Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ändra Gain på FrSky S6R

  1. #1

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Ändra Gain på FrSky S6R

    Har installerat en S6R i min Extra. Har kanal 9 på en slide men har inte riktigt fattat hur denna kanal funkar.
    Den grundinställning som jag gjorde i Configappen, kan jag höja/sänka den med kanal 9? Vad händer om jag ställer sliden på 0, blir det då det värde som jag satte i Configappen?🤔

  2. #2

    Standard

    Ja, GAIN på ch9 ändrar alla tre inställningarna för "Stabilization" (men inte "Automatic Level") samtidigt. Ch9 = 0 ger ingen stabilisering alls. Sedan är det så att GAIN ökar antingen man går mot +100 eller -100!
    Tips: Ställ Weight till+50 och Offset till +50 så får du noll GAIN i ena ändläget och full GAIN i andra ändläget om du till exempel använder S1/S2 eller LS/RS.
    /Leif

  3. #3

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej,
    grudvärdena är 50/80/100 tror jag, vad skall jag ställa sliden på för värde som grund så att utgångsläget blir
    50/80/100 ?
    ��

  4. #4

    Standard

    Då ska ch9 vara +100 (eller -100), dvs slidern ska stå i ändläge.
    /Leif

  5. #5

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ok, skall testa. Tack så länge.��

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har i de senaste installationerna av S6R satt kanal 9 på ett fast värde som motsvarar full gain - sen ändrar jag resp funktions gain istället. Enkelt att ändra de enskilda värdena i min Horus via displayen på sändaren.
    Sen skall ni tänka på att beta-releasen av firmware till S6R ifrån 2017-06-15 eller nåt sånt är som standard inställd på "convenient mode/quick mode/simple mode" vilket innebär att man bara har tillgång till "stabilisering av", "stabilisering på" och "Autolevel" och detta styrs enkelt via en kanal - kanal 10 - och då en 3-vägsswitch. För oss som inte behöver de speciella stabiliserings-funktionerna för kniveggs-flygning och hovring är denna "simple mode" smidigare eftersom den bara kräver ändring i kanal 10.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Fördelen med att justera Gain med Ch9 är att man kan justera under flygning. Nackdelen är då att man justerar alla tre axlarnas Gain samtidigt.
    Justera grundvärdena från sändaren är givetvis praktiskt men kräver OpenTx 2.2. Det operativet fungerar i Horus och QX7 men jag vet inte om/hur det funkar i Taranis D Plus eller Taranis E.
    Under utprovning av Gain ska man absolut ha en möjlighet att stänga av stabiliseringen (Ch10=0) eftersom modellen kan börja wobbla om man ställt Gain för högt.
    När man hittat bra inställningar tycker jag man ska gå över till fast värde.
    /Leif

  8. #8

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Fördelen med att justera Gain med Ch9 är att man kan justera under flygning. Nackdelen är då att man justerar alla tre axlarnas Gain samtidigt.
    Justera grundvärdena från sändaren är givetvis praktiskt men kräver OpenTx 2.2. Det operativet fungerar i Horus och QX7 men jag vet inte om/hur det funkar i Taranis D Plus eller Taranis E.
    Under utprovning av Gain ska man absolut ha en möjlighet att stänga av stabiliseringen (Ch10=0) eftersom modellen kan börja wobbla om man ställt Gain för högt.
    När man hittat bra inställningar tycker jag man ska gå över till fast värde.
    Funkar i Taranis D Plus med 2.2

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Funkar även i Horus med FrTx.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...Sen skall ni tänka på att beta-releasen av firmware till S6R ifrån 2017-06-15 eller nåt sånt är som standard inställd på "convenient mode/quick mode/simple mode" vilket innebär att man bara har tillgång till "stabilisering av", "stabilisering på" och "Autolevel" och detta styrs enkelt via en kanal - kanal 10 - och då en 3-vägsswitch. För oss som inte behöver de speciella stabiliserings-funktionerna för kniveggs-flygning och hovring är denna "simple mode" smidigare eftersom den bara kräver ändring i kanal 10.
    Roger
    Jag hittar inte någon release senare än S8R_LBT_20170217. Och för den finns ingen info om ändringar av Ch10/Ch11??
    /Leif

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Pernstig - vi talade om S6R - inte S8R som tydligen ännu inte fått "convenient mode/quick mode/simple mode" - vilket är synd. Men det kommer säkert.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Aha, då är jag med. Off topic:
    Kollade på readme-filen för S6R "Simple" och den tycker jag ger fler frågor än svar.

    1.add config convenient Mode
    2.defualt mode is simpleMode
    3.In Convenient Mode:
    channel10 <mid starter mode
    =mid middle mode
    >mid export

    Om man alltså kör default så har man "Simple Mode". Hur funkar S6R då?

    Sedan kan man välja Convenient Mode m.h.a. Config Tool. Då kan man växla mellan "Starter", "Middle" eller "Export" med Ch10. Syftar man på piloten här (Beginner, Intermediate eller Expert)? Vad gör eller gör inte S6R då?

    Varför inte använda begreppen i manualen: Off, Stabilization, Automatic level, Knife-edge och Hover?
    /Leif

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag tolkar det som att Simple/Convenient mode är samma sak.
    Citerar en klubbkompis som kollade igenom detta och hans sammanfattning stämmer:

    På Beta S6R daterad 2017-06-15 är det "Convenient Mode" direkt efter fw uppgradering.
    Alltså kanal 10:
    + 100 = Manuell mode (S6R Stabbe OFF)
    0 = Stabiliserings mode
    - 100 = Auto Level


    Kanal 11 används inte.
    Kanal 9 är Gain som förut.
    Kanal 12 behöver bara gå från +/- 100 till 0 två ggr inom tre sekunder för att hamna i kalibreringsläge.
    Då måste även throtteln vara till -100.
    Detta senare verkar inte ha blivit implementerat i "2017-06-15", utan det är fortfarande 3 ggr som gäller.

    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •