Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Fartreglage mm

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Fartreglage mm

    Har flyttat min T25 från Taft Viper och provade med en 90-fläkt som blivit över med 6s. Tog sej fram men inte mer. Köpte en Jetfan 90 med Het 1500kv och ett 8S lipo från Hobbyking. Visade sej ha två balansringskontakter. Alltså 2x 4S. Konstaterade att min laddare tog max 7S och tänkte då dela lipo:n i 2 fyror. Efter att tagit bort plasten konstaterade jag att detta klarar inte jag men kom plötsligt ihåg att min gamla Schultse- laddare tog upp till 11s. Silvertape runt. Små externa balanserare har jag så ok. Plockade ut en 120A fartreglage ur min Yak 54 och satte i. Vad jag inte kollade var att det stod max 6s. Hade ett annat gammalt reglage som gick till 10S. Detta följde med en kärra som jag köpt och eftersom fläkten var i obalans genom att byggaren spillt ca på den blev det vibrationer. Dessutom var reglaget för tungt. Provade detta med 8s och direkt katastrof. Satte sedan till en annan fläkt för att kolla vilken del som var fel och med 6S. Reglaget var nära att sätta fyr på allt.
    Nu har jag ett reglage ZTW opto som tar upp till 10S. I instruktionen står det att kablarna från batteri till inte får vara längre än 6 tum. detta ställer till lite problem. Kan ju lägga batteriet bak och fram och korta batteriets kablar men blir lite trångt. Emotser synpunkter. Tack. Vidare skall man fästa en ledning från reglaget till röda batteri ledningen för att undvika gnistor vid inkoppling. Connect står det och sedan unplug Before further steps. Tacksam för Hjälp.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Fartreglage
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0919.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	93,0 KB 
Id:	63155  

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Why unplug?

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    ??
    Det visar ju inte att antispark ligger direkt parallellt med pluskabeln så det är kanske så att det ligger någon komponent i fartreglaget som man inte vill att ska generera värme. Om det ligger ett motstånd i själva sladden så kan man ju undra om den behöver kopplas bort.
    Det står inget men man ska sannolikt ansluta minus från batteriet innan man ansluter antispark-sladden.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Det ligger sannolikt någon komponent på anti-spark kabeln i fartreglaget. Att man pluggar ur den kabeln är förmodligen för att skydda den/de komponenterna under drift.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Lite bökigt att ha en extra sladd/kontakt dinglande från batteriets + kabel. Hur vesentligt är det att ha gnistskyddet? Har aldrig haft det på någon kärra.

  7. #7

    Standard

    Gnistskyddet är väl mest för bränsle-modeller och liknande där det finns risk för antändning om gnistor skapas. På rena el-modeller och så behöver man inte använda det. Jag tror inte det är för att att skydda elektroniken som gnist-skyddet finns.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Gnistskyddet är väl mest för bränsle-modeller och liknande där det finns risk för antändning om gnistor skapas. På rena el-modeller och så behöver man inte använda det. Jag tror inte det är för att att skydda elektroniken som gnist-skyddet finns.
    Det behövs om man kör typ 6S eller mer. Kondensatorerna i "ESCet" laddas upp med en smäll och man svetsar sönder kontakterna. En såndär acke från hobbyking kan ju ge 130C i Unos fall handlar det nog om 5000mAh, gånger 130 blir 650Amps. Man svetsar ju ledigt med en tiondel av det.....

    När jag var liten fick jag en militärficklampa. Den var explosionssäker. Jag var mycket stolt över min ficklampa som tålde explosioner. Men när jag blev typ 18år så insåg jag att det var inte riktigt så det var, utan den kunde inte orsaka explosioner. Snopet men sant!
    Superhero

  9. #9

    Standard

    henke2: Aha, ja då ska det förstås användas även i el-modeller om man har biffiga batterier

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för alla svar,men fortfarande lite fundersam. Man skall läsa instruktionen noga. Där står att BATTRIETS kablar får inte vara längre än 6 tum. ESC:ns kablar mot batteriet är drygt 6 tum så det måste ju innebära att totalt från ESC till batteri 12 tum max?
    Finns det några regler för hur långa kablarna från ESC till motorn får vara?

  11. #11

    Standard

    Här min hemmagjorda antispark. Behövs verkligen på denna Avanti 70mm med 6S 3300mAh och 70A ESC. Resistorn är 10Ω.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Antispark.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	35,1 KB 
Id:	63170
    /Leif

  12. #12

    Standard

    De senaste XT90-kontakterna jag köpte har inbyggt gnistskydd, ska vara på 10.000mAh 6S som ska sitta parallellkopplat på en multicopter. Första inkopplingen tar Konding-laddningen (kan smälla rejält på RC-helis iaf) och andra inkopplingen tar spänningsskillnaden som skapar en ström. Om jag tänkt allt rätt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Har nu fått utrett det mesta. Skypade idag med min vän Arvid i Danmark. Han har varit ordförande i EDF-Danmark och reser myket ner till tyska meetings där dom flyger EDF. Finns många av hans filmer på Youtube. Han hade aldrig hört att man skulle ta bort gnist-kontakten efter anslutning, men ringde upp en vän som har samma reglage som jag och fick veta att det skulle kopplas bort. Efter diverse lödande provade jag idag med gnist-kabeln kopplad enligt manualen. Blev först förvånad när mottagaren fick ström via gnistkabeln innan jag sat i den stora pluskabeln. När jag satte i pluskabeln gnistrade lika mycket som utan antignistkabeln. ???

  14. #14

    Standard

    Den kanske inte satt i nog länge så kondensatorerna inte han laddas upp?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •