Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lite hjälp

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    76
    Jobb
    reparatör
    Klubb
    gamen

    Standard Mäta på borstlös motor

    Hej. Jag undrar hur man testar en borstlös el-motor med 3 kablar, går det att mäta mellan slingorna eller koppla ström i kablarna, i så fall + - o den tredje? Med vänlig hälsning Tobbe
    Senast redigerat av TOBBE2 den 2017-07-27 klockan 21:01. Anledning: Blev ombädd

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är så låg resistans att det kan vara svårt att se/mäta. Fast avbrott i en lindning är ju lätt att kolla med en mätare.
    Problem är om det är många trådar parallellt. ett litet strå kan vara av och ställa till skräp utan att man direkt kan mäta det.
    Glöm inte att även mäta ut mot gods, men en kortis ut kan komma när motorn snurrar och inte visa sig vid mätning.
    I vilket fall så är det bra att dela på motorn och visuellt kolla så att alla lindningar ser helt OK ut.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Våra borstlösa motorer är kopplade som trefasmotorer. En trefasmotor kan Vara "D-kopplad" eller "Y-kopplad" och vilket som är vanligt för modellmotorer vet jag inte men så här ser de två kopplingarna ut:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Trefasmotor.JPG 
Visningar:	68 
Storlek:	15,2 KB 
Id:	63213
    Som "pgrts" påpekar så kan det vara svårt att mäta de låga resistanser som lindningarna har men på en fungerande motor ska man få samma värden oavsett mellan vilka två anslutningar man mäter.
    Off topic: Ett gott råd i all välmening är att sätta en rubrik på ämnet som säger något, till exempel "Hur mäta på borstlös motor?".
    /Leif

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    76
    Jobb
    reparatör
    Klubb
    gamen

    Standard

    Jag funderade om det går att prova att koppla in ett nätaggregat till motorn, fartreglaget trasigt efter att det badat.

  5. #5

    Standard

    Varför vill du koppla ett nätaggregat till motorn?
    Berätta gärna lite mer om vad du är ute efter. Har det hänt något med din drivlina? Vad?
    /Leif

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    76
    Jobb
    reparatör
    Klubb
    gamen

    Standard

    Jag flög en liten cessna från HK med flottörer när den ställde sig på nosen, motorn låg nog under vatten 5 min,Torkade allt och kopplade in batteri när det började att ryka om fartreglaget... Tänkte att det kanske går att prova om motorn är kass...

  7. #7

    Standard

    Aha då är jag med! Borstlösa motorer är ganska okänsliga för vatten med undantag för kullagren som kan rosta. Om du vrider den för hand och den går runt som vanligt är det bästa (enda?) sättet att prova med ett fungerande fartreglage. Fartreglagen är däremot mycket känsliga för fukt/väta/snö som lätt kommer in i dom via kylluftsintaget.
    /Leif

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    76
    Jobb
    reparatör
    Klubb
    gamen

    Standard

    Ok. Då beställer jag ett fartreglage först och hoppas att motorn är hel så inte det nya fartreglaget brinner upp...

  9. #9

    Standard

    Skicka ett PM till mig om du vill låna ett reglage (18 A) att prova med.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •