Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: "Trimma" tändstift?

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 278
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard "Trimma" tändstift?

    En polare påstod att man kunde 'öka' tändstiftets effekt genom att kapa av sista delen på den elektroden som täcker pinnen. Härvid skulle bensinångorna ha lättare att komma i kontakt med gnistan och man skulle få en motor som gick bättre.
    Den resterande elektroden skulle givetvis knackas in en del för att inte få för stort gap.
    Är det någon som provat detta trick??
    Retroholic!

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 142
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Vet inte varför jag får känslan av att om man kunde göra tändstiften bättre och få en ökad förbränning med sänkt bränsleförbrukning (även extremt liten skillnad) genom att göra det så - så skulle varenda tändstiftstillverkade gjort det frön början för länge sen, och varenda biltillberkare hade anammat det direkt... Tror således inte på det
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  3. #3
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 278
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det skulle i så fall bli nåt sånt här... (lånad bild)
    Retroholic!

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 762
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Finns alla varianter Thomas ,när jag åkte lite fortare på sjön med tvåtaktare så var det NGK BUHW som gällde,ser helt annorlunda ut men fördelarna vete fasen..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BUH2422.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	83,1 KB 
Id:	63412


    Vad är det du vill åt egentligen?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    325
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    När jag körde 2T motorcyklar, straxt efter att ottomotorn uppfunnits, inbillade vi oss att det gick att kräma ur lite extra med en massa underliga stift, bl.a. ett med fyra sidoelektroder. Men det var nog mest inbillning. Oftast slutade det med vad man kallade 'rats' det vill säga brännhål rätt igenom kolvtoppen.

    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 313
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det går att blåsa bort en gnista, det är säkert därför dagens stift ser ut som de gör. Sedan ju närmare i stiftet man kommer desto mer strömning av luft/bränsle, man vill ha gnistan högre upp i den stilla stående blandningen över kolven, idealet hade varit gnista mot kolven, men är svårare att tillverka billigt och snabbt.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •