Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Vad r FrSky S.Port (smart port) fr ngot?

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard Vad r FrSky S.Port (smart port) fr ngot?

Hej,
    Jag har (ntligen) blivit med en Taranis Q X7 och kpte en mottagare som heter XSR (tror jag). Den har ngot som heter Smart Port, S. Port. Vad r det fr ngot? Jag ska koppla in den i en quad med ett Betaflight F3 FC och undrar hur jag kopplar in mottagaren? Ska jag anvnda SBUS eller S.Port? Eller bda?

Tack p frhand!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Du skall anvnda S.bus till quad-kontrollern. S.port anvndes bl a till att ansluta telemetri-givare med det grnssnittet men ven fr att flasha mottagaren med nyare programvara. Och fr t ex stabiliserings-mottagarna S6R/S8R s anvnder du S.port tillsammans med en liten "USB-dongel" fr att stlla in gyrot i mottagaren och likas fr att kalibrera gyrot. Kan gras p andra stt ocks men detta r ett stt.
    F finns det en S.port-anslutning i botten p din X7-sndare (ser ut som en servokontakt) s det enda som behvs fr flashning av mottagare r att koppla in en servo-frlngningskabel mellan detta uttag och S.porten i mottagaren - och frsts ladda ner flash-filen till aktuell mapp i sndaren och via menysystemet i sndaren hitta valet att flasha bl a mottagare.
    Roger

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej,
    Du skall anvnda S.bus till quad-kontrollern. S.port anvndes bl a till att ansluta telemetri-givare med det grnssnittet men ven fr att flasha mottagaren med nyare programvara. Och fr t ex stabiliserings-mottagarna S6R/S8R s anvnder du S.port tillsammans med en liten "USB-dongel" fr att stlla in gyrot i mottagaren och likas fr att kalibrera gyrot. Kan gras p andra stt ocks men detta r ett stt.
    F finns det en S.port-anslutning i botten p din X7-sndare (ser ut som en servokontakt) s det enda som behvs fr flashning av mottagare r att koppla in en servo-frlngningskabel mellan detta uttag och S.porten i mottagaren - och frsts ladda ner flash-filen till aktuell mapp i sndaren och via menysystemet i sndaren hitta valet att flasha bl a mottagare.
    Roger
    Tack Roger!
    Det dr med att flasha verkar krngligt och det behver jag vl inte gra med detsamma? Jag tror att bde radio och mottagare r non-EU. Vad betyder det frresten? Snder mottagare och sndare med hgre effekt d?

Jag lste p lite nu ang S.Port och man kan tydligen koppla in den p en ledig UART. Det stod tyvrr inte vad fr telemetri jag fr eller vad jag kan gra. Ngon som vet?

Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    149
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Bla. Spnning och hur mycket strm du drar/dragit ur ditt batteri. Med Lua script kan du stlla pidar och justera VTX om du har en kompatibel sdan.

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    345
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

Standard

Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlgg
    Tack Roger!
    Det dr med att flasha verkar krngligt och det behver jag vl inte gra med detsamma? Jag tror att bde radio och mottagare r non-EU. Vad betyder det frresten? Snder mottagare och sndare med hgre effekt d?

Jag lste p lite nu ang S.Port och man kan tydligen koppla in den p en ledig UART. Det stod tyvrr inte vad fr telemetri jag fr eller vad jag kan gra. Ngon som vet?
    Nr det gller Telemtry kolla hr:
    https://www.youtube.com/watch?v=Lq3JwnuCrys

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jonas - att uppdatera mottagare och annan utrustning till senaste programvaruversionen - eller byte ifrn EU till Internationell version - r verkligen enkelt nr du anvnder FRSky-utrustning s det r inget du behver knna nn form av oro ver. Senast igr fick jag tv nya S6R-mottagare och det frsta jag gjorde var att flasha om dom med senaste programvaruversionen - det var gjort p ngra f minuter. I mitt fall var den frmsta orsaken att f tillgng till det som bl a kallas "Simple mode" nr det gller gyro-instllningarna.
    EU har ju krav p s k LBT - Listen Before Talk - p sndare importerade till EU efter 2015-01-01 vilket tvingat tillverkarna till en del begrnsningar av allt att dma, t ex s fr inte nya Spektrum-sndare anvnda DSM2-protokollet lngre, men utan att ha nn detaljkunskap s tror jag inte att sndareffekten skiljer nmnvrt. Fr FrSky s innebr det att man inte kan anvnda vissa mottagartyper - i praktiken s k D8-mottagare p FrSky-sprk - s det r nog anledningen till att mnga av oss vidhller att kra s k Internationell version p vra FrSky-sndare och mottagare. ven om det faktiskt gr att ta sig frbi ven med EU LBT-programvara i sndaren.
    Roger

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    345
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb

Standard

Tnk om man kunde lgga LBT - Listen Before Talk, p tanten hr hemma
    Skmt t sidan, McRegor frga, ligger "servosiften " i rtt ordning p QX7;an nr man flashar frn Taranisen fr men vxla + och signal nr man kopplar in sig p modul kontakten ??

Jag brukar anvnda denna nr jag flashar eller konfigurerar
    https://www.banggood.com/FrSky-STK-S...l?rmmds=search

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Enligt en kompis som har en X7 s skall dom gra det - allts en helt vanlig S.port-kontakt. Modulplatsen r det ju en form av work-around fr att f funktionen p sndare utan S.port. Har ocks en sn dr USB-dongel men har vid flera tillfllen haft problem med att den inte hittar mottagaren nr man skall flasha - dremot fungerar den utmrkt nr man t ex skall stlla in SxR-mottagarna. Och samma problem har ven andra klubbkompisar upplevt s vi flashar via sndaren istllet. Funkar ju utmrkt ven med Horus med FrTX men d r det stiften i modulplatsen som gller - precis som fr vanliga Taranisen.
    Roger

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Tack fr alla tips!

Mste jag byta operativsystem i radion eller r det rtt frn brjan? Funkar det som finns i tillrckligt fr mig? Jag ska bara anvnda radion till mina quadar r det tnkt. Min Spektrumradio verkar inte gilla nr man flyger FPV verkar det som. Har ganska dlig mottagning d. Ska bli intressant om den blir bttre med nya radion :-)

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    345
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlgg
    Tack fr alla tips!

Mste jag byta operativsystem i radion eller r det rtt frn brjan? Funkar det som finns i tillrckligt fr mig? Jag ska bara anvnda radion till mina quadar r det tnkt. Min Spektrumradio verkar inte gilla nr man flyger FPV verkar det som. Har ganska dlig mottagning d. Ska bli intressant om den blir bttre med nya radion :-)
    r ganska sker p att QX7 kommer med 2.2, s det r OK , ladda grna ner och testa att Open TX 2.2.0 ock kr frn din dator
    http://www.open-tx.org/

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    345
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Enligt en kompis som har en X7 s skall dom gra det - allts en helt vanlig S.port-kontakt. Modulplatsen r det ju en form av work-around fr att f funktionen p sndare utan S.port. Har ocks en sn dr USB-dongel men har vid flera tillfllen haft problem med att den inte hittar mottagaren nr man skall flasha - dremot fungerar den utmrkt nr man t ex skall stlla in SxR-mottagarna. Och samma problem har ven andra klubbkompisar upplevt s vi flashar via sndaren istllet. Funkar ju utmrkt ven med Horus med FrTX men d r det stiften i modulplatsen som gller - precis som fr vanliga Taranisen.
    Roger

Jag hade lite problem i brjan, knsligt fr vilken ordning man gr momenten
    Sl ver dipswitchen i lge 2 p STK
    Stt i STK i datorn utan motagaren
    Startafrsky_update_Sport
    Vlj rtt com port
    ppna den fil du flasha med
    Anslut nu mottagaren till kontakt 2 p STK
    Nr motagaren hittas, tryck Download

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ok Uffe - kan absolut vara att jag och kompisen gjort nt i fel ordning. andra sidan fungerar det utmrkt att flasha bde ifrn Horusen och Taranisen.
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •