Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 90

Ämne: Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4

  1. #61

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja nu är snart ännu en " ARF " från Mick Reeves färdig för luftdop. Den skulle egentligen premäras på Östersundsträffen nästa år men eftersom det inte är klart var nästa träff ska vara så lär det i stället bli premiär i höst på ett fält i Skåne.

    Ett par bilder på F-tyget.
    Batterilådan så långt fram som det bara går. Trots det så lär det nog behövas lite bly här o där i kåpan. Det mesta plåtarbetet är gjort och nu återstår "bara" att måla en hop rundelar på vingar och kropp, lite dekaler här o där och snart kan man betrakta en färdig modell. Reeves modeller är trevliga att bygga, även om han inte vänder sig till den alldeles oerfarne nybörjaren. Många detaljer får byggaren själv klura ut och det är därför öppet för lite olika lösningar. Mina modeller har t ex min egen vajersträckarmojäng som gör monteringen på fältet till en dröm. Batterilådan är också en detalj som jag tipsade Mick om, trevlig kille förresten som ger sig tid att prata med sina kunder.

    Hobbyrummet nästa.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4297.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	66,5 KB 
Id:	66410   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4302.jpg 
Visningar:	192 
Storlek:	71,2 KB 
Id:	66411  

  2. #62


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay,
    Som vanligt toppkvalitet på dina byggen! Och kluriga idéer! Om du är sugen på premiär i Jämtland istället för det blåsiga Skåne så kan jag läcka lite info om nästa sommar....Östersundsträffen flyttar tillbaka till Östersund och kommer att inträffa på samma gemytliga sätt som tidigare år och platsen blir förstås Optands flygfält.

    Fast du behöver inte dröja med premiären för den skull - men du måste ta med Pupen till nästa sommars träff.

    Hälsningar
    Kjell

  3. #63

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jäklar, nu blev jag glad, för Östersundsträffen på Ope är ju tradition och den ska vi inte sluta med. Då kan man kanske anmäla sig redan nu till 2019-års evenemang.
    Tack Kjell för "läckan"
    Kay krut

  4. #64

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nu börjar det tidsödande jobbet med målning av "snurrorna" Då jag inte vill använda sprayfärger och lösningsmedel i onödan så blir det penselmålning. Tyvärr så har mina 71 år satt sina spår och handen är kanske inte så säker längre men maskinen ska ju flygas med, inte stå på museum. Det blir nog bra till slut ändå.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4314.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	39,1 KB 
Id:	66418  

  5. #65

    rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    110
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Hej Kay,
    Som vanligt toppkvalitet på dina byggen! Och kluriga idéer! Om du är sugen på premiär i Jämtland istället för det blåsiga Skåne så kan jag läcka lite info om nästa sommar....Östersundsträffen flyttar tillbaka till Östersund och kommer att inträffa på samma gemytliga sätt som tidigare år och platsen blir förstås Optands flygfält.

    Fast du behöver inte dröja med premiären för den skull - men du måste ta med Pupen till nästa sommars träff.

    Hälsningar
    Kjell
    Sedär Kjell då har du ju redan svarat på min fråga jag ställde i en annan tråd......Då blir det Ope nästa år
    Flyg lågt och hårt Mvh Robert

  6. #66

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Sakta men säkert ska väl min "ARF" få sitt luftdop. Efter två timmars idogt härjande med pensel och darrande hand, har jag nu nått så här långt. Alla emblem är målade en gång och när jag kollar dem så ser dom ganska slitna ut. Så jag behöver nog inte göra en andra målning, dom ska ju vara slitna och väderbitna. Helgens väder ser blött ut här nere så det lär jobbas mycket i
    "Krutkammaren"
    Robert, jag delar glädjen med dig, Östersundsträffen på Ope 2019. Det ser vi fram emot.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4318.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	71,1 KB 
Id:	66420  

  7. #67

    Standard

    Snyggt målat! I alla fall inga dallrande fingrar vad jag kan se på engelska nat-beteckningn.

  8. #68

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, det går fort med dom där Reeves-ARF-orna. Nu är Pup nr:2 redo för provflygning och det återstår bara lite smådetaljer. Detta skulle bli ett vinterprojekt men herrn Olson kunde inte hålla fingrarna i styr. Så det får bli ett annat vinterjobb vad det lider.
    Jag kan verkligen rekommendera Mick Reeves materialsatser. Dom är lite svårare än en konventionell byggsats som innehåller det mesta och då ofta med alla detaljer färdigbockade och klara, alla delar utstansade och det är i stort sett bara att limma ihop. Med en Reeves sats får man själv tänka till lite och hitta egna lösningar. Hårdlödning och viss metallbearbetningskunskap är ett plus, inte alls svårt men tar lite längre tid. Så svikta inte, köp en sats så ses vi på fältet.

    Så till min nya maskin. Jag slapp undan med 400 gram bly i nosen (ursäkta alla miljönissar) och lyckades hålla vikten under åtta kilo (slutvikt 7300gram) så den lär nog flyga. Förra maskinen slutade på 8100 gram och den flyger som en dröm. Jag var ute i går och flög i sex meter/sek med den för att få lite råg i ryggen inför luftdopet av den nya så det lär nog gå bra.

    Från vänster: Nya maskinen klar för provflygning.
    Höger foto: Första maskinen efter gårdagens träning. Allt helt!
    Lev väl,
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4320.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	66,9 KB 
Id:	66468   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4321.jpg 
Visningar:	217 
Storlek:	72,6 KB 
Id:	66467   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0980.jpg 
Visningar:	247 
Storlek:	73,0 KB 
Id:	66466  

  9. #69

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Båda två är så granna, så hälften kunde vara nog!

    (Även han som sitter bakom kärran....*hmpf*!)
    Retroholic!

  10. #70


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Hej
    Fantastiskt fina byggen.
    Hatten av för hantverket!

    Jag har själv en Mick Reeves 1/4 Pup o en Sopwith Camel 1/3 från densamme liggande orörda än så länge.
    Vet inte riktigt vem jag ska börja med, men kanske ändå lutar åt kamelen eftersom jag har en lämplig
    80 cc boxer Zenoah på hyllan.

    Hur som helst, superfina byggen!

    MVH Kent

  11. #71
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Båda två är så granna, så hälften kunde vara nog!

    (Även han som sitter bakom kärran....*hmpf*!)
    En krutgubbe i skala 1:1?
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #72

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Vingarna till ett biplan skapar ofta transportproblem. Det kvittar hur duktig flygare man är, nog fasen så skadar man förr eller senare en vinge under transporten. Därför bygger jag transportlådor till mina vingar för att om möjligt förlänga livet något för dem, värt varenda krona.
    Jag gjorde en beräkning av vingbelastningen på maskinen. Båda vingarna minus 15% av den erhållna ytan. Ingen kroppsyta eller stabilisator utan bara vingarna. Jag fick då en vingbelastning på 52 gram vilket jag själv tycker är otroligt lätt. Den förra Puppen ligger på 58 gram och den flyger underbart så den här ska nog flyga fint. Nu ska vi bara ha fint väder så att det kan bli provflygning.

    Ha´ de´

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4323.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	53,9 KB 
Id:	66606  

  13. #73

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Snyggt bygge Kay, ja jag undrar hur mycket modeller man skadat i transport jämte flygning. Transportskadorna ligger nog mycket på plus sidan.

  14. #74

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    För att inte tala om dom där jä'la dörrposterna...
    Retroholic!

  15. #75

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag gör ett försök att ladda upp en videosnutt från en blåsig afton i Trelleborg. Sopwith Pup nummer ett.

    https://youtu.be/lEicLWyX0-w

  16. #76

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Himla tjusigt, Kay!
    Mycket snygg i luften!
    Retroholic!

  17. #77

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Håller med Tomas. Tjusigt flyget Kaj. Ta hand om ryggen så ses vi nästa år igen på meetinget.[emoji16]

    Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  18. #78

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, du kan ge dig fasen på att vi ska träffas igen på Ope till nästa sommar. Ryggen är betydligt bättre, båda kotorna är på väg tillbaka till sin destination och humöret är på topp. Inte mycket övrigt att önska just nu.

    Filmsnutten ovan var ett tafatt försök att lägga in lite rörliga bilder i stället för bara foton. Kvaliteten på videon är usel då den är filmad med en iPhone. Vidare så var väderförhållandena lite dåliga med 5 meter/sek och mycket moln men till nästa gång ska det bli bättre.
    Nu ska senaste skapelsen, nummer två, bara laddas och så återstår premiären, bara vädret tillåter men det återkommer vi till senare.

    Kay krut

  19. #79

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Så är då Pup nummer två provflugen med gott resultat. Ett par snäpp på höjdtrimmen och den flög som en dröm. Tyvärr så fanns det ingen lämplig filmfotograf på plats så det fick bli en stillbild på skapelsen efter flygturen.
    Nu ska jag bygga en träningsmaskin under hösten, en Astro Hog från Sig så att jag har något att leka med på blåsiga dagar. Tillbaka till dåtiden med andra ord.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0018.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	102,7 KB 
Id:	66713  

  20. #80

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Fem tummar upp!
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •