Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ladda via balanskontakt

  1. #1
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard Ladda via balanskontakt

    Ja som rubriken lyder, nån som har tips på en bra laddare (för vettiga pengar) som kan ladda LiPo via balanskontatken? Laddaren måste gå å driva på 12V
    Våga vägra Powerbox!

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Alla laddare. Du behöver bara göra en adapter som ansluter laddarens plus respektive minus till balanskontaktens ytterpinnar så att säga. (var det begripligt haha?)


    Hittade en videofilm med

    Superhero

  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jo, det där är faktiskt ett smidigt sätt, jag tänkte mest ifall det fanns nån liten smidig laddare som hade den funktionen från början, men med tanke på hur enkelt det där egentligen är så är det ju inget att re om utan bara fram med lödkolven o sätta igång...
    Tack!
    Våga vägra Powerbox!

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Och VARFÖR ska du ladda via balanskontakten??
    Retroholic!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill man ladda via balanskontakten så trodde jag att man var på jakt efter en balanserings-laddning men av nån anledning bara via balans-kontakten. Så jag förstår inte riktigt problemet... Har inte acken nåt annat än en balans-kontakt för anslutning ? Innan alla laddare hade inbyggd balans-laddning så fanns det små elektroniska mojänger som man kunde koppla emellan laddare och ack just för att ladda via balanskontakten. Men det är ju historia nu. Men små enkla laddare som bara laddar via balanskontakten brukar ibland levereras med bl a enklare multikoptrar - typ denna laddare - https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...e-charger.html
    Roger

  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tomas: Jag är funderar kring toppladdning/laddning/fältladdning utan att behöva ta ur acken ur planet. Gäller min Xcalibur där jag kommer åt ackarna lätt så de kommer sitta öppet vid laddning - men eftersom de där MPX-kontakterna är ett mindre aber att dra isär så funderade jag vidare på hur man ska kunna ladda utan att dra isär när man är på fältet. Vet mycket väl att man inte rekommenderas ladda i modellen, men då jag inte kommer vara långt bort när det ska laddas på fältet ser jag inte brandrisken som ett överhängande hot.
    Våga vägra Powerbox!

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Och VARFÖR ska du ladda via balanskontakten??
    Det är en bekväm metod eftersom att balanskontakter i regel är bara av en sort medan ackarna tenderar att ha olika typer av kontakter mest hela tiden. EC2, JST, E-flite, EC5, XT60, XT90, MPX, 4mm guld osv.... en laddare där man bara ansluter balanseringen är alltså rätt smidig.

    Jag använder detta till mottagarackar och många av mina handverktyg eller drivackar till mindre flygplan där laddströmmen är relativt låg.

    Det är alltså en ganska praktisk idé även om jag personligen inte skulle göra så bara för att en kontakt går trögt.
    Superhero

  8. #8
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det är alltså en ganska praktisk idé även om jag personligen inte skulle göra så bara för att en kontakt går trögt.
    Det finns förvisso lösningar på det också, man är ju faktiskt inte låst till att använda MPX-kontakter heller, går ju alldeles utmärkt att byta dessa också =)

    Har någon bra tips på vilken kontakt jag ska byta till och ha mellan Emcotec DPSI och ackar? Det finns ju ofta lika många svar som modellflygare =)
    Våga vägra Powerbox!

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag tror inte du har fått tag i riktiga MPX kontakter, för dem är bra att ha med att göra. MPX har fördelen med att det är tre stift per pol, så dem är antagligen en av de bästa för just BEC-prylar.
    Superhero

  10. #10
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Skulle tro det är orginal eftersom Autopartner har en hel den med Multiplex att göra, och där köpte jag... Men Vi får se hur det blir, kan mycket väl bli XT60 eller nåt istället eller så får jag väl vänja mig vid de där lite sega kontakterna. Har också hört att de ska vara bland de bättre men det finns ju som bekant en hel del alternativ =)
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •