Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lödning

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Lödning

    Har genom tiderna lödat en massa kablar och nu undrar jag om hur man egentligen skall göra för att skarva ett par ganska grova kablar från batteri till fartreglage resp fartreglage till fläkt.?

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 634
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det enda som möjligen skiljer på flyg mot annan skarv är väl att man i flyg vill ha så korta kablar som möjligt för att spara vikt.
    Jag brukar också lägga skarvarna skilda i längd så att de inte ligger och skapar en onödigt stor svulst på samma ställe.
    Det är ju ofta mindre krav på isolering med likspänd svagspänning än med växelström lågspänning så vanlig krympslang eller lack (epoxi) brukar räcka. Däremot så är strömmarna mycket högre än normalt i bostäder så man ska vara noga med kylning av fartreglaget.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Använd en bit passande mässingsrör som skarvhylsa.

    PF

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Jag gillar bäst metoden att spreta ut de tunna koppartrådarna lite och sedan trycka ihop dem, klämma runt lite med fingrarna och sedan löda. (ungefär som om du skulle trycka ihop 2 penslar med varandra)

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard


  6. #6
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jag skulle ALDRIG göra så som videon visar. Håller med Fyhren , använder alltid skarvhylsor för då blir det inga stora fula "bulor" på kablarna. Lägger dom också alltid förskjutna mot varann.
    /Lelle

  7. #7

    Standard

    Lelle: Om det blir "stora fula bulor på kablarna" beror det inte på skarvnings-metoden

    Det är ett vedertaget sätt att göra som i videon, bara det att han i videon inte gör det så bra. Han har skalat för kort så han inte kan tvinna ihop dom riktigt. Här är en annan video(inte perfekt heller, men ganska bra):

    Gör man det bra så blir det oftast(beror lite på kabeln) väldigt lite svulst.
    Det är det bästa sättet att skarva om man tänker löda eftersom alla andra metoder antingen väger mer eller leder ström sämre. Själva lodet leder inte ström så jättebra som man kan tro så målet ska vara att kablarna ska ha kontakt med varann för ledningsförmågan och lodet ska fixera.

    Sen ger lödning av kablar en brottanvisningar så för kablar som rör sig krävs avlastningar så det inte rör sig i skarven.

  8. #8

    Standard

    Första videon.... funkar... det går fort... klart! På platser där det inte är så noga. Bara krympslangen går över.

    Andra videon... bättre.

    Hylsa... då ska man göra rätt, annars lossnar lödningen från hylsan om man är för snål på värmen. Mässing är glatt. Men kan kan ju alltid klämma lite. Har köpt ackar där kablarna lossnat från XT-60 och Deans, sitter inte fast ordentligt, släta ytor.

    Finns ett till sätt... skalar lite längre och gör ögla på bägge och sen tvinnar och löder.

    De flesta felen uppstår för att man värmer för svagt eller för kort tid samt att man håller i ena kabeln med handen, använd hållare! Ja och fel lödtenn förståss. Visa kablar har nåt oxidskikt och andra har nåt annat som gör att tennet inte fastnar förrän man värmt tillräckligt. Och som nämndes, ordentlig metalliskt kontakt mellan kablarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •