på allt som skulle kläs var vinge på 2,5m x 0,5m x 2 + stjärten på 1 kvm typ... dvs = 3,5 kvm.
    Det blir 3,5 x 115-125 = 402-437,5 gram för Glosstex VS Monokote som blir 3,5 x 62-81 = 217-284 g.
    Så det skiljer 118-220 gram... Flyget väger ju några kilo så viken spelar knappt så stor roll här heller.
    Så det som får mig att välja klädsel är de där man slipper limma de där man slipper måla eller lacka.
    Samt att den är snäll/bra att lägga på med strykjärnen och värmepistolen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #60

    Standard

    Kay, jag håller helt med att det doftar en mindre odör när man lackar med spännlack och andra lacker med lösningsmedel.
    Själv lackade jag i mitt garage då jag bor i villa med eget garage och inga grannar är då inblandade i lukterna och dofterna.
    Bara madam hemma som kan ha lite tycke om detta men hon håller sig borta då.
    Låter ju intressant att läsa om eventuella antågande om nya produkter för att klä sina kärror med men planerar själv nu att klä om min 1/3 Super Cub med Ceconite som nu är klädd med Solartex. Anledningen är att vingarna nu ska få ett pitotrör med hastighetsmätning via telemetri och talande dam i min radio. Nåt måste man ju uppdatera sina befintliga projekt med.

    /Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •