Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Spektrum DSM2 vs DSMX

  1. #1

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Spektrum DSM2 vs DSMX

    Hej.
    En fråga till er som kan spektrum; är DSM2 sämre är DSMX, och på vilket sätt isf. Har kört med DSM2 under flera år och har aldrig haft några störningar.

    /Lelle
    /Lelle

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Det finns anledningar varför Spektrum gick över till sin nyare DSMX.

    Men i grova drag så har DSMX fördelen att den hoppar mellan 23 kanaler medan DSM2 låser på bara två av de starkaste och hoppar således inte mellan olika kanaler (s k spread spektrum).
    Det kan vara bra på platser med hög trådlös aktivitet på 2.4 GHz bandet (stora meetings osv).
    DSMX har också snabbare återkopplingstid vid signalbortfall (enl Spektrums hemsida).
    http://spektrumrc.com/Technology/DSMX.aspx

    Finns väl fler skillnader och fördelar med DSMX, bara att googla så hittar du det.

    /Bo

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Dessutom är ju numera bara DSMX godkänt att sälja när det gäller nyförsäljning av sändare inom EU. Så nyare Spektrum-sändare sålda inom EU stöder bara DSMX-protokollet. Vill minnas att tidsgränsen var 2015-01-01 - därefter fick inga DSM2-sändare importeras till EU. De som redan fanns i leverantörernas lager fick dom säljas.
    Roger

  4. #4

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Är det läge och skicka Dx12:an till kommunala återvinningen då, och satsa på något annat?

    /L
    /Lelle

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Knappast, fungerar den utan problem så skulle nog jag i alla fall tuta och köra.
    Är det en JR 12X du har? Om ja, så var den JR's high end radio när den kom (2008?).
    Beroende på hur gammal din radio är kan det kanske tänkas vara dags att börja fundera på när den skall tas ur drift. Ju äldre elektroniken är desto större risk att nåt kan sluta fungera av ålder och bruk.
    Har själv en Futaba 14MZ som är 10 år gammal. Får se om jag pensionerar den efter den här säsongen. Väntar lite på att se om Futaba kommer med nån ersättare till deras nuvarande 18MZ, som börjar bli till åren.

    /Bo

  6. #6

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Bo.
    Jag skrev nog lite fel i förra inlägget, sändaren är en JR DSM 12x och är nog 6-7 år gammal. Har aldrig haft några problem med den och tycker att den sitter väldigt bra i handen då den heller inte känns "plastig" , också riktigt lätt att programmera. Har haft i tankarna att byta ut den, men då inga problem funnits så har jag den kvar, och behåller den nog kanske ett tag till.

    Jag har också en ruskigt gammal futaba ff10 som heller aldrig klickat, så det kanske börjar bli dags att uppgradera.
    /L
    /Lelle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •