Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fartkontroll

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Fartkontroll

    Var ett tag sedan jag satte upp en fartkontroll. Har en som är OPTO dvs ingen ström från den till mottagaren. Det finns tre ledningar i ledningen till throttlen. Skall man ta bort den röda eller spelar det ingen roll eftersom det är opto?

  2. #2

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tillägg till ovan. Har plockat ut en del elektriskt ur en gammal kärra och man klipper ledningar och saker och ting kommer i oordning. Skall man ha feritring på kabeln från ESC till throtteln? Likaså skall man ha ring från ubec till mottagaren. Såg att en av de gamla ringarna var av plast. Är det ok.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Opto betyder att reglaget inte matar mottagaren. Du behöver inte klippa nån sladd den är bortkopplad internt i ESC. Det är vanligt med ferritring för att ta bort eventuella störningar. Det beror på mottagaren om det behövs. Ferritring behövs normalt inte med 2.4GHz. Några ferritringar är plastade. En ring helt gjord av plast har ingen funktion.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Opto hänvisar till Optoelektronik...I dessa fall är det mest troligt Optiska transistorer som nyttjas.

    Det är gemensamt på nästan alla "OPTO-fartreglage" att de inte ger 5V ut till mottagare/Servon.

    Låt då ett separat BEC/UBEC sköta det.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    "Opto" betyder som antytts att det sitter en opto-kopplare på signalingången, för att isolera kraftelektroniken från signalhanterngen galvaniskt. Skulle man ha en BEC i en Opto-ESC skulle man helt plötsligt koppla ihop de två delarna igen och förstöra den galvaninska isolationen. "Opto" innebär alltså indirekt att det inte finns någon BEC och följdaktligen ingen 5V ut från den.

    MEN vissa optokopplare behöver matas med 5V för att funka. Så klipp inte den röda, den kan behövas för matning till ESCns optokopplare. Om tillverkaren har en röd 5V sladd i kablaget KAN det betyda ett den kanske behövs, fast det kan också vara av slentrian man har den kvar. Enkelt att testa om man vill, koppla ur den röda och se vad som händer.

    Ett vanligt misstag många gör är att ha en opto-ESC och en separat BEC, båda kopplade till samma driv-ack. Då har man också kopplat ihop kraft och signal och pajjat hela iden med optoisolation. Man behöver en separat Rx-ack för att behålla isolationen.
    Jag säger dock inte att det är helt fel att mata allt från samma ack, bara man är medveten om vad det är man gör och att det ökar risken för störningar.
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •