Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: T25 startproblem

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    232
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard T25 startproblem

    Har problem med start av min Kolobri T25. Ibland start utan problem men ganska ofta kommer den inte längre än 30-40000 varv och det kan också komma rök. I går flög jag en flygning och start utan problem. Andra flygning ej start en ovan. Försökte flera gånger. Inga bubblor i slangar eller så. Pumpen går sina sekunder som den skall. Laddade nu batteriet eftersom jag gjort flera startförsök. Nästa startförsök var ok men en stor propellerkärra taxade ut och jag ville inte flyga samtidigt så jag kuperade. Vid nästa startförsök ingen start och upprepade. Spänningen på batteriet var 4.02 per cell och jag laddade fullt och gjorde en flygning till. Batteriet är på 900 mah 2 Lipo. Bifogar vad som är inprogrammerat i ECU.
    Någon som kan se om det är felaktigt?

    Version 3.2
    MAX RPM 245000
    tomgång 96000
    Stop 65000
    Start min 100 grader
    Max temp 900
    Accdelay 020
    Dsec delay 010
    Stab delay 043
    Pump start 023
    Pump start ramp 016
    Glow 050
    Gångtid 954 min
    Cy 153

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 083
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Utan film är det extremt svårhjälpt.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    232
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Ok. Men är värdena ok? Inte samma som jag har i min T25i min Hunter.

  4. #4
    JBs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    163
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej Uno
    Har haft liknande problem som du men med andra motorer.
    Efter lite efterforskning så var inte mitt batteri helt ok. När startproceduren
    går igång med startmotor, bränslepump och fotogenvärmaren (kerostart)
    så sjunkte spänningen lite för mycket och ECU:n protesterade på för låg spänning.
    Min lösning var en ny acce och 3 celler istället för 2.
    Det låter ju som det funkar just när du har laddat så jag sätter en peng på att
    problemet är din strömförsörjning.

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    232
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Ok tack. Men klarar ECU:n 3 celler?

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 083
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Ok tack. Men klarar ECU:n 3 celler?
    Det går utmärkt med två celler, även li-ion vilket jag kör idag uteslutande. 3000mAh på samma vikt som en 1300mAh li-po om vi skall tro på Hobbykings siffror.

    Där emot så kan kontakter spöka osv. De röda små JST är på gränsen även om de brukar funka. Till T50 orkar dem inte längre.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #7

    Standard

    De röda JST är väl specade för 3A max? XT30 har jag bytt ut mina till vartefter (dock inte i sammanhang som ovan).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •