Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad är FrSky S.Port (smart port) för något?

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard Vad är FrSky S.Port (smart port) för något?

    Hej,
    Jag har (äntligen) blivit med en Taranis Q X7 och köpte en mottagare som heter XSR (tror jag). Den har något som heter Smart Port, S. Port. Vad är det för något? Jag ska koppla in den i en quad med ett Betaflight F3 FC och undrar hur jag kopplar in mottagaren? Ska jag använda SBUS eller S.Port? Eller båda?

    Tack på förhand!

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du skall använda S.bus till quad-kontrollern. S.port användes bl a till att ansluta telemetri-givare med det gränssnittet men även för att flasha mottagaren med nyare programvara. Och för t ex stabiliserings-mottagarna S6R/S8R så använder du S.port tillsammans med en liten "USB-dongel" för att ställa in gyrot i mottagaren och likaså för att kalibrera gyrot. Kan göras på andra sätt också men detta är ett sätt.
    F ö finns det en S.port-anslutning i botten på din X7-sändare (ser ut som en servokontakt) så det enda som behövs för flashning av mottagare är att koppla in en servo-förlängningskabel mellan detta uttag och S.porten i mottagaren - och förstås ladda ner flash-filen till aktuell mapp i sändaren och via menysystemet i sändaren hitta valet att flasha bl a mottagare.
    Roger

  3. #3
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Du skall använda S.bus till quad-kontrollern. S.port användes bl a till att ansluta telemetri-givare med det gränssnittet men även för att flasha mottagaren med nyare programvara. Och för t ex stabiliserings-mottagarna S6R/S8R så använder du S.port tillsammans med en liten "USB-dongel" för att ställa in gyrot i mottagaren och likaså för att kalibrera gyrot. Kan göras på andra sätt också men detta är ett sätt.
    F ö finns det en S.port-anslutning i botten på din X7-sändare (ser ut som en servokontakt) så det enda som behövs för flashning av mottagare är att koppla in en servo-förlängningskabel mellan detta uttag och S.porten i mottagaren - och förstås ladda ner flash-filen till aktuell mapp i sändaren och via menysystemet i sändaren hitta valet att flasha bl a mottagare.
    Roger
    Tack Roger!
    Det där med att flasha verkar krångligt och det behöver jag väl inte göra med detsamma? Jag tror att både radio och mottagare är non-EU. Vad betyder det förresten? Sänder mottagare och sändare med högre effekt då?

    Jag läste på lite nu ang S.Port och man kan tydligen koppla in den på en ledig UART. Det stod tyvärr inte vad för telemetri jag får eller vad jag kan göra. Någon som vet?

  4. #4


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Bla. Spänning och hur mycket ström du drar/dragit ur ditt batteri. Med Lua script kan du ställa pidar och justera VTX om du har en kompatibel sådan.

  5. #5

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Tack Roger!
    Det där med att flasha verkar krångligt och det behöver jag väl inte göra med detsamma? Jag tror att både radio och mottagare är non-EU. Vad betyder det förresten? Sänder mottagare och sändare med högre effekt då?

    Jag läste på lite nu ang S.Port och man kan tydligen koppla in den på en ledig UART. Det stod tyvärr inte vad för telemetri jag får eller vad jag kan göra. Någon som vet?
    När det gäller Telemtry kolla här:
    https://www.youtube.com/watch?v=Lq3JwnuCrys

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jonas - att uppdatera mottagare och annan utrustning till senaste programvaruversionen - eller byte ifrån EU till Internationell version - är verkligen enkelt när du använder FRSky-utrustning så det är inget du behöver känna nån form av oro över. Senast igår fick jag två nya S6R-mottagare och det första jag gjorde var att flasha om dom med senaste programvaruversionen - det var gjort på några få minuter. I mitt fall var den främsta orsaken att få tillgång till det som bl a kallas "Simple mode" när det gäller gyro-inställningarna.
    EU har ju krav på s k LBT - Listen Before Talk - på sändare importerade till EU efter 2015-01-01 vilket tvingat tillverkarna till en del begränsningar av allt att döma, t ex så får inte nya Spektrum-sändare använda DSM2-protokollet längre, men utan att ha nån detaljkunskap så tror jag inte att sändareffekten skiljer nämnvärt. För FrSky så innebär det att man inte kan använda vissa mottagartyper - i praktiken s k D8-mottagare på FrSky-språk - så det är nog anledningen till att många av oss vidhåller att köra s k Internationell version på våra FrSky-sändare och mottagare. Även om det faktiskt går att ta sig förbi även med EU LBT-programvara i sändaren.
    Roger

  7. #7

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Tänk om man kunde lägga LBT - Listen Before Talk, på tanten här hemma
    Skämt åt sidan, McRegor fråga, ligger "servosiften " i rätt ordning på QX7;an när man flashar från Taranisen fär men växla + och signal när man kopplar in sig på modul kontakten ??

    Jag brukar använda denna när jag flashar eller konfigurerar
    https://www.banggood.com/FrSky-STK-S...l?rmmds=search

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Enligt en kompis som har en X7 så skall dom göra det - alltså en helt vanlig S.port-kontakt. Modulplatsen är det ju en form av work-around för att få funktionen på sändare utan S.port. Har också en sån där USB-dongel men har vid flera tillfällen haft problem med att den inte hittar mottagaren när man skall flasha - däremot fungerar den utmärkt när man t ex skall ställa in SxR-mottagarna. Och samma problem har även andra klubbkompisar upplevt så vi flashar via sändaren istället. Funkar ju utmärkt även med Horus med FrTX men då är det stiften i modulplatsen som gäller - precis som för vanliga Taranisen.
    Roger

  9. #9
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Tack för alla tips!

    Måste jag byta operativsystem i radion eller är det rätt från början? Funkar det som finns i tillräckligt för mig? Jag ska bara använda radion till mina quadar är det tänkt. Min Spektrumradio verkar inte gilla när man flyger FPV verkar det som. Har ganska dålig mottagning då. Ska bli intressant om den blir bättre med nya radion :-)

  10. #10

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Tack för alla tips!

    Måste jag byta operativsystem i radion eller är det rätt från början? Funkar det som finns i tillräckligt för mig? Jag ska bara använda radion till mina quadar är det tänkt. Min Spektrumradio verkar inte gilla när man flyger FPV verkar det som. Har ganska dålig mottagning då. Ska bli intressant om den blir bättre med nya radion :-)
    Är ganska säker på att QX7 kommer med 2.2, så det är OK , ladda gärna ner och testa att Open TX 2.2.0 ock kör från din dator
    http://www.open-tx.org/

  11. #11

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Enligt en kompis som har en X7 så skall dom göra det - alltså en helt vanlig S.port-kontakt. Modulplatsen är det ju en form av work-around för att få funktionen på sändare utan S.port. Har också en sån där USB-dongel men har vid flera tillfällen haft problem med att den inte hittar mottagaren när man skall flasha - däremot fungerar den utmärkt när man t ex skall ställa in SxR-mottagarna. Och samma problem har även andra klubbkompisar upplevt så vi flashar via sändaren istället. Funkar ju utmärkt även med Horus med FrTX men då är det stiften i modulplatsen som gäller - precis som för vanliga Taranisen.
    Roger

    Jag hade lite problem i början, känsligt för vilken ordning man gör momenten
    Slå över dipswitchen i läge 2 på STK
    Sätt i STK i datorn utan motagaren
    Startafrsky_update_Sport
    Välj rätt com port
    Öppna den fil du flasha med
    Anslut nu mottagaren till kontakt 2 på STK
    När motagaren hittas, tryck Download

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ok Uffe - kan absolut vara att jag och kompisen gjort nåt i fel ordning. Å andra sidan fungerar det utmärkt att flasha både ifrån Horusen och Taranisen.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •