Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: Frslag p videosndare till SkyWalker X-1?

Standard Frslag p videosndare till SkyWalker X-1?

Hej,

Har en SkyWalker X-1 som flyger hur fint som helst, pigg liten rackare.
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=12859

Har nu en 1.3GHz sndare i den. Den r nu placerad lngre bak n p bilden och Futaba FASST-mottagaren r lngst fram i nosen bakom kameran (ej med p bilden, antennerna sticker ut och r tejpade mot var sin vinge, s cirka 90 grader). Jag har fr mig att sndaren r 400mW.

Problemet r nr jag flyger med videosndaren p s r RC-rckvidden vldigt kort, ngra hundra meter, har tappat RC-kontakten p 150m till och med. RC-sndaren r en Futaba 2.4GHz FASST och ska ha en rckvidd p max 2 km LOS. Utan videosndare aktiv s flyger jag vldigt mycket lngre n jag kan se flyget, mrkte jag.

S jag funderar p byta videosndare. Eller har ni nt annat klok frslag?

- Jag har alla kablar tvinnade
    - Allt gr p samma 3S 1300 LiPo

Borde jag frska montera RC-sndaren lngst ut p ena vingen och videosndaren lngt ut p andra? Det kommer frsmra flygegenskaperna och balanseringen blir knepigare samt dessutom luftmotstndet kan bli tokigt med videosndarantennen...

Uppenbarligen str videosndaren RC-mottagningen. :-( Synd p s liten smidig FPV-krra som r ltt ha med sig verallt och flyger mycket lngre tid n 250-smskitarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Hej!
    Det beror troligen p att videon snder p ganska exakt halva vglngden av 2.4 (harmonics)

Det kan bli bttre genom att byta frekvens p sndaren till en som ligger lite lngre bort och drmed inte str 2.4 p samma stt

Hjlper inte det fr du byta till ex 5.8

/UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Ah, det hade jag ju helt glmt bort. Det ska jag kolla upp och ndra. Tack!

Men... fljdfrga... hur vet jag vilka tv frekvenser 2.4GHz FASST-sndaren och -mottagaren arbetar p?
    Man kan ju tycka att om jag startar RC-sndaren frst s hittar den sina tv lediga kanaler, sen ansluter jag acken i flyget s RC-mottagaren och videosndaren fr strm. D vet man ju inte om videosndaren r p galen frekvens.

Fljdfrga 2... hur fr du 1.3 till ganska exakt halva vglngden av 2.4? r det fr att 2.4 = 2.2-2.6GHz och 1.3 = 1.2-1.4GHz (som blir 2.4-2.8GHz dubblerat)? Dvs bst vore att stta s hg frekvens som det gr 1.3GHz-sndaren?

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Hej,
    Jag upplever precis samma problem med 5,8GHz och min Spektrumradio. Jag byter nu radio till en FrSky och hoppas att det blir bttre. Har inte hunnit testa men ska frska komma ihg att terkomma med resultatet.

Standard

En 1.3 sndare har ett antal kanaler att vlja p, bde p 1200 och 1300 banden

Ex

http://electronicarc.com/catalogo/tx...0mw-p-420.html

Vanligast r vl 1280Mhz och 1280*2 = 2560

Vad din 2.4 vljer fr ledig frekvens r svrt att veta utan spectrum analyzer, men du fr kolla i manualen vad den har fr frekvenser att vlja p.

Om den vljer ngot som hamnar i nrheten av 2560 som exemplet ovan s blir det risk fr problem, hamnar du p en kanal bredvid s kan det stra ibland.(beroende p riktning p antenner?)

P en del radio kan du vlja frekvenser och hur mnga kanaler den skall hoppa mellan, dr kanske du kan utesluta en del som riskerar hamna i konflikt

Nu var det lnge sedan jag fipplade med detta, fr det har alltid funkat bra p mina flygplan men om man lser p RC-groups tex s hittar man en hel del matnyttigt.

Sist jag flg var det med 433Mhz (100mW) och 1280Mhz (300mW) video - ven det utan problem. Det gller att separera antennerna s lngt det gr - ut p vingarna med dem eller ha en baktill.

Senast redigerat av UndCon den 2017-08-17 klockan 07:47.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Regeln sger att videosndaren alltid ska ha hgre frekvens n RC-sndaren, ex 5,8ghz p Vtx och 2,4ghz p Rc eller 1,2ghz p vtx och 433mhz p Rc.

Standard

Det fanns bara fyra lgen p 1.3GHz-sndaren... Den r 300mW sg jag idag. CH1, CH2, CH3 och CH4. Ingen aning frekvenser. Men den var instlld p CH1 s CH4 lter som hgre frekvens. Stllde in CH4 och flg idag... som RC-flyg flg den OK iaf.

Men om det inte funkar som det ska sen nr jag ftt flyga mer nr det inte regnar... s blir det att antingen slja flyget, flytta ut sndare och mottagare p vingspetsarna eller skaffa ny mottagare (433MHz-paket d eftersom jag inte har nt snt) eller 5.8GHz 250mW ImmersionRC.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •