Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: De Havilland DH 88

  1. #1
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard De Havilland DH 88

    En till film! Det var roligt ikväll! Av de kärror som jag har så är det här egentligen den mest utmanande att flyga,varje felbeslut belönas omedelbart med en snaproll,måste flygas rent samt ha fart på på backen både vid start o landning.
    Upptagningar efter ev. loopar sker med yttersta försiktighet,min första tog slut för fem år sen,den här kom Tomas Leijon med,han hade tappat suget på o bygga klart den tror jag..

    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Nämen...
    Hur många maskiner (dessutom svårflugna) finns i stallet?

    MVH Kent

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Var fullskalan också svårflugen? Hade man glömt bort att skränka vingarna eller hade man medvetet avstått från skränkta vingar för att kunna flyga fortare.....ja man har ju sina funderingar.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Magnifikt Bokis!
    Cometen är en riktigt vacker maskin, och du flyger den bra.

    Vid ett av mina besök på Shuttleworth Collection i augusti 2014 hade jag den fantastiska turen att få se den riktiga Grosvenor House flyga. Det var en halvmulen dag och nästan folktomt, endast några modelllfygare och en handfull besökare fanns på plats. Ett minne för livet blev det för mig.

    Enligt teknikerna på plats var man mycket försiktig med att inte stalla flygplanet då man inte var säker på hur det skulle reagera. Jag minns att startsträckan var lång, antagligen ville piloten ha farten på sin sida i starten.

    Cometen byggdes egentligen i ett enda syfte, att vinna MacRobertson Air Race mellan England och Australien och goda lågfartsegenskaper stod inte högt på listan över prioriterade egenskaper. Hastighet och räckvidd gick före allt annat.

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Vet inte Lasse,men om du vill kan du få några foton på vingen så förstår du varför den är elak..Ivve har en lika stor men byggd efter Ivan Pettigrew´s ritning (han flög med den idag!),den har trevligare vingprofil med bla en helt annorlunda framkant på vingen som får den att uppföra sig utan att inkräkta på utseendet.. ASM som gjorde denna finns inte mer och det finns gott om filmer på tuben där deras kärror kommer ner,plötsligt..Snygga men svårflugna en del av dem..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Magnifikt Bokis!
    Cometen är en riktigt vacker maskin, och du flyger den bra.

    Vid ett av mina besök på Shuttleworth Collection i augusti 2014 hade jag den fantastiska turen att få se den riktiga Grosvenor House flyga. Det var en halvmulen dag och nästan folktomt, endast några modelllfygare och en handfull besökare fanns på plats. Ett minne för livet blev det för mig.

    Enligt teknikerna på plats var man mycket försiktig med att inte stalla flygplanet då man inte var säker på hur det skulle reagera. Jag minns att startsträckan var lång, antagligen ville piloten ha farten på sin sida i starten.

    Cometen byggdes egentligen i ett enda syfte, att vinna MacRobertson Air Race mellan England och Australien och goda lågfartsegenskaper stod inte högt på listan över prioriterade egenskaper. Hastighet och räckvidd gick före allt annat.
    Jag är avis,jag skulle också vilja se o höra den Live!
    Lite så som du skriver är nog orginalet,den "bet" om spakmannen inte skötte sig..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •