Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: Sker lmpligt(fpv) video kit fr inspektioner (med bil/tank)

Standard Sker lmpligt(fpv) video kit fr inspektioner (med bil/tank)

Jag skall gra lite inspektioner i trnga utrymmen framver och tnkte mig montera en fpv/videolnk p en bil/tank/nt rullande dr jag har tilt/pan p kamerorna.

Jag vill antingen kunna kra fpv+lnk eller fpv+kabel om det behvs.
    Fordonet kommer kra med 2.4ghz spektrum alt puttas manuellt.

"Billigt" r bttre men vill samtidigt ha bra kvalitet p iallafall den kamera som spelar in krningen.
    Det r ok att spela in p sd-kort el motsvarande i den bra kameran om jag kan kra fpv-lnk p navigeringskameran.

De omrden jag behver till r p vindsutrymmen, krypgrundar, under altaner och liknande.

Skrm r att fredra d man kan konferera ver ev. problem direkt.
    nskar en dvr el motsvarande som kan spela in det som syns i lnken s man kan hitta dr man var vid tillfllet.
    OSD-mojlighet r bonus. Tid, avstnd, mm

Ngra tips?

/Rikard

Standard

Jag bygger just nu exakt en sdan apparat fr exakt samma syfte Jag har valt Foxeer Arrow Micro(jag har dock inte ftt den nnu) till mitt bygge eftersom det inte finns s mycket plats och Arrow Micro r vldigt liten och har inbyggd OSD som visar spnning och tid.

Just fr inspektion s r det ju att fredra s bra bildkvalitet som mjligt och d r frmodligen det bsta att ha en HD-kamera, antingen HD-fpv system eller ocks en kamera som spelar in HD lokalt och skickar lgre upplsning p video-lnken. GoPro Hero 3 har ju AV-ut och spelar in hgupplst video lokalt p SD-kort.

Bild-vinkeln r viktig, den mste bli tillrckligt bred s man ser vart man kr och kan undvika hinder. Det finns ofta olika linser att kpa till FPV-kameror s dr hittar man nog lmplig variant. De flesta action-kameror har olika instllningar bild-vinkeln. Optisk zoom r sklart det bsta men det frutstter att fullt ut-zoomat r tillrckligt brett fr att navigera runt hinder.

Nr det gller alla kameror s fr man bttre bild med bra ljus s jag skulle sga att ljuset r nstan lika viktigt som sjlva kameran fr att f bra bild. Man br ha ljuskllor runt om kameran(ev. ring-ljus) fr att undvika skugg-partier. Man br ven frn styr-enheten kunna sl av/p ljuset, grna i olika konfigurationer fr att kunna anpassa ljuset efterhand och ven spara batteri. Diffust utspritt ljus fr att inspektera nromrdet och dr det r trngt, lite mer koncentrerat ljus fr att kunna se lngre bort och ett transport-ljus som drar lite strm.

Kra med kabel r ju det skraste, men begrnsar sklart rrelsefriheten men r det bsta om rrelsefriheten r tillrcklig fr ndamlet. Trdlst har vissa problem som man br tnka p, man kan hamna i "radioskugga" p bde RC och video-feed relativt enkelt i trnga utrymmen och man har begrnsad drift-tid innan man mste tillbaka och byta batteri. Och bygger man trdls s mste man i princip bygga tv stycken fr att kunna "rdda" den frsta ifall ngot hnder(kr fast, tekniskt fel mm)

Jag bygger en liten band-driven, trdls maskin med 5.8 video och 2.4 RC

Standard

Trevligt! Ocks vart sugen p detta nr jag sett att det finns hobby/amatr-banddrivna "bilar" fr ndamlet (perfekt fr Pixhawk). Bilder? Bygge?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Fr min del s blir det nog en trd eller liknande om bygget nr det kommit lite lngre

Standard

Hemkommen nyss och tack fr input.

Jag hade tnkt mig en typ "platta" som man kan montera p valfritt fordon som passar fr uppgiften.

Tnkte ha pan-tilt p separat sndare (eftersom jag har en sn billig 4ch extra). D kan man kra massa ljus kamera p separat batteri skiljt frn fordonet.

Funderade ven p om de billigare gamla 27mhz-bilarna "leksakerna" kan passa som bil.
    De r ju spass billiga att man kan acceptera att den slits ut/gr snder utan att bli ruinerad. Vissa r ju trd-styrda dessutom.

De borde hantera ev. radioskuggor (plintar, bjlkar, sten mm) bttre n de med 2.4ghz.
    Nackdelen r att de inte kan ha failsafe. Stter du tex failsafe=backa lite p en 2.4ghz s borde man kunna rdda sig om man rkar kra utanfr rckvidd lite.

Sen med en 5.8ghz video s borde den bli dlig innan man tappar radiolnken.

Det blir nog en separat trd nr jag ftt p nytt tak p mitt uthus som jag sg taket r dligt p.

/Rikard

Standard

Tips: Hittade denna p Teknikmagasinet. https://www.teknikmagasinet.se/produ...ko-veloci-trax
    749kr med gummilarver.

/Rikard

Standard

Innan jag bestmde mig fr att bygga allt frn grunden s tittade jag p denna: http://www.ebay.com/itm/DIY-T300-TAN...cAAOSwA3dYH-uk

Film p en: https://www.youtube.com/watch?v=i3e4tqDD_so

Sen utrustar man den med en Arduino och lmplig motor-drivkrets s har man en ganska hyffsad plattform att bygga vidare p

Vad r det du har fr radio? Du kanske inte behver fler n 4-kanaler om du kr med Arduino

Standard

Jag sker inte, men om jag hittar s vet man aldrig... :-)
    Bandvagn (som man fr tag p delar till) som inte r plastig utan robust och kraftig som kan ta sig fram genom "en skog" som man kan montera gyrostabiliserad kamera ovanp + Pixhawk.

P tal om bandvagn, rkade se denna: https://hobbyking.com/en_us/t-rex-me...___store=en_us
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Jag har en DX6i jag flyger med. Tnkte ha till "tillbehren" mm.
    Separat sndare till sjlva krningen.

Jag har ven kikat lite p crawlers med hg markfrigng. D kan man klttra ver balkar sten.
    Stora mjuka dck.

https://www.youtube.com/watch?v=Pp6itcMt_AM

Styrning fram bak, separat drivning fram bak.

/Rikard

Standard

Jag har en Crawler som jag krt lite FPV med frut, det funkar rtt bra

Varfr vill du ha tv sndare?

Standard

Jag har bara flyg-sndare, har fr mig att man kr bilar bst med terfjdrande spakar.

Jag har ven kikat p dessa "usb-inpektionskameror" som finns lite varstans, dock s funkar dom smre p stllen dr man mste svnga runt eftersom man fr en tether efter bilen.

Ny ide, kanske fr gra ett tg-set dr man "kopplar av" vagnar allteftersom man kommer lngre in i utrymmena.
    Mest fr att det r tufft att kunna gra s

/Rikard

Standard

Alla flygsndare jag har haft har gtt att fixa terfjdrande spak p, p min nuvarande tar man bort en plast-grej s blir spaken terfjdrande. Det brukar vara gjort s fr att man ska kunna ndra radion mellan mode1 och mode2.

P den band-drivna roboten jag bygger nu kommer jag ha differential-styrning s man styr och "gasar" med samma spak.

Standard

Japp, men jag behver plocka isr stora delar av sndaren fr att fixa det.
    r enklare med en billig spak eller rattradio till bilen.

Det r end en ny del jag tnkt brja med d jag har en hel del skog mark kring hr.

Senare p nskelistan str en subrover med antingen tether eller flytande antenn.
    Finns en hel del sjar i omrdet frutom vnern.

/Rikard

Standard

Stora delar kanske, men enligt manualen endast 6st skruvar. Jag tror att du krnglar till det genom att anvnda flera sndare svida du inte ska kra dubbelkommando. Fr mig knns det mystiskt att du ser en finess i att kra omkring och sen byta sndare fr att justera kameran, tnda ljus eller liknande.

Om du vill ha en rattradio kan jag rekommendera Futaba 4PV som r den bsta radio(alla kategorier) jag har haft, och d har jag haft rtt mnga. Den har 4-kanaler s man har mjlighet till extra-funktioner(kamera, ljus mm) om man bygger robot, p en crawler behver man minst 3 helst 4 kanaler.

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    450
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Hej,
    Runcam Split borde kanske passa som kamera till ditt projekt?

http://shop.runcam.com/runcam-split/

mvh Jonas

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •