Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dc adapter går det? I såfall vad?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Dc adapter går det? I såfall vad?

    Hej!

    Jag försöker att få ihop en testrigg i garaget.
    Jag har köpt en 4500kv brushless motor http://m.ebay.com/itm/172378759164?_mwBanner=1
    och en esc på 35a. För att styra hastighet köpte jag en servotester https://m.conrad.se/?websale8=conrad...SABEgLiRvD_BwE
    Nu till poängen, jag skulle vilja kunna koppla en dc adapter till. Jag har fixat det men det är en 12v på 100 mha så man kan säga att motorn inte riktigt får flåsa ur sig utan slår ifrån på allt över neutral.
    Vilken adapter behöver jag? Är det möjligt?
    Tack för vägledning, är heeelt blå på detta.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vad är det du försöker åstadkomma? På motorns hemsida står det idle current (d.v.s. utan fläkt) 1.8A. Du behöver AC/DC adapter som kan leverera minst 1800mA. Ska du prova motorn och fläkt ihop måste din AC/DC kunna leverera uppåt 25A.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Vad är det du försöker åstadkomma? På motorns hemsida står det idle current (d.v.s. utan fläkt) 1.8A. Du behöver AC/DC adapter som kan leverera minst 1800mA. Ska du prova motorn och fläkt ihop måste din AC/DC kunna leverera uppåt 25A.
    Tack Fredrik!
    Jag skulle vilja ha en vindrigg, enbart med servotestaren, esc, motor och nätadapter. Motor och fläkt förstår jag inte. Utveckla.

    /mats

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Fläkt (EDF) kallas den svarta grejen i kolfiberplast som sitter på motorn. Motorn är grejen i svart/orange metall med tre sladdar. Om de två sakerna sitter ihop behöver du 25A annars 2A.
    Vad är en vindrigg?
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Om det är batteri för min önskade kombination. Vad är det jag behöver då?

    /mats

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mos Visa inlägg
    Om det är batteri för min önskade kombination. Vad är det jag behöver då?

    /mats
    Det går inte att svara på utan att veta vad du tänkt göra.

    Jag tror ut ifrån det du sagt att du köpt fel saker. Men jag gissar ju bara.
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det går inte att svara på utan att veta vad du tänkt göra.

    Jag tror ut ifrån det du sagt att du köpt fel saker. Men jag gissar ju bara.
    Jag vill kunna få den här motorn https://www.amazon.co.uk/d/Electroni...379/B01M1E4MJB
    att snurra med hjälp av typ vridpotontiemeter.
    Vad behöver jag?

  8. #8

    Standard

    Ah! Då är jag med, alltså 25a.
    Det vete tusan om det finns. Om jag vill göra ovanstående men få ner amperen i adaptern, hur går jag tillväga då?
    vindrigg blir som en stormsimulator.
    Tack igen!

    /Mats

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mos Visa inlägg
    Om jag vill göra ovanstående men få ner amperen i adaptern, hur går jag tillväga då?
    vindrigg blir som en stormsimulator.
    Tack igen!

    /Mats

    Vrid på svarta knappen på servo testaren du köpt hos conrad. eller ännu bättre köp en adapter med mindre volt. Nätaggregat är nog ordet du söker, adapter är något annat.
    Superhero

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vrid på svarta knappen på servo testaren du köpt hos conrad. eller ännu bättre köp en adapter med mindre volt. Nätaggregat är nog ordet du söker, adapter är något annat.
    Nätaggregat verkar vara helt rätt. Vridit har jag gjort :-)

    tack!

  11. #11

    Standard

    30A AC/DC adapter hittar man på ebay
    http://www.ebay.com/itm/5A-10A-30A-1...Mz9LlNweY1jiPA

    Om grejerna kommer från det stora landet i öster där man kanske inte har samma syn på elsäkerhet som här i sverige så skulle jag inte lämna adaptern oövarvakad.

    CE märkningen betyder troligen "China Export" istället för "Conformité Européene"

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    30A AC/DC adapter hittar man på ebay
    http://www.ebay.com/itm/5A-10A-30A-1...Mz9LlNweY1jiPA

    Om grejerna kommer från det stora landet i öster där man kanske inte har samma syn på elsäkerhet som här i sverige så skulle jag inte lämna adaptern oövarvakad.

    CE märkningen betyder troligen "China Export" istället för "Conformité Européene"
    Det var nog veckans underdrift av elsäkerhet
    https://www.youtube.com/watch?v=rJ2SiBzijiw
    fredrik

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hur länge ska det snurra (energi) och hur snabbt ska det snurra (effekt) behövs som input för att du ska kunna få ett svar. Eller så räknar du ut de svaren själv, det är inte så svårt med ohms lag (motstånd * ström =spänning) och effekt = ström * spänning, energi= effekt * tid

    Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
    fredrik

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Hur länge ska det snurra (energi) och hur snabbt ska det snurra (effekt) behövs som input för att du ska kunna få ett svar. Eller så räknar du ut de svaren själv, det är inte så svårt med ohms lag (motstånd * ström =spänning) och effekt = ström * spänning, energi= effekt * tid

    Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
    Tack!
    Tiden är inte lång, en minut åt gången.
    Effekten hoppas jag kunna styra utifrån styrdon. Tack för all hjälp!

    /Mats

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mos Visa inlägg
    Tack!
    Tiden är inte lång, en minut åt gången.
    Effekten hoppas jag kunna styra utifrån styrdon. Tack för all hjälp!

    /Mats

    Ja men en minut var 90'e sekund eller en minut i veckan eller bara en gång? Hur fort skall den snurra? Vad vill du åstadkomma?

    Med halva frågor, knappt det så blir det mycket jobb för oss som försöker svara dig.

    Från nätaggregat så behöver du bara nätaggragat. Från batteri så behöver du batteriet, nätaggreraget, laddare, laddsladdar och kunskap om batterier.

    Att köra en sådan fläkt inomhus är dumt, den ger förmodligen effekt som en moped och en sådan har man ju inte på fullgas i vardagsrummet. Vill du blåsa på någonting, som ditt svar ang vindsimulator säger så är väl en datorfläkt mycket behagligare att ha med att göra. Den fläkt du har nu är som sagt extremt kraftig och skapar 100m/s, du kanske nedskalat bara behöver ett par meter per sekund som mest?

    Ännu mer utan att veta.....
    Superhero

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Som jämförelse med vad Henke skriver så har jag fullgasat min hotliner (egentligen warmliner) inne i vardagsrummet. Den var ordentligt fastsurrad i en köksstol. Jag var tvungen att dra av på gasen för stolen höll på att välta. Några blommor i fönstret välte och i takkronan lossnade några små glasgrejor. Jag hade 14,4V och 60A = 864W inmatad effekt. Du pratar om 12V * 35A = 388W inmatad effekt, där luften går i ungefär samma som jag hade (14x8 8000rpm).

    en minut kräver 35A i 1/60h = 580mAh. Om du väljer max 4 minuter kan du ta ett vanligt 2200mAh batteri. Det ska tåla 35A, så du får välja laddningsöverföring C som lägst 16, välj minst 32C så klarar batteriet 16C (de är notoriskt överspecade).

    Ett sånt batteri ska för bästa livslängd laddas med 1C. Det tar 90 minuter från urladdat. Ska du köra kontiuerligt så behöver du många batterier. Du kan välja att snabbladda batteriet t.ex. med 4C om batteriet är märkt för snabbladdning.
    Då tar laddningen 22 min.

    Och grundtipset är att alla grejor för modellflyg på ebay är skit. Köp hellre på hk, banggods eller varför inte en svensk hobbyhandlare. Det är små toleranser på just EDF (Electric Ducted Fan) så din fläkt från ebay kanske inte fungerar alls.
    fredrik

  17. #17

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det blir ett rejält aggregat om du ska få ut 25A vid 12 volt kontinuerligt.
    Ett 12 v bilbatteri ger ju det du behöver en stund.
    Om du sedan laddar bilbatteriet med en batteriladdare för bilbatteri så ger det väl kanske runt 4-5 ampere.
    Alltså kan du köra ca 5 minuter varje halvtimme.
    Men om du drar ner varvtalet på fläkten så drar den betydligt mindre ström så att du kan köra längre stunder.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej MOS

    Köp en bok i Ellära

    PF

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •