Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: FrSky X4R blir varm på 2S LiPo

  1. #1

    Standard FrSky X4R blir varm på 2S LiPo

    Jag håller på att sätta ihop en Blaster 3.5 med en X4R-mottagare, 4st MKS HV6100 och en 2S LiPo.

    Detta är min första riktiga DLG och det är verkligen an annan värld jämfört med allt jag flugit tidigare. Planet är i princip flygklart men när jag höll på att programmera in alla flightmodes märker jag att mottagaren blir varm...

    X4R är specad till 4-10V och servona 3,8-8,4V så allting ska vara hopp och lek.
    Jag har inte mätt upp hur mycket servona drar i ström än, de är säkert inte i den snåla änden av skalan men inte ska mottagaren bli varm???
    Mottagaren sitter dessutom efter servona inne i kroppen och får ingen kylning alls.

    Är det någon annan som har samma erfarenhet av detta? Jag har inte lyckats googla fram något liknande.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Blaster3_5.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	129,3 KB 
Id:	63475Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Servo_Blaster3_5.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	185,3 KB 
Id:	63476

  2. #2

    Standard

    Strömförbrukningen för en X4R är 100 mA vid 5 V d.v.s. effektutvecklingen är ca 0,5 W. Om den har en intern linjär spänningsstab (vilket jag gissar) så blir effekten istället 0,84 W med fulladdad 2S LiPo. Det borde ge en fullt märkbar uppvärmning på en så liten komponent som X4R. Servona ger ingen effektutveckling i mottagaren (förutsatt att servokontakterna är OK).

    Edit: Kopplade upp en X4R på bänken med en storageladdad 2S (7,7 V) och ja, den blir varm, ca 35 C efter några minuter.
    /Leif

  3. #3

    Standard

    Ok, tack för det Leif!
    Då vet jag att det antagligen är "normalt".

    Nä, jag vet att servona inte borde ge någon påverkan av värmeutveckling i mottagaren men blev fundersam på om det kunde vara någon dålig lödning i stift-listen som gjorde att det blev varmt.
    Fingervarmt är min uppfattning om värmeutvecklingen så 35 C är samma som jag får. Blir nog att jag tar upp ett NACA-scoop eller liknande i noskonen för att slippa karva i kolfibern.

    /Tommy

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •