Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Orange DSM2 mottagare fungerar inte med DX18 efter uppgradering.

  1. #1

    Standard Orange DSM2 mottagare fungerar inte med DX18 efter uppgradering.

    Jag uppgraderade för en tid sedan min DX18 gen1 till senaste airware versionen för att få full kontroll över de nya gyromottagarna.

    Men efter det så fungerar inte de modeller som jag har orange DSM2 mottagare i, är det någon som vet något mer om det här?

    Horizon skulle tydlingen inte stänga av DSM2 i de sändare som hade DSM2 vid leverans och allt ser ut att binda som det skall. Förutom att inget händer när jag rör på spakarna.

    Jag skall trassla lite mer med det här nu ikväll men om någon märkt de här tidigare så skulle det spara lite tid.

    Jörgen

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag tror att Spektrum ändrat i programvaran så Orange-mottagarna har problem att fungera med nyaste programvaran.
    Köp en Lemon-mottagare eller en riktig Spektrum, de funkar och Lemons är helt tillförlitlig men mycket billigare.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jag har inga problem att köra DSM2 med min DX18G1 med version 1.12. Orange, LemonRx och original Spektrum.
    Har du provat att binda om?
    /A
    Edit: "inga problem" var väl kanske att ta i. Senast igår plockade jag ur min sista LemonRx ur en kärra och ersatte med äkta Spektrum. Fick dubbla räckvidden, 65m vs 30m med "Range Check". Orange har jag gett upp om långt tidigare av samma skäl, räckvidd. Men DSM2 som sådant funkar ju.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Är 1.12 nyaste för DX18?
    Orange är opålitligt sedan tidigare och med nyaste programvaran så ska de knappt eller inte alls fungera.
    Jag har inga problem alls med Lemon till min DX9, räckvidden är så bra så min 1400 mm elseglare inte syns ordentligt utan jag måste vända.

  5. #5

    Standard

    Det visade sig att vissa av de lite mer avancerade modellerna behöver göras om efter uppgraderingen. Jag märkte det när jag skulle kopiera en av modellerna som inte fungerar till en ny plats för att se om det hjälpte. Då såg jag att ungefär hälften av mina modeller står som "Unusable model" i kopieringsmenyn. Jag har inte sett det indikeras någon annanstans.

    Så nu är en av Orange DSM2 mottagarna och en lemon DSMX mottagare igång igen. Orange mottagaren satt i ett segelplan och Lemon mottagaren satt i min 600mm FPV vinge.

    Nu hade jag bara tre mottagare som inte är Spektrum och alla de satt i modeller som behövde skapas från grunden med den nya programvaran. Jag har flera modeller med Spektrum mottagare som också behöver byggas om.

    Alla modeller behöver för övrigt bindas om efter uppgraderingen.

    Jörgen

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    1.12 är senaste versionen, iallafall till min DX18G1.
    LemonRx räckvidd kan variera mellan olika exemplar. I mina multikopters har testat Lemions Diversity sateliter, har 3st med usel räckvid, failsafe vid 120-130. Och tre andra likadana med hygglig räckvidd, kanske 200m. Bytte till Spektrum AR4648 och AR4649T, mera än dubbla räckvidden jmfrt med de 3 bästa Lrx.
    Aldrig mer några citrusbaserade Rx.
    /A

  7. #7

    Standard

    Min erfarenhet är också att det är enorm skillnad på de riktiga mottagarna och eftermarknadsmottagarna men Lemons sexkanals DSMX diversity mottagaren i den lilla halvsnabba FPV vingen har fungerat för det jag använder den till och jag kan definitivt tänka mig fler till små flygplan som man inte gärna flyger långt bort med.

    Man får avväga skaderisken och kostnaden när man väljer mottagare. Är det något som man inte är så rädd om och som inte skulle göra så stor skada så använder jag gärna en Lemon mottagare igen.

    De flesta av mina mottagare är original Spektrum.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •