Hej, behöver lite råd.
Var ner till Nyköpings fina flygfält i torsdags för att flyga med "stor-Yaken", men det blev en riktig antiklimax.
Mycke´ jobb med att motera ihop allt och sedan tanka och fixa. Nu ska här flygas, trodde jag!
Fick inte ut några signaler från powerboxen när jag slagit på sändare och mottagare i den ordningen. Mottagarna tände inte upp. Provade flera gånger med samma resultat. Trodde att säkringen gått i sändaren, men icke.
Kollade graferna i sändaren som visade att alla styrspakar fungerade, så där är troligen inte felet.
Bara att packa ihop och åka hem.

Kollade med min 60" El-Yak när jag kom hem och då fungerade sändaren och mottagare till 100% i sitt modellminne. Det intressanta är att om jag "tryckte" ut alla roder i ändläge och sedan satte satte på radion så gick rodren till sina fail-safe läge. Naturligtvis med stor-Yakens modellminne.
Gjorde flera kontroller, men inget fick den att fungera. Gjorde en ny bindning och si, då fungerade det igen. Radion är en JR DSM 12X, och i flygplanet sitter en Powerbox Royal spektrum DSM2.

Önska råd; ska jag köpa ny utrustning eller lita på att powerboxen bara "tappat bindningen" ? Har aldrig hänt tidigare vad jag kan komma ihåg, och jag vet inte om jag av misstag skulle kunnat orsakat det själv. SKa väl egentligen inte kunna hända, men har någon råkat ut för att förlora bindningen någon gång ?

Tar gärna emot tips på ny utrustning. Funderar på att byta alltsammas till Futaba 14 SG, men skulle vilja köra utan S-Bus då jag tycker att det är så mycket kringutrustning (flera kontaktytor som kan spöka) till det systemet.
Problemet är nu att Powerbox inte längre tillverkar några Royalboxar eller andra boxar för mottagare typ 6014 HS och jag har 2 st nya liggande så jag tänkte att kunna använda dom. Jag har 20 servon i Yaken så det behövs en rejäl box. Kanske Emcoetc isf?

/Lelle