Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: XT60 och sotad konakt...

  1. #1

    Standard XT60 och sotad konakt...

    Skulle ladda min Gravity 4S 4000mAh 30C LiPo (laddad kanske 15 ggr) med XT60-kontakt idag men laddaren bara larma lite nu och då på "Open Circuit". Hittade inget fel eller glapp, men på XT60-kontakten på acken så var ena kontakten rätt sotig (dvs insidan då det är piggar på "multicoptern/helin/flyget". Men inte på mina andra samma ackar (samma batch). Det var lite udda... hur bra är kontakterna egentligen... undrar man. Kan inte vara så stor kontaktyta på dessa kontakter egentligen, om man ser på hur de är konstruerade. Eller vad tror ni?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Helt riktigt antagande. XT kontakterna har fått kritik för att de är dåliga på den punkten. Jag kör EC nu istället. Säger inte att dem är så mycket bättre, men lite bättre att löda och sätta ihop än XT som lätt smälter om man inte är noga.
    Senast redigerat av henke2 den 2017-08-20 klockan 20:55.
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns så vitt jag vet flera tillverkare av XT60 och alla är nog inte skapta lika vad avser kvaliteten. Jag använder XT60 även med 6 celler och där förkommer en viss gnistbildning då batteri och ESC kopplas ihop. Kontakten i ESC:n har för närvarande ca. 500 hopsättningar bakom sig och det är endast i spetsen som den är lite "bränd". Den fungerar fortfarande klanderfritt. Jag har inte haft några problem med att kontakterna smälter samman. Det händer antagligen endast om man avsevärt överskrider maxströmmen eller använder väldigt hög drivspänning utan gnistreducering.

    Vad är det som förorsaker sammansmätningsproblemen som du skriver om?

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det finns så vitt jag vet flera tillverkare av XT60 och alla är nog inte skapta lika vad avser kvaliteten. Jag använder XT60 även med 6 celler och där förkommer en viss gnistbildning då batteri och ESC kopplas ihop. Kontakten i ESC:n har för närvarande ca. 500 hopsättningar bakom sig och det är endast i spetsen som den är lite "bränd". Den fungerar fortfarande klanderfritt. Jag har inte haft några problem med att kontakterna smälter samman. Det händer antagligen endast om man avsevärt överskrider maxströmmen eller använder väldigt hög drivspänning utan gnistreducering.

    Vad är det som förorsaker sammansmätningsproblemen som du skriver om?
    Jag körde förut med Turnigy "TGY" XT60-kontakter. Jag har inte haft några kontaktproblem, men precisionen har varierat. En del har varit mycket enkla att få isär med andra har suttit stenhårt. Senast köpte jag Amass XT60 från Hobbyking (tror de endast säljer Amass numer). De har verkar ha högre kvalitet. Sitter bra men ändå enkla att få isär. Kontaktytan på XT är förhållandevis stor jämfört med tex de EC som har fjäderkrage.

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag har en drös XT60 inhandlade från bl.a. Kina. Jag har aldrig haft några kontaktproblem 'what so ever' med dessa och har numera gått över till dessa som min egen standard. Alla har utan undantag, efter en liten dusch med antikärvningsspray, fungerat alldeles galant att koppla ihop-/isär med handkraft.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Jag har en drös XT60 inhandlade från bl.a. Kina. Jag har aldrig haft några kontaktproblem 'what so ever' med dessa och har numera gått över till dessa som min egen standard. Alla har utan undantag, efter en liten dusch med antikärvningsspray, fungerat alldeles galant att koppla ihop-/isär med handkraft.
    Antikärvningsspray låter intressant. Vad är det du använder?

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

  7. #7

    Standard

    Ingen aning vilka XT60 som är bäst. Har köpt mina hos RCFlight. Men har även andra sedan tidigare, de är olika och passar olika bra i varann. Men i det här fallet är det en av tre identiska ackar som har ena "hålet" sotat i ackens XT60 och samtliga ackar används i samma flyg och multicoptrar. Så lite ologiskt är det hur ena är sotad och de andra ackarnas är blanka och fina.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ingen aning vilka XT60 som är bäst. Har köpt mina hos RCFlight. Men har även andra sedan tidigare, de är olika och passar olika bra i varann. Men i det här fallet är det en av tre identiska ackar som har ena "hålet" sotat i ackens XT60 och samtliga ackar används i samma flyg och multicoptrar. Så lite ologiskt är det hur ena är sotad och de andra ackarnas är blanka och fina.
    Även om det är roligt att spekulera så är det svårt att hitta en förklaring att en av tre blivit sotad, om du bara använt dem till samma maskin. Dessutom är det en honkontakt som inte har någon fjädring. Själv skulle jag byta ut den och tänka "en gång är ingen gång"[emoji4] Känn på kontrakten efter flygning. Är den varm (=dålig kontakt) skulle jag byta direkt

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet kanske är att XT60-honan inte har fjädring - i motsats till en del vanliga, runda kontakter och även Deans. Därmed ligger allt "ansvar" för fjädringen istället på de slitsar som hankontakten har. Har mera förtroende för de vanliga runda kontakter som faktiskt har en fjäder runt en slitsad honkontakt - eller för den del Deans-kontakten om den är av bra kvalitet och med absolut rätt mått. Trots det kör jag själv med XT60 men jag har verkligen funderat både en och två gånger under de år jag kört den som standard.
    Roger

  10. #10

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,

    Jag provade några, c:a 15 st, XT-60 kontakter med en enkel tolk för tre år sen. Som tolkar använde jag den släta halsen på en 3,4 mm borr och en 3,5 mm borr. Kan nu bara säga att det var stora variationer i XT60-hylsornas diameter. Om hylsan är för stor så blir det sämre kontakttryck och därmed högre kontaktresistans. Bestämde mig för att alltid kontrollera hylsorna på nyköpta batterier med XT60 kontakt.

    Jag trivs ändå med XT60 men använder dem inte för strömmar över 40 A. Det finns XT90 också men den blir för hård att dra isär. Enkelkontakter (bullet) är bra för 4 mm och större för man känner när man skjuter ihop dem att de har kontakttryck och de är lätta att dra isär. Bättre koll!

    Lars

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Hej,
    ...Enkelkontakter (bullet) är bra för 4 mm och större för man känner när man skjuter ihop dem att de har kontakttryck och de är lätta att dra isär. Bättre koll!

    Lars
    Ja, och de tar mindre plats i slimmade segelflygkroppar. Enkelt att ordna "antispark" också. Se bara till att isolera kontakterna på ett säkert sätt.
    /Leif

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag kör med XT60 med 80A i topp, har fungerat några år nu utan problem och de är inte sotade, alla köpta på HK.
    De blir inte varma.
    Tycker det är en jäkla trög kontakt, blir bäst om man har de parade när man löder dem.

  13. #13

    Standard

    Jag är förstås rätt så bombsäker på att det finns många som flugit länge utan problem med XT60. Dit hörde även jag tills EN kontakt vart sotad.

    Det där med att ha parade kontakter vid lödningen är viktigt. Hanen har en tendens att röra på sig lite när plasten smälter om man får för sig att värma för mycket.

    Blir nog bara att byta kontakten, men intressant ändå... det kan ju hända när man flyger också...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag höll på att löda loss en 4mm guld i luften en gång. drog 160A på 10S pack med en EDF. Det blev varmt! Om en XT90 eller XT150 hade funka bättre vet jag inte. Nu kör jag MP Jet 5.5mm(?) och de funkar bättre helt klart. De har fjädrande hona.

    Annars gillar jag hur de gamla goda 4mm guld ser ut, för de komprimeras på många håll och får verkligen anläggning om än två kontaktytor som skall passeras. hons till fjäder till stift.

    Många andra inkl MPjet har ju teoretiskt oändligt liten anläggningsyta. Tangenten på cirkeln i kombination med bara spets och rot.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •