Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Klaffarna på trotteln? F3K programmera

  1. #1

    Standard Klaffarna på trotteln? F3K programmera

    Har försökt lära mig själv med hjälp av internet, börjar få grepp lite grann, en sak begriper jag inte.
    Använda trotteln till klaffarna. Gäller det bara om man har både skevroder och klaffar?
    Jag har en gammal A2, höjdroder och skevroder, bägge på högra spaken, och en Spektrum Dx7.
    Är tanken att justera skevrodren parallellt, dvs öka/sänka "höjdroderverkan" på skevrodren med trotteln - inte svänga alltså? och i så fall - hur gör jag det?

    En sak till, vore ju kul att veta hur högt man flyger, vad krävs för prylar till detta?
    Erik

  2. #2

    Standard

    Det stämmer bra att du använder skevrodren som klaffar också. Föreslår F3K i Sverige gruppen på facebook, där finns många hjälpsamma flygare. Är själv nybörjare.

  3. #3

    Standard

    Hej, kikade lite snabbt i manualen på nätet (har själv ingen sån radio). Det står lite om flaperons och det är där du ska leta.

    Rent principiellt funkar det så här:
    När du vill ha flaps så HÖJER du skevrodren (INTE sänker). Testa på hög höjd för att se hur flygplanet dyker när båda skevrodren rör sig uppåt. I separat mixer ska du sen kunna lägga in så att höjdrodret automatiskt kompenserar för detta. När dessa två mixrar är korrekt justerade relativt varandra ska flygplanet i princip flyga rakt fram när skevrodrens neutralposition rör sig uppåt.
    Googla: "crow brakes"
    Med den här typen av broms kommer kärran bli mkt okritisk och hur snäll som helst när du ska landa.
    /J

  4. #4
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Om jeg forstår ret her så vil begge aliron beväge sig op, det bliver da spoilerron, om aliron beväger sig ned bliver det flabron. På dx7 stilles det i mix.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Hej, kikade lite snabbt i manualen på nätet (har själv ingen sån radio). Det står lite om flaperons och det är där du ska leta.

    Rent principiellt funkar det så här:
    När du vill ha flaps så HÖJER du skevrodren (INTE sänker). Testa på hög höjd för att se hur flygplanet dyker när båda skevrodren rör sig uppåt. I separat mixer ska du sen kunna lägga in så att höjdrodret automatiskt kompenserar för detta. När dessa två mixrar är korrekt justerade relativt varandra ska flygplanet i princip flyga rakt fram när skevrodrens neutralposition rör sig uppåt.
    Googla: "crow brakes"
    Med den här typen av broms kommer kärran bli mkt okritisk och hur snäll som helst när du ska landa.
    /J
    Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlägg
    Om jeg forstår ret her så vil begge aliron beväge sig op, det bliver da spoilerron, om aliron beväger sig ned bliver det flabron. På dx7 stilles det i mix.
    Ja, dessa handkastade segelflygplan har en vingprofil som är variabel kan man säga. När man kastar upp den ändrar man profil till högfartsläge och när man tar termik så ändrar man till termikläge osv. Exakt hur du gör och när beror på vilket flygplan du har. Det här är en del av det som gör att du kan bli världsmästare eller förbli amatör.

    När jag flög så fällde man upp skeven ett par millimeter för att flyga fort, tex i starten eller när man glider mellan blåsor. Sen normalläge för normal flygning och skeven ner mer eller mindre för att i låg fart kunna svänga snävt. Landningen gjordes med skeven neråt rejält, typ 45grader.

    Det handlar i flygning inte om en klaff upp eller ner utan i det fallet små justeringar som typ gav en ny vingprofil. De små lägena hade jag på flightmodes, dvs start, normal och termik, sen flaps på gasspaken. Men det är bara jag och jag gör inte anspråk på att kunna detta speciellt väl.

    Du förstår att det är en vetenskap och som någon sa ovan så behöver du hitta ett nishat forum där de duktiga finns för att du skall få till det riktigt bra.

    youtube är ett bra ställe för att hitta programmeringstips för alla radios. Espritmodel har mängder för Jeti och jag är säker på det finns motsvarande för Spektrum.
    Superhero

  6. #6

    Standard

    Ooops, my bad! Läste inlägget slarvigt och insåg inte att det avsågs DLG med skev längs HELA vingen. Henrik har förstås rätt.
    OM det däremot varit kärra med skev långt ut på vingarna hade mitt svar varit relevant.
    /J

  7. #7

    Standard

    Det var länge sedan jag gav bort min DX7

    Jag skaffade en Taranis istället och på denna kör jag med detta program:

    http://www.undcon.com/2015/09/18/dlg-taranis-setup/

    Allt är väldigt enkelt tack vare smart programmering. Det kanske ger dig några ideer om hur du kan programmera din radio...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Standard

    Tack för Taranis instruktionerna, jag har dragit mig i månader för att programmera en DLG på en Taranis.

    På en DX7 är det mycket lättare, men är det en gammal eller ny DX7? De programmeras på helt olika sätt.

  9. #9

    Standard

    Jag har den nya, (tror jag), SPM7000.

  10. #10

    Standard

    Glömde den här tråden.

    Nu är det här baserat på att alla nya Spektrum har samma programvara med några få begränsningar på de mindre modellerna.

    Kolla det här först:
    System settings -> Channel assign -> Channel input config. Om Throttle spaken står på Throttle eller Inhibit så ändrar du till spoiler. Det är ett mer logiskt namn. Det går att ställa på throttle också och använda det nedan istället, men spoiler är mer rätt.

    Gå till Camber preset och ställ in Spoiler som input. Välj sedan 0% UP och så mycket ned som du vill använda, jag använder -100% men man får vara med på att det styr ganska dåligt med full flaps då.

    Du behöver nog göra det här för varje flight mode som du använder, tex: Launch, Cruise, Thremal 1, Thremal 2. Det kan vara praktiskt med olika mängd flaps/spoiler på olika flight modes.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •