Reklam

Resultat 1 till 18 av 18

mne: Dc adapter gr det? I sfall vad?

Standard Dc adapter gr det? I sfall vad?

Hej!

Jag frsker att f ihop en testrigg i garaget.
    Jag har kpt en 4500kv brushless motor http://m.ebay.com/itm/172378759164?_mwBanner=1
    och en esc p 35a. Fr att styra hastighet kpte jag en servotester https://m.conrad.se/?websale8=conrad...SABEgLiRvD_BwE
    Nu till pongen, jag skulle vilja kunna koppla en dc adapter till. Jag har fixat det men det r en 12v p 100 mha s man kan sga att motorn inte riktigt fr flsa ur sig utan slr ifrn p allt ver neutral.
    Vilken adapter behver jag? r det mjligt?
    Tack fr vgledning, r heeelt bl p detta.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 572
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Vad r det du frsker stadkomma? P motorns hemsida str det idle current (d.v.s. utan flkt) 1.8A. Du behver AC/DC adapter som kan leverera minst 1800mA. Ska du prova motorn och flkt ihop mste din AC/DC kunna leverera uppt 25A.
    fredrik

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Vad r det du frsker stadkomma? P motorns hemsida str det idle current (d.v.s. utan flkt) 1.8A. Du behver AC/DC adapter som kan leverera minst 1800mA. Ska du prova motorn och flkt ihop mste din AC/DC kunna leverera uppt 25A.
    Tack Fredrik!
    Jag skulle vilja ha en vindrigg, enbart med servotestaren, esc, motor och ntadapter. Motor och flkt frstr jag inte. Utveckla.

/mats

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 572
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Flkt (EDF) kallas den svarta grejen i kolfiberplast som sitter p motorn. Motorn r grejen i svart/orange metall med tre sladdar. Om de tv sakerna sitter ihop behver du 25A annars 2A.
    Vad r en vindrigg?
    fredrik

Standard

Ah! D r jag med, allts 25a.
    Det vete tusan om det finns. Om jag vill gra ovanstende men f ner amperen i adaptern, hur gr jag tillvga d?
    vindrigg blir som en stormsimulator.
    Tack igen!

/Mats

Standard

30A AC/DC adapter hittar man p ebay
    http://www.ebay.com/itm/5A-10A-30A-1...Mz9LlNweY1jiPA

Om grejerna kommer frn det stora landet i ster dr man kanske inte har samma syn p elskerhet som hr i sverige s skulle jag inte lmna adaptern ovarvakad.

CE mrkningen betyder troligen "China Export" istllet fr "Conformit Europene"

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 572
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlgg
    30A AC/DC adapter hittar man p ebay
    http://www.ebay.com/itm/5A-10A-30A-1...Mz9LlNweY1jiPA

Om grejerna kommer frn det stora landet i ster dr man kanske inte har samma syn p elskerhet som hr i sverige s skulle jag inte lmna adaptern ovarvakad.

CE mrkningen betyder troligen "China Export" istllet fr "Conformit Europene"
    Det var nog veckans underdrift av elskerhet
    https://www.youtube.com/watch?v=rJ2SiBzijiw
    fredrik

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 922
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mos Visa inlgg
    Om jag vill gra ovanstende men f ner amperen i adaptern, hur gr jag tillvga d?
    vindrigg blir som en stormsimulator.
    Tack igen!

/Mats

Vrid p svarta knappen p servo testaren du kpt hos conrad. eller nnu bttre kp en adapter med mindre volt. Ntaggregat r nog ordet du sker, adapter r ngot annat.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Vrid p svarta knappen p servo testaren du kpt hos conrad. eller nnu bttre kp en adapter med mindre volt. Ntaggregat r nog ordet du sker, adapter r ngot annat.
    Ntaggregat verkar vara helt rtt. Vridit har jag gjort :-)

tack!

Standard

Om det r batteri fr min nskade kombination. Vad r det jag behver d?

/mats

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 922
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Om det r batteri fr min nskade kombination. Vad r det jag behver d?

/mats
    Det gr inte att svara p utan att veta vad du tnkt gra.

Jag tror ut ifrn det du sagt att du kpt fel saker. Men jag gissar ju bara.

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Det gr inte att svara p utan att veta vad du tnkt gra.

Jag tror ut ifrn det du sagt att du kpt fel saker. Men jag gissar ju bara.
    Jag vill kunna f den hr motorn https://www.amazon.co.uk/d/Electroni...379/B01M1E4MJB
    att snurra med hjlp av typ vridpotontiemeter.
    Vad behver jag?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 572
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Hur lnge ska det snurra (energi) och hur snabbt ska det snurra (effekt) behvs som input fr att du ska kunna f ett svar. Eller s rknar du ut de svaren sjlv, det r inte s svrt med ohms lag (motstnd * strm =spnning) och effekt = strm * spnning, energi= effekt * tid

Skickat frn min ONE A2003 via Tapatalk
    fredrik

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Hur lnge ska det snurra (energi) och hur snabbt ska det snurra (effekt) behvs som input fr att du ska kunna f ett svar. Eller s rknar du ut de svaren sjlv, det r inte s svrt med ohms lag (motstnd * strm =spnning) och effekt = strm * spnning, energi= effekt * tid

Skickat frn min ONE A2003 via Tapatalk
    Tack!
    Tiden r inte lng, en minut t gngen.
    Effekten hoppas jag kunna styra utifrn styrdon. Tack fr all hjlp!

/Mats

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 922
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Tack!
    Tiden r inte lng, en minut t gngen.
    Effekten hoppas jag kunna styra utifrn styrdon. Tack fr all hjlp!

/Mats

Ja men en minut var 90'e sekund eller en minut i veckan eller bara en gng? Hur fort skall den snurra? Vad vill du stadkomma?

Med halva frgor, knappt det s blir det mycket jobb fr oss som frsker svara dig.

Frn ntaggregat s behver du bara ntaggragat. Frn batteri s behver du batteriet, ntaggreraget, laddare, laddsladdar och kunskap om batterier.

Att kra en sdan flkt inomhus r dumt, den ger frmodligen effekt som en moped och en sdan har man ju inte p fullgas i vardagsrummet. Vill du blsa p ngonting, som ditt svar ang vindsimulator sger s r vl en datorflkt mycket behagligare att ha med att gra. Den flkt du har nu r som sagt extremt kraftig och skapar 100m/s, du kanske nedskalat bara behver ett par meter per sekund som mest?

nnu mer utan att veta.....

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 572
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Som jmfrelse med vad Henke skriver s har jag fullgasat min hotliner (egentligen warmliner) inne i vardagsrummet. Den var ordentligt fastsurrad i en kksstol. Jag var tvungen att dra av p gasen fr stolen hll p att vlta. Ngra blommor i fnstret vlte och i takkronan lossnade ngra sm glasgrejor. Jag hade 14,4V och 60A = 864W inmatad effekt. Du pratar om 12V * 35A = 388W inmatad effekt, dr luften gr i ungefr samma som jag hade (14x8 8000rpm).

en minut krver 35A i 1/60h = 580mAh. Om du vljer max 4 minuter kan du ta ett vanligt 2200mAh batteri. Det ska tla 35A, s du fr vlja laddningsverfring C som lgst 16, vlj minst 32C s klarar batteriet 16C (de r notoriskt verspecade).

Ett snt batteri ska fr bsta livslngd laddas med 1C. Det tar 90 minuter frn urladdat. Ska du kra kontiuerligt s behver du mnga batterier. Du kan vlja att snabbladda batteriet t.ex. med 4C om batteriet r mrkt fr snabbladdning.
    D tar laddningen 22 min.

Och grundtipset r att alla grejor fr modellflyg p ebay r skit. Kp hellre p hk, banggods eller varfr inte en svensk hobbyhandlare. Det r sm toleranser p just EDF (Electric Ducted Fan) s din flkt frn ebay kanske inte fungerar alls.
    fredrik

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 546
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Det blir ett rejlt aggregat om du ska f ut 25A vid 12 volt kontinuerligt.
    Ett 12 v bilbatteri ger ju det du behver en stund.
    Om du sedan laddar bilbatteriet med en batteriladdare fr bilbatteri s ger det vl kanske runt 4-5 ampere.
    Allts kan du kra ca 5 minuter varje halvtimme.
    Men om du drar ner varvtalet p flkten s drar den betydligt mindre strm s att du kan kra lngre stunder.

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    306
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslvs mfk

Standard

Hej MOS

Kp en bok i Ellra

PF