Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vilse i pastafältet

  1. #1

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard Vilse i pastafältet

    Igår kväll när jag flög en typ en epo vinge krascha jag en 100 meter ut i ett fält med blivande pasta (moget vete), stråna var väl i snitt 70-80 cm, så jag kunde inte se modellen. Gick i riktning mot platsen där den gick ner men allt jag såg vara bara pasta. Kom att tänka på en video jag sett på Painless 360 om att använda RSSI för att hitta bortsprungna modeller, så jag körde enligt vad jag kom ihåg av denna och efter ca 5 min hade jag hitta den. Så detta kan vara något tänka på om ni flyger bort er modell och har någon form av RSSI



    https://www.youtube.com/watch?v=diuxIwViSnY

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    funkar det med multiplex och hur gör man?

    mvh

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Utan att veta så antar jag att det är nån form av pejling baserad på fältstyrkan (RSSI-värdet) - men Uffe kan säkert berätta mera. Bra tips - hade inte tänkt på det innan. Ju närmare kärran - ju högre RSSI-värde och vice versa.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    kan ju vara bra att lära sig
    gud va tid man sparar :-)

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Förutsättningen är ju att man har en sändare och mottagare med telemetri... Sen är det väl bara att kolla hur RSSI-värdet ändrar sig allteftersom man går skulle jag tro.
    Roger

  6. #6

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Det borde funka med alla system som har telemetri, jag tycker att videon förklara bra hur man skall göra, det viktiga är att man har antennen vinkelrätt mot sändaren (se bild) och att man sedan vrider sig, åt det håll man får högst RSSI signal ligger modellen, går en 5 -10 meter åt det hållet och upprepar proceduren, när man får värde runt 90 (frskys skala) då är man nära.
    För att citera en berömd hotellboknings reklam "Svårare än så är det inte"

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rssi.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	82,8 KB 
Id:	63470

  7. #7

    Standard

    Om man inte har RSSI:

    Ett bra sätt är att verkligen glo på stället den föll ner på och utan att släppa blicken släppa ner nåt på marken... fortfarande inte släppt blicken... backa ett par meter eller tillräckligt många och släppa ner nåt till på marken så du har linjen rätt. Är ni fler som flyger så är det bra om nån annan gör samma sak på annat ställe. Har vart med och letat egna och andras grejer. En gång kom vi ihåg detta, men vi var på samma ställe alla tre. Men vi fick en perfekt rakt linje, dock så hade vi inte riktigt bra koll på var 600-helin landat, så det var ca 300 meter mellan närmaste och bortre "här borde den va". Men linjen va rätt. Detta funka bra eftersom acken hade flugit iväg.

    EPO-vinge... batteriet fortfarande anslutet = ta med sändare och vicka på nåt servo. Kan hjälpa lite. Låter kanske. Eller anvädna Lost Signal Alarmers, som också kräver att acken är ansluten (som vid RSSI).

    Testade en gång flyga med en DJI F450 med FPV-länk och nedriktad kamera och leta efter en annan DJI F450. Omöjligt se den bland all "pasta".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Om man inte har RSSI:

    Ett bra sätt är att verkligen glo på stället den föll ner på och utan att släppa blicken släppa ner nåt på marken... fortfarande inte släppt blicken... backa ett par meter eller tillräckligt många och släppa ner nåt till på marken så du har linjen rätt. Är ni fler som flyger så är det bra om nån annan gör samma sak på annat ställe. Har vart med och letat egna och andras grejer. En gång kom vi ihåg detta, men vi var på samma ställe alla tre. Men vi fick en perfekt rakt linje, dock så hade vi inte riktigt bra koll på var 600-helin landat, så det var ca 300 meter mellan närmaste och bortre "här borde den va". Men linjen va rätt. Detta funka bra eftersom acken hade flugit iväg.

    EPO-vinge... batteriet fortfarande anslutet = ta med sändare och vicka på nåt servo. Kan hjälpa lite. Låter kanske. Eller anvädna Lost Signal Alarmers, som också kräver att acken är ansluten (som vid RSSI).
    100%! Slapp jag skriva något

    Om acken är inkopplad efter smällen så funkar servon som högtalare. Ju billigare desto bättre högtalare hehe.
    Superhero

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att inte släppa blicken ifrån nedslagsplatsen och fixera en "ens-linje" är nog det bästa man kan göra - men kanske svårt att göra själv om man blivit överraskad av vad som hände. Själv gjorde jag det senast denna vecka vilket räddade en batteri-lucka åt en kompis i ett fält som bonden ännu inte hunnit skörda - hög växtlighet m a o ... Där hade inte RSSI-spårning fungerat...
    Roger

  10. #10
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    100%! Slapp jag skriva något

    Om acken är inkopplad efter smällen så funkar servon som högtalare. Ju billigare desto bättre högtalare hehe.
    Den var bra Henke! :1headbang

    Mvh Roger
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  11. #11

    Standard

    Jag har en liten LOMA monterad som underlättar uppletandet

    LOMA = Lost Model Alarm...

    Den är inkopplad på en kanal och jag använder Trainerspakens återfjädring till att aktivera den, funkar ypperligt och man kan då pipa med den när man flyger förbi depån...

    Jag har samma på min lilla Quad som ofta försvinner i skogens terräng
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12

    Standard

    Montera ett billigt överfallslarm från Ebay som fjärrstyrs. 110-130db som normalt drivs av 2x3volts knappceller. Också för borttappade drönare i skogen. Hörs långväga vill jag lova.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •