Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Förslag på videosändare till SkyWalker X-1?

  1. #1

    Standard Förslag på videosändare till SkyWalker X-1?

    Hej,

    Har en SkyWalker X-1 som flyger hur fint som helst, pigg liten rackare.
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=12859

    Har nu en 1.3GHz sändare i den. Den är nu placerad längre bak än på bilden och Futaba FASST-mottagaren är längst fram i nosen bakom kameran (ej med på bilden, antennerna sticker ut och är tejpade mot var sin vinge, så cirka 90 grader). Jag har för mig att sändaren är 400mW.

    Problemet är när jag flyger med videosändaren på så är RC-räckvidden väldigt kort, några hundra meter, har tappat RC-kontakten på 150m till och med. RC-sändaren är en Futaba 2.4GHz FASST och ska ha en räckvidd på max 2 km LOS. Utan videosändare aktiv så flyger jag väldigt mycket längre än jag kan se flyget, märkte jag.

    Så jag funderar på byta videosändare. Eller har ni nåt annat klok förslag?

    - Jag har alla kablar tvinnade
    - Allt går på samma 3S 1300 LiPo

    Borde jag försöka montera RC-sändaren längst ut på ena vingen och videosändaren långt ut på andra? Det kommer försämra flygegenskaperna och balanseringen blir knepigare samt dessutom luftmotståndet kan bli tokigt med videosändarantennen...

    Uppenbarligen stör videosändaren RC-mottagningen. :-( Synd på så liten smidig FPV-kärra som är lätt ha med sig överallt och flyger mycket längre tid än 250-småskitarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Hej!
    Det beror troligen på att videon sänder på ganska exakt halva våglängden av 2.4 (harmonics)

    Det kan bli bättre genom att byta frekvens på sändaren till en som ligger lite längre bort och därmed inte stör 2.4 på samma sätt

    Hjälper inte det får du byta till ex 5.8

    /UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Ah, det hade jag ju helt glömt bort. Det ska jag kolla upp och ändra. Tack!

    Men... följdfråga... hur vet jag vilka två frekvenser 2.4GHz FASST-sändaren och -mottagaren arbetar på?
    Man kan ju tycka att om jag startar RC-sändaren först så hittar den sina två lediga kanaler, sen ansluter jag acken i flyget så RC-mottagaren och videosändaren får ström. Då vet man ju inte om videosändaren är på galen frekvens.

    Följdfråga 2... hur får du 1.3 till ganska exakt halva våglängden av 2.4? Är det för att 2.4 = 2.2-2.6GHz och 1.3 = 1.2-1.4GHz (som blir 2.4-2.8GHz dubblerat)? Dvs bäst vore att sätta så hög frekvens som det går 1.3GHz-sändaren?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Jag upplever precis samma problem med 5,8GHz och min Spektrumradio. Jag byter nu radio till en FrSky och hoppas att det blir bättre. Har inte hunnit testa men ska försöka komma ihåg att återkomma med resultatet.

  5. #5

    Standard

    En 1.3 sändare har ett antal kanaler att välja på, både på 1200 och 1300 banden

    Ex

    http://electronicarc.com/catalogo/tx...0mw-p-420.html

    Vanligast är väl 1280Mhz och 1280*2 = 2560

    Vad din 2.4 väljer för ledig frekvens är svårt att veta utan spectrum analyzer, men du får kolla i manualen vad den har för frekvenser att välja på.

    Om den väljer något som hamnar i närheten av 2560 som exemplet ovan så blir det risk för problem, hamnar du på en kanal bredvid så kan det störa ibland.(beroende på riktning på antenner?)


    På en del radio kan du välja frekvenser och hur många kanaler den skall hoppa mellan, där kanske du kan utesluta en del som riskerar hamna i konflikt


    Nu var det länge sedan jag fipplade med detta, för det har alltid funkat bra på mina flygplan men om man läser på RC-groups tex så hittar man en hel del matnyttigt.

    Sist jag flög var det med 433Mhz (100mW) och 1280Mhz (300mW) video - även det utan problem. Det gäller att separera antennerna så långt det går - ut på vingarna med dem eller ha en baktill.


    Senast redigerat av UndCon den 2017-08-17 klockan 08:47.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Regeln säger att videosändaren alltid ska ha högre frekvens än RC-sändaren, ex 5,8ghz på Vtx och 2,4ghz på Rc eller 1,2ghz på vtx och 433mhz på Rc.

  7. #7

    Standard

    Det fanns bara fyra lägen på 1.3GHz-sändaren... Den är 300mW såg jag idag. CH1, CH2, CH3 och CH4. Ingen aning frekvenser. Men den var inställd på CH1 så CH4 låter som högre frekvens. Ställde in CH4 och flög idag... som RC-flyg flög den OK iaf.

    Men om det inte funkar som det ska sen när jag fått flyga mer när det inte regnar... så blir det att antingen sälja flyget, flytta ut sändare och mottagare på vingspetsarna eller skaffa ny mottagare (433MHz-paket då eftersom jag inte har nåt sånt) eller 5.8GHz 250mW ImmersionRC.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •