Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Sticken lyfter knappt - vad fel?

  1. #1

    Standard Sticken lyfter knappt - vad fel?

    Hej,
    Jag har en gammal goding , Stick 40 som varit med om mycke bl a blivit inkilad i en stor gran med pontoner dinglande , på ca 5 meters höjd ).

    Alltså har den blivit lagad lite här och där och vikten ökat något....
    Nåväl, på ålderns höst (ca 15 år) har jag tänkt använda den som trainer då och då. Den har överlevt en Irvine 40 motor och dessemellan har en Saito 56 drivit fram planet med fin prestanda.
    Jag har dock numer en ST 40 istället som varvar bra trots att den också är gammal (ca 20).

    MEN problemet jag har är att planet har väldigt lång startsträcka på fältet, lyckas dock alltid (nästan) få upp den innan fältslutet. Frågan är vad som kan vara problemet:

    1. Anfallsvinkeln? Har kollat och ser till att den inte är negativ i alla fall.
    2. Tyngdpunkten (påverkar den?). Har just justerat bak den någon centimeter, men fortfarande lite framför CG. Skall prova idag.
    3. Motor riktning upp/ner. Motorn är inte riktad ner jämfört med centrum linjen.

    I annat fall är det väl motoreffekten, men tycker inte det borde vara ett problem. Vill dock minnas den kändes lite baktung i luften i senaste flygningen.

    Något tips?

  2. #2

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 273
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kolla över om en annan propeller med annan stigning och eller diameter kan be bättre prestanda på motorn på fullgas (vid start från marken).
    Är det en Super Tigre GS-40 du har?
    Vad har du för propeller idag? Fabrikat och stigning x diameter? Varvtal?

    /Bo

  3. #3
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    280
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Är det nos- eller sporrhjul på den?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4

    Reg.datum
    Jun 2016
    Inlägg
    50
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Mera fart behövs. Prova annan propp. Rätt TP. Hjulen går lätt!

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 770
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag har sett sådana som har vänt proppen bak och fram......
    inget bra tips!
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Yes, det är en ST GS 40 dvs ringad 7.5 cc motor. Propen är 11*6, har tyvärr ej mätt varvtalet

    Sent from my F5121 using Tapatalk

  7. #7

    Standard

    Och det är en noshjulskärra....

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lite för lågt noshjul ?
    Annars får du väl pensionera trotjänaren...
    Roger

  9. #9
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 325
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Startar du från gräs är stora hjul guld värda. Beroende på vilken hjulstorlek du nu har kan det vara värt att byta mot större.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  10. #10

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 273
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag kollade vad motorerna du haft och nu har i modellen väger inkl. ljuddämpare:

    Irvine 40: 400 gram
    Saito 56: 410 gram
    Super Tigre GS-40: 541 gram


    Ganska mycket mer vikt du har i nosen nu med din Super Tigre motor.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-08-29 klockan 09:25.

  11. #11

    Standard

    Hej,
    Siffrorna talar sitt tydliga - språk, ST är tunga.
    Jag kollade total flugvikt otankad är det 2550 g.

    Jag testade ta bort allt bly i stjärten, ingen skillnad - planet lyfter förskräckt i vid banslutet. Flygningen ingen större skillnad annars.

    MEN nu har jag bytt ner prop till 10x8 och motorn varvar riktigt bra. Justerat maxvarv till 10200-500. (Varför varierar det?)
    Toppvarv kund fås upp till 11.000 (!).

    Vi får se hur det tar sig ut på banan sen ...

    Tack för alla tips än så länge - även det med att undvika bakåtvänd prop )

    /Lars

  12. #12

    Standard

    En klassiker på kärror med noshjul är att det har börjat bli mjukt och lutar därför bakåt en del.
    Detta gör att kärran gärna sugs fast i marken istället, men har tillräckligt med kraft just i banänden för att släppa.

    Mitt tips är att räta noshjulet om det lutar bakåt och sätta dit ett lite större hjul fram än du har på sidorna. Just för att planet ska få lite positiv anfallsvinkel och börja fungera som ett rc-plan istället för trehjulig rc-bil med vinge

  13. #13
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    280
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Kolla att huvudställets hjul inte är placerade för långt bakom tyngdpunkten. För då kan det bli så att höjdrodret inte orkar trycka ned stabilisatorn och skapa anfallsvinkel på vingen.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #14

    Standard

    Fältprov idag med större noshjul och mindre prop. Något bättre resultat men fortfarande väldigt segt att rotera ovh i luften känns den fortfarande baktung. Nog dags för pension.
    En slutlig fundering är om alla lagningar med tejp på vingen ger för dålig aerodynamik, därav den ligger tungt i luften..
    Tack I alla fall för alla tips.


    Sent from my F5121 using Tapatalk

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •