Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: ASP FS91, skeppas den med nål/choke monterad?

  1. #1

    Standard ASP FS91, skeppas den med nål/choke monterad?

    Fick idag hem en APS FS91 som jag beställt från HK men dessvärre är den fraktskadad.

    Choke och bränslenål var monterade och produktlådan var i princip bara istoppad i en wellpappkartong och sen skickad som den var. Produktlådan är ju inte direkt avsedd att vara fraktemballage), så givetvis var chokemekaniken böjd då motorn uppenbarligen farit runt i lådan. Nålen ser också ut att ha varit hel iskruvad, för det finns en "ändlägesring" på nålen där den blivit skruvad i botten.

    Min fundering här är om motorn varit uppackad, för min erfarenhet är att motorerna skeppas antingen med förgasaren avmonterad (2T) eller med nålar omonterade (4T). Choke-"pinnen" borde ju också vara avmonterad vid skeppning.

    Är det någon som vet om ASP skeppar sina motorer med nålar och chokemekaniken monterad?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FS90-Choke-2.jpg 
Visningar:	207 
Storlek:	34,4 KB 
Id:	63464 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FS90-Choke-3.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	31,8 KB 
Id:	63463 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FS90-Needle.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	63462

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Böj tillbaka chokespjället, tanka och flyg. Vad är problemet?
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Böj tillbaka chokespjället, tanka och flyg. Vad är problemet?
    Att jag fått en defekt vara pga slarvig emballering från handlaren. Varför ska jag acceptera en skadad vara när jag betalt fullt pris för en sprillans ny och dessutom betalt för att få den hemlevererad? Nåt ansvar får väl handlaren ta för den vara han levererar och hur den packas.

    Om du köper en sprillans ny bil och den levereras med en intryckt framskärm, trycker du då bara ut den, tutar och kör?

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Du kan ju fundera över vad det kostar att returnera den och få säljaren i Asien att skicka en ny - paketerad på samma sätt...

    Nästa dilemma - att böja tillbaka chokespjället kan väl jämföras med att torka bort en fågelskit på en ny bil. M.a.o. Shit happens...
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5

    Standard

    ASP är ju inte direkt något kvalitetsmärke och HobbyKing är ju inte direkt det bästaste av det bästaste heller direkt. Du får vad du betalar för. Varför köpte du inte en OS från svensk handlare?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Jag har gått igenom ett gäng ASP 4-taktare. Tror det har varit 50/50 om choke-reglaget har varit böjt eller inte vid leverans. De har varit monterade på motorn ifrån början, för jag har alltid monterat bort dom.
    Ingen fara med den nålen. Antagligen har dom dragit den i botten bara för att sen skruva ut den till fabriksinställning.

    Montera, kör och var nöjd att du fick en bra motor till bra pris.

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Jag har gått igenom ett gäng ASP 4-taktare. Tror det har varit 50/50 om choke-reglaget har varit böjt eller inte vid leverans. De har varit monterade på motorn ifrån början, för jag har alltid monterat bort dom.
    Ingen fara med den nålen. Antagligen har dom dragit den i botten bara för att sen skruva ut den till fabriksinställning.

    Montera, kör och var nöjd att du fick en bra motor till bra pris.
    Första sakliga och trevliga svar (och inte några spydiga kommentarer). Förstår inte varför det ska vara så svårt att hålla en trevlig ton. Lycka till med nya motorn!

  8. #8

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Första sakliga och trevliga svar (och inte några spydiga kommentarer). Förstår inte varför det ska vara så svårt att hålla en trevlig ton. Lycka till med nya motorn!
    Håller med dig helt och hållet

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Jag har gått igenom ett gäng ASP 4-taktare. Tror det har varit 50/50 om choke-reglaget har varit böjt eller inte vid leverans. De har varit monterade på motorn ifrån början, för jag har alltid monterat bort dom.
    Ingen fara med den nålen. Antagligen har dom dragit den i botten bara för att sen skruva ut den till fabriksinställning.

    Montera, kör och var nöjd att du fick en bra motor till bra pris.
    Tack för ett bra svar! Synd att det inte finns en gilla knapp för inlägg här på forumet!

    Min farhåga var mest om motorn var en retur där någon tidigare ägare monterat nål och choke, för då har man ingen aning om vad dom gjort med den (jag vill liksom inte ha en motor som dom hållit på att dra runt torr).

  10. #10

    Standard

    Kanske lite OT, men med tanke på en del svar så kan det vara på sin plats.

    KKL (eller rättare sagt den den Holländska motsvarigheten till KKL) gäller även för HK när man handlar man från EU varuhuset. Jag tror att den också är applicerbar om man handlar från det globala varuhuset, men det är jag lite osäker på. I vilket fall som helst så är det enklare att hävda sin rätt om det finns en motpart inom EU.

    Enligt KKL (*) ska handlaren stå för alla kostnader vid en reklamation, dvs om varan ska skeppas nånstans så ska handlaren stå för det.

    I detta specifika fall begärde jag i reklamationen att dom skulle skicka mig choken som reservdel. HK har dock valt att istället skicka mig en ny motor från EU varuhuset. Dom har inte sagt något om vad dom vill att jag ska göra med den gamla, men jag antar att det kommer en returfraktsedel i lådan med den nya motorn.

    *) Konsumentköplagarna är harmoniserade inom EU så den Holländska KKL är i stort samma som den Svenska KKL.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Varför köpte du inte en OS från svensk handlare?
    Därför att den svenska handlaren jag kontaktade om att köpa just en OS inte återkom (som utlovat) med svar på de frågor jag hade.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2017-09-01 klockan 13:30.

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    HK har dock valt att istället skicka mig en ny motor från EU varuhuset. Dom har inte sagt något om vad dom vill att jag ska göra med den gamla, men jag antar att det kommer en returfraktsedel i lådan med den nya motorn.
    Har du bonntur, så finns det ingen returfraktsedel, då borde man väl kunna tolka det som att "behåll motorn"!

    Då MÅSTE du bygga en tvåmotorig kärra...!
    Retroholic!

  13. #13
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Man kan vara petig när det gäller de egna fördelarna.
    En fråga. Betalade du Moms och tull för varorna du köpte från Asien? Om inte har du ju stulit ca 30 procent från dina landsmän.
    Ove (AM) Nielsen

  14. #14

    Standard

    Och där valde jag att avsluta mitt medlemskap i RCFF. Så här beter man sig inte som styrelsemedlem mot sina medlemmar. Begäran är skickad till RCFF:s adress och till ordförande och vice ordförande.

    Tack för mig så länge.
    /Mats

  15. #15

    Standard

    Förstår att konkurrensen om priserna från Kina svider..
    Det
    är inte bara hobbyhandlarna som drabbas,
    Kanske man m
    åste konkurera med battre kundservice/kontakt istället for priset.


  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Min farhåga var mest om motorn var en retur där någon tidigare ägare monterat nål och choke, för då har man ingen aning om vad dom gjort med den (jag vill liksom inte ha en motor som dom hållit på att dra runt torr).
    Helt förståligt!
    Helt utan att veta så tror jag inte det är någon större fara för motorer med kolvring. Men det är bara vad jag tror som sagt

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    inte återkom (som utlovat) med svar på de frågor jag hade.
    En fråga, var det AM?
    Superhero

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Man kan vara petig när det gäller de egna fördelarna.
    En fråga. Betalade du Moms och tull för varorna du köpte från Asien? Om inte har du ju stulit ca 30 procent från dina landsmän.
    Ove, innan du börjar tramsa och beskylla folk för saker så kanske du ska kolla upp hur det ligger till.

    Inte någonstans har jag skrivit att jag har handlat sakerna från Asien, utan det är du som antagit det. Sen är det normalt ingen tull på våra Hobbyprylar, utan endast moms, det borde du som handlare veta. Ock alldeles oavsett så har detta inte ett skit med ämnet att göra.

    Men för att vara extra tydlig, jag har handlat sakerna från HobbyKings EU varuhus, vilket innebär att de med hög sannolikhet har tulldeklarerats in i EU på rätt sätt och jag har dessutom betalt moms.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    En fråga, var det AM?
    Nej.

  20. #20

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Man kan vara petig när det gäller de egna fördelarna.
    En fråga. Betalade du Moms och tull för varorna du köpte från Asien? Om inte har du ju stulit ca 30 procent från dina landsmän.
    Med de skatter och pålägg på allt vi köper i det här landet, så ser jag det snarare så här



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •